Autorid: Gerli Ramler, Äripäeva kaasautor, Jane Suu, Tõnu Tramm • 13. september 2023

Autotranspordi TOP: esikolmik hoiab hinge sees kõrvaläridega

Autotranspordi TOPi esikolmikusse jõudsid seekord transpordiettevõtted erinevatest Eesti nurkadest: Tartumaalt, Läänemaalt ning Ida-Virumaalt. Mitte ühegi nende jaoks ei ole transporditeenuste pakkumine aga ainus äritegevus: kes pakub lisaks laoteenust, kes tegeleb metsaga ning kes müüb haagiseid ja tegeleb bioenergia tootmisega. Ikka selleks, et leib laual oleks ja hing sees püsiks.

2022. aasta majandustulemuste põhjal koostatud Autotranspordi TOPi esikolmikusse tõusnud ettevõtete juhid ütlevad kui ühest suust, et liigselt rõõmustada pole eriti millegi üle: majandusolukord tervikuna on kehv, investeeringuid tehakse vähe ning inimeste tarbimine väheneb. Sestap tegeldaksegi mitmete lisategevustega. Kuid ega needki enam jõukust majja too, pigem aitavad hinge sees hoida ja töötajatele palka maksta.

I koht – Reinsalu Auto AS

Reinsalu Auto üheks põhitegevuseks transporditeenuste kõrval on saanud bioenergia tootrmine.
Foto: Reinsalu Auto

Tänavuse TOPi esikohale kerkis Tartumaal tegutsev Reinsalu Auto AS, kelle üheks põhitegevuseks transporditeenuste kõrval on saanud bioenergia tootmine, lisaks tegeldakse uute poolhaagiste müügiga. Transporditeenust pakub ettevõte valdavalt Eestis, pisut Baltikumis ja vähesel määral ka Soomes, kuid enamuse transpordist moodustab oma kauba vedu.

"Äripäeva TOPi liikumise peatoetaja on KPMG"

Reinsalu Auto on ametlik edasimüüja ja esindaja Eestis ning Lätis uutele Prantsuse päritolu Benalu SAS gruppi kuuluvatele Mega kallurhaagistele ja palgiveohaagistele ning Benalu liikuvpõrandatega poolhaagistele.

Ettevõtte juht Andri Õun nendib, et aasta 2022 oli majanduslikus mõttes keeruline, sest viimastel aastatel maailmas toimunud ootamatud sündmused on tekitanud turul turbulentse olukorra.

„Oleme suutnud oma väikese meeskonnaga ära tabada õige hetke ja jäänud heaks koostööpartneriks oma klientidele, sest oleme paindlikud ja suudamekiiresti reageerida. Möödunud aasta hea tulemuse saavutasime tänu meeskonna suurele panusele, heale pingetaluvusele ja tarkadele strateegilistele otsustele,” räägib ta. Reinsalu Autos töötab hetkel 25 inimest ja lähiajal meeskonna arvus muutusi plaanis teha ei ole.

Andri Õun, Reinsalu Auto tegevjuht
Möödunud aasta hea tulemuse saavutasime tänu meeskonna suurele panusele, heale pingetaluvusele ja tarkadele strateegilistele otsustele.

Õuna sõnul on majandusolukord ka biomassi tootmises ja müügis muutunud keerulisemaks ja eelmise aasta tulemusi on tänavu raske korrata. Ta möönab, et kogu meeskond teeb igapäevaselt rasket tööd, et suuta oma valdkonnas konkurentsis püsida.

„Intresside tõus pidurdab hetkel masinapargi uuendamist määral, mis oleks tegelikult vajalik. Oleme oma investeeringuid küll osaliselt täide viinud, kuid osaliselt ka pausile pannud, et monitoorida turuolukorda,” räägib 1992. aastast tegutseva ettevõtte juht.

„Meie ettevõtte üks tegevusala on ka Benalu SAS haagiste esindamine ning selles valdkonnas on alates kevadest seis väga vaikne, sest transpordiettevõtetel pole kapitali, et haagisteparki vajalikul määral välja vahetada. Lisaks ei soosi müüki pankade karmistunud liisingutingimused. Samuti on tänavusest kehvast saagikusest tingituna oma tellimuste esitamisel tagasihoidlikud põllumajandusettevõtted, kes on meie suurkliendid uute poolhaagiste soetamisel,” nendib Andri Õun kokkuvõtteks.

2. koht – Est-Trans Kaubaveod

Est-Trans Kaubaveod ASi põhitegevusekls on toidukaupade transport, kuid lisaks sellele ka erinevad laoteenused, kaasa arvatud külmladude haldamine.
Foto: facebook/Est-Trans Kaubaveod

Transpordisektori suurim maksumaksja ning aastaid Läänemaad sektori palgastatistika tipus hoidva Est-Trans Kaubaveod AS juht Reio Engmani sõnul oli eelmine aasta küll numbriliselt hea aasta, ent tulupool ei tekkinud üksnes suurepärasest majandustegevusest. Pigem tuli see ümberstruktureerimisest ja uue tehnika soetamisest, mis aitasid kulusid madalamaks saada. Tänu kiiretele muutustele suudeti tööd jätkata kasumlikult.

1995. aastal loodud Est-Trans Kaubaveod põhitegevuseks on küll transporditeenuste osutamine, kuid suur osa ärist moodustab ka kaupade hoiustamine ning komplekteerimine. Ettevõte tegeleb eritemperatuurivedude ehk põhiliselt toiduainete transpordiga, milles neil on püsiv kliendibaas. Ettevõte peab oma eeliseks ka teenuse kaetust üle riigi. „Meie kliendid on Eesti suuremad tootjad ja kaubanduskeskused, keda teenindame läbi oma klientide,” ütleb Engman.

Reio Engman, Est-Trans Kaubaveod juhataja ja üks omanikest
Pigem tuli edu ümberstruktureerimisest ja uue tehnika soetamisest, mis aitasid kulusid madalamaks saada.

Est-Trans Kaubavedude masinapargis on umbes 100 sõidukit ning ettevõttes töötab 130 inimest. Tööjõuga pole juhi sõnul suuremaid probleeme olnud, sest töötajad hindavad kõrgelt seda, et Est-Trans on korralik palgamaksja ning palgatase ettevõttes on keskmisest kõrgem.

„Siiski tuleb tunnistada, et tänavune aasta on üha keerukam. Üldine majanduse seis on kehvapoolne ja meie töös annab tunda tarbimise vähenemine. Aga üritame hakkama saada oma asjadega,” ütleb Engman. Ladudes ettevõte sel aastal suuri investeeringuid ei planeeri, kuid jooksvalt ja järk-järgult toimub autopargi uuendamine ja värskendamine. Tänu tehnika järjepidevale uuendamisele muutub tegevus efektiivsemaks ning nii hoitakse ka kulusid kokku.

3. koht – Vikingmodum OÜ

VikingModumis on transporditeenuste osakaal aasta-aastalt langenud ja juba üle kolmandiku sissetulekust saadakse metsa majandamisest.
Foto: Facebook/VikingModum

Kolmandale kohale platseerus veidi enam kui 20 aastat tegutsenud Ida-Virumaa ettevõte Vikingmodum OÜ, mille põhitegevus on siseriiklike ja rahvusvaheliste kaubavedude korraldamine, kuid lisategevusena ka metsa majandamine.

Eelmisel aastal oli ettevõtte autoveo realiseerimise käive 4,57 miljonit eurot ehk 54,08% ning metsamaterjali töötlemise maht 2,79 miljonit ehk koguni 33,05 % kogukäibest. Neli aastat tagasi, mil Vikingmodum platseerus Autotranspordi TOPi kolmandal kohal, moodustas maanteetranspordi osakaal veel üle 70% ettevõtte tulubaasist.

Vikingmodumi transpordi tegevusvaldkonda kuuluvateks teenusteks on metsa transport, kallur- ja treilerveod, erimõõtmelised veosed ning rahvusvaheline ja siseriiklik transport alates väikesaadetistest kuni ülegabariidiliste vedudeni välja.

Autoettevõtete Liidu juht: lühiaja perspektiiv sektoris ei ole kahjuks rõõmustav

Autoettevõtete Liidu tegevjuht Kersten Kattai ei näe maanteetranspordi lähitulevikus midagi rõõmustavat.
Foto: Raul Mee

„Autovedajate tulud maanteekaubaveos kasvasid 2022. aastal küll ligikaudu 20%, kuid see oli üldise hinnakasvu tase,” ütleb Autoettevõtete Liit MTÜ tegevjuht Kersten Kattai. „Ilmselt ei jõudnud sisendkulude hinnakasvu surve samas määras veel sektori tööjõukuludesse, mistõttu tundusid nominaalsed majandustulemused mõnevõrra optimistlikumad, kui need struktuurselt tegelikult olid.”

2021. aastal kasvasid kaubaveo mahud koroonapandeemia eelsest tasemest kõrgemalegi, aga juba alates 2022. aastal teisest poolest hakkas majanduslangus veondussektoris tunda andma. Kokkuvõttes 2022 ja 2021 aasta võrdluses langesid maanteekaubaveo mahud 6% ning rahvusvahelistel vedudel koguni 17%.

„Möödunud aasta teise poole ohumärgid ja negatiivsed trendid on käesoleva aasta esimeses pooles veelgi võimendunud. Üleilmne kaubavahetus on esimest korda pärast covid-pandeemia algust uuesti langusesse pöördunud. Hinnatõusust tulenevad kulusurved on – ennekõike töötasu – on jõudnud ettevõtete töölauale, mis koostoimes nõudluse vähenemisega paneb ettevõtted väga keerulisse olukorda,” räägib Kattai.

Maksuvõlglaste TOP 12.09.2023 seisuga

Koht
Nimi
Maksuvõlg kokku 12.09.2023
Ajatatud maksuvõlg (k.a. osaliselt)
Müügitulu
Müügitulu aasta
Emtak nimetus
1VIKING CRANES LOGISTICS OÜ599 420Jah2 413 8472 021Kaubavedu maanteel
2WEST EUROPEAN TRANSPORT OÜ432 039Ei8 341 0562 019Kaubavedu maanteel
3HANSURA OÜ362 173Jah1 540 0222 022Kaubavedu maanteel
4REIOLING INVEST OÜ341 331Ei471 4692 018Kaubavedu maanteel
5WWW61 OÜ168 106Ei622 6762 019Kaubavedu maanteel
6ASRAAUTOD OÜ167 590Ei129 6162 019Kaubavedu maanteel
7SIXSTAR OÜ129 925Jah3 500 4962 021Kaubavedu maanteel
8RAIN TRANSPORT AS122 248Jah9 180 4522 022Kaubavedu maanteel
9ROTTIFUNK GBOMOSONKO OÜ (end K-Veod Tartu OÜ)109 528Ei164 6522 019Kaubavedu maanteel
10RM TRANS OÜ103 739Ei641 0402 019Kaubavedu maanteel

Ta lisab, et käesoleva ja möödunud aasta esimese kvartali võrdluses on veomahtude langus enam kui kolmandik, siseriiklikus veos ligi 40%. „Kahjuks lühiaja perspektiiv ei ole rõõmustav. Eesti Konjunktuuriinstituudi majanduse kindlustunde indikaatorid on kõikides vaadetes negatiivsed umbes sama tasemel kui covid-kriisi kõige teravamal ajal. Aga nii nagu meie ettevõtted on tulnud läbi kõikidest kriisidest, kohanevad nad ka praeguse olukorraga ja tulevad sellest välja.”

Siiski on tema sõnul roll riigil oluline roll sektori toimimiseks sobiliku keskkonna loomisel. „Lisaks objektiivsetele pessimistlikele majandusväljavaadetele ei ole nii suurt kriitikat ettevõtjate poolt riigi majanduspoliitikale ammu olnud. Sektor ei näe, et riigijuhtidel oleks plaan majanduskasvu edendavaks poliitikaks ja meie konkurentsivõime tugevdamiseks võrdluses lähiriikidega,” möönab Kattai. „Oleme teinud mõned ettepanekud, mis tuleks riigil kohe töösse panna, mis ei nõua raha, keerukaid mõjuanalüüse ega investeeringuid.”

Erialaliidud ootavad endiselt pikemate ja raskemate veokite lubamist Eesti teedele

Autoettevõtete Liit on koos teiste transpordisektori erialaliitudega teinud riigile korduvalt ettepanekuid pikemate ja raskemate veokite lubamiseks Eesti teedele. „Nüüdseks on kõik meie naabrid seadustanud 25-meetriste ja 60-tonniste veokite kasutamise. Eestis on ametkondlikul tasandil veel üleval mõned küsimused 25-meetrite veokite liiklusohutuse kohta, kuid nendele vastamine ei tohiks olla raketiteadus."

Kersten Kattai, Autoettevõtete Liidu tegevjuht
Eestis on ametkondlikul tasandil veel üleval mõned küsimused 25-meetrite veokite liiklusohutuse kohta, kuid nendele vastamine ei tohiks olla raketiteadus.

"Asjakohane uuring on kinnitanud, et 60 tonni lubamine metsaveos ja 25,25 meetri ja 60 tonni euroopa-moodulsüsteemi-veokite kasutamine on Eestis mitte ainult asjakohane, vaid ka võimalik taristu toimepidavuse vaates,” räägib Kattai. „Vaid sellise lihtsa muudatuse tegemine annab rasketranspordis 10% CO2 heitmete vähenemist tänasest tasemest. Samuti tõstab see sektori konkurentsivõimet ning vähendab liikluskoormust ja teravat kutseliste autojuhtide põuda.”

Transpordiettevõtete brutopalga TOP 2022. aastal

Koht
Ettevõte
Keskmine töötasu 2022
+/- % '21
Töötajate arv '22
1ALEXELA MOTORS AS2 70023,0%35
2KAROTRANS AS2 64618,5%44
3JTH EESTI OÜ2 57430,4%11
4MARGO NOVIKOV OÜ2 53512,4%12
5FLAMEKO OÜ2 46519,5%14
6ERATO OÜ2 42321,2%15
7ALONEWOLF OÜ2 42186,2%21
8SIMEON TRANSPORT OÜ2 3862,6%13
9EST-TRANS KAUBAVEOD AS2 31318,0%130
10KURELAANE OÜ2 27266,0%7

Jätkuvalt on oluline maanteetranspordi muutumine roheliseks, mis johtub rohe-eesmärkidest ja Euroopa Liidu ülestest poliitikatest. See on suur muutus kogu sektorile ja avab Kattai hinnangul palju uusi võimalusi, sealhulgas transpordisektori üldise kuvandi parandamisel.

„Seejuures vähendab see raudteevedude rohelisuse argumenti maanteevedudega võrreldes. Igapäevane ettevõtlus on aga väga ratsionaalne, mistõttu riigi poliitikasammud peaksid olema vähemalt keskpikas vaates hästi ette teada ja sektori esindajatega läbi räägitud. Siit tulenevalt on meil endiselt ootus, et riigi liikuvuse ja transpordiarengukava 2035 avataks tulenevalt teadaolevatest muutustest ja seadmaks arusaadavaid tegevuskeskkonna raame autovedajatele.”

Autotranspordi TOP 113

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077