Autor: Tõnu Tramm • 22. detsember 2023

Rohetiigri transpordi teekaart saab lähikuudel avaldamisküpseks

Ettevõtjaid, avalikku sektorit, vabakondi ja üksikisikuid koondav platvorm Rohetiiger on koostanud juba ehituse ja energia teekaardid, lähikuudel saab avaldamisküpseks ka transpordi teekaart. Selle koostamisel on kaasa löönud üle 60 erineva asjatundja ja see peaks andma riigile suunised, kuidas oleks mõistlik viia läbi rohepööret transpordisektoris.
Transpordi teekaardi koostamise eestvedaja, Tallinna Sadama äriarendusjuht Rene Pärt.
Foto: Marek Metslaid

„Transpordi teekaardi peamine eesmärk on näitlikustada, millises mahus muudatused on vajalikud transpordisektori CO2 oluliseks kokkuhoiuks. Teekaardi esimene osa annab ülevaate Eesti transpordisektori hetkeolukorrast, sh viimase 5 aasta kaupade ja reisijate mahtudest, kasutusel olevast sõidukipargist/veeremist, taristust ja olulisematest väljakutsetest,“ selgitas transpordi teekaardi koostamise eestvedaja, Tallinna Sadama äriarendusjuht Rene Pärt logistikauudistele.

Lisaks analüüsitakse teekaardis transpordisektori kasvuhoonegaaside algallikaid ning võetakse kokku sektorit keskkonnaalaselt enim mõjutavad raamdokumendid. „Teekaardi teises osas on välja toodud transpordisektori 2040. aasta visioon, vastavalt transpordiliigile potentsiaalne kasvuhoonegaaside kokkuhoid ja tarbitavate kütuste osakaalud, sellekohased muudatused sõidukipargis, veeremis, laevastikus ja lennukipargis, vajalikud transporditaristu arendused ning valik tehnoloogiatest ja uutest lahendustest, mis võivad sektori tulevikku oluliselt mõjutada,“ ütles Pärt.

Tema sõnul on teekaardil 2040. aasta visiooni saavutamiseks transpordivaldkondade lõikes esitatud prioriteetsemad ning suurimat mõju avaldavad muudatusettepanekud, mida realiseerides oleks võimalik järk-järgult liikuda loodusega kooskõlas oleva majandusmudeli poole.

Transpordi teekaardi koostamisel on olnud aktiivselt kaasatud nii ettevõtete, erialaliitude kui ülikoolide esindajad, ehk kokku üle 60 asjatundja ning see on suunatud eeskätt valdkonna otsustajatele, peamiselt riigile, kuid ka üldisele avalikkusele ning valdkonna ettevõtetele laiemalt.

Kui tuua välja mõni detail, mis teekaardi koostamisel on selgelt esile kerkinud, võiks see Pärti hinnangul olla ettevõtlussektori valmisolek rohepöördega kaasa minna. „Maanteetranspordi kaubaveo sektor on selgelt jätkusuutlikumate lahenduste kasutuselevõtu poolt, kuid märksõnadeks on efektiivsus, rahvusvaheline konkurentsivõime ning vajalikud investeeringud taristusse,“ ütles Pärt.

Transpordi teekaardi täisversioon saab valmis aasta lõpuks, mille järel läbib see kujunduse ja toimetuse, täismahus teekaardi avalikustamine on planeeritud veebruari keskpaika. Mis puudutab maantee kaubavedusid puudutavat osa, siis selle esmaesitlus toimub 25. jaanuaril toimuval Autovedajate Aastakonverentsil.

Miks tasub kindlasti Autovedajate Aastakonverentsil osaleda?

Konverentsil saavad autovedajad vastuse järgmistele põletavatele küsimustele:

- Millised tegurid mõjutavad maanteetranspordisektori konkurentsivõimet praegu kõige enam?

- Kui Eesti on teatanud selgelt eelistust raudteesektori arendamise osas, siis milline on pikemas perspektiivis maanteeveosektori osatähtsus?

- Milline on tööjõuturg meie autovedudes OSKA värske tööjõuraporti taustal ja kas raport aitab näha lahendust ka veokijuhtide puudusele?

- Mida toob endaga kaasa 2024. aastal kehtima hakkav uus liikluskindlustuse seadus ja millist rolli mängib see maanteevedude sektoris? Kas muutumas on ka reeglid, mis puudutavad kaupade kindlustamist ja vedaja vastutust?

- Mida kujutab ja millist kasu saavad meie kaubavedajad autovedajate üle-Euroopalisest riskihindamise süsteemist?

- Miks on Eesti digiriigina saamatu transiitvedajatelt teekasutustasu ja rikkumiste eest sisse kasseeritavate trahvirahade kätte saamisel - mida riik teeb, et olukorda muuta?

- Milliseid suunised annab värske Rohetiigri transpordi teekaart meie vedajatele?

- Miks ei ole erinevalt Skandinaaviast ja Lätist Eestis veel endiselt lubatud kasutada pikemaid autoronge ning kelle või mille taha keskkonnale ja sektorile vajalikud muudatused takerduvad?

- Miks ei soosi riik keskkonnasõbralikuma HVO diislikütuse kasutamist, ehkki autovedajad oleks juba ammu valmis seda kasutama?

- Päeva võtab kokku avalik debatt sektori katusorganisatsioonide ning transpordi eest vastutavate poliitikute vahel, kus kõikidele eelnimetatud ja muudele sektorit rõhuvatele küsimustele saab vastused otse vastutajatelt!

Konverentsi modereerib tuntud veokijuhtide koolitaja Lenno Põder, konverents toimub 25. jaanuaril Tallinna Loomaaia Keskkonnahariduskeskuses!

Tutvu programmiga ja pane end kirja SIIN!

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077