Autor: Logistikauudised.ee • 13. detsember 2018
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Prangli rahvas on jõulude eel mandrist ära lõigatud

Prangli reisiparvlaev WRANGÖ.
Foto: Veeteede Amet/Kunnar Nilp
Prangli saart teenindav laev Wrangö on lõpuks küll remonditud, kuid lihtsalt seisab - samamoodi nagu saarerahva elu enne jõule: tankla on kütusest tühi, elektrijaamas jätkub kütet vaid paariks nädalaks, poodi on toomata suuremahulised talvevarud, rääkimata elanike planeeritud kaubaveost.

Olukord Pranglil on saarevanema Terje Lilleoksa muutunud jõulude eel kriitiliseks, mistõttu esitas ta avaliku pöördumise Viimsi valla, Tallinna linnavalitsuse ja meedia poole. Avaldame pöördumise täies mahus:

Lugupeetud asjaosalised!

Prangli saare liiklus on olnud häiritud vahelduva eduga kogu käesoleva aasta. Talvel oli kolme nädala jooksul pidevalt tõrkeid seoses jääoludega, inimesed jäid nö mandrile lõksu ja vastupidi. Häiritud oli kaubavedu.

Augustis tabas laeva järjekordne rike, mistõttu oli Wrangö liinilt maas 10 päeva keset kõige kuumemat turismihooaega, asenduslaevad ei suutnud vedada vajalikus mahus reisijaid ega kaupu. Kannatajaks jällegi saare elanikud ja ettevõtjad.

Oleme Wrangö küsimuses kirjutanud kaks korda MKM-ile ja peaministrile, oma probleemidele me konkreetset lahendust ei ole veel saanud. Oleme kogukonnas korduvalt üritanud mõista, kas murekohaks on Wrangö laev või seda opereeriv ettevõte.

Selletõttu on tegemata jäänud saarele elutähtsad veosed, mis on meile talve üleelamiseks hädavajalikud – tankla on kütusest tühi, elektrijaamas jätkub kütet vaid paariks nädalaks, poodi on toomata suuremahulised talvevarud, rääkimata elanike planeeritud kaubaveost.

Praegune olukord oleks naeruväärne, kui see ei oleks saareelanikele lausa traagiline – kuni hanke kaotaja AS Kihnu Veeteed jageleb liinilepingu üle, kannatab Prangli saare rahvas. Jõulud on tulemas, kuidas teile meeldiks, kui peaksite need veetma ilma elektrita? Ilma korralikult varustamata poeta?

Ootan viivitamatut terve mõistuse võitu, et lõppeks käesolev naeruväärne olukord. Laev on lõpuks remonditud, kuid lihtsalt seisab - samamoodi meie elu. Isegi on halb, et nö “saare jaoks ehitatud” laev ei vasta meie merelistele oludele, aga et ta lihtsalt seisab, sest eelmised viis aastat saarerahvast teenindanud ettevõte ei suuda kaotusega leppida, on kuritegelik sigadus. Keegi peab võtma  vastutuse ja kannatama ei pea mitte saareelanikud.

Nii et palun, tegutsege! Wrangö peab naasma viivitamatult liinile!

Lugupidamisega, Terje Lilleoks, Prangli saarevanem

Vaidlus praamihanke pärast

Viimsi vallavalitsus otsustas nädala algul tunnistada Prangli praamiühenduse hankel võitjaks ärimees Vjatšeslav Leedole kuuluva Tuule Liinid OÜ. Sellega ei olnud rahul aga konkurendid ja praegu Prangli ühendust teenindava Kihnu Veeteede juht Andres Laasma ütles Eesti Päevalehele, et Tuule Liinide puhul on tegemist sisuliselt riiulifirmaga, kes eelmisele hankele läks koos (samuti Leedole kuuluva) Saaremaa Laevakompaniiga.

"Üksi poleks Tuulte Liinid kvalifitseerunud. Kuna SLK on aga pankrotis, siis hange tühistati. Nüüd kutsus Viimsi vald pärast hanke tühistamist aga Tuulte Liinid uuesti pakkumist tegema," oli ta pahane.

Tuule Liinid pöörduski asjaga kohtusse ja kohus keelas vallal esialgu lepingu sõlmimise ära.

Viimsi valla teatest selgub, et abivallavanema Margus Kruusmägi sõnul võitis madalaima hinnaga pakkumine, mille esitas Tuule Liinid OÜ, pakkumine oli 133 755 eurot soodsam kui Kihnu Veeteede ASil.

„Meie jaoks on oluline taastada võimalikult kiiresti Prangli laevaliiklus, et tagada saare elanikele mugav ja turvaline ühendus. Oleme maikuust laevaliikluse toimimisega tegelenud, eelmine hange vaidlustati, millest tulenevalt leidsime, et otsime vedaja nüüd lühemaks perioodiks, et ette valmistada juba pikemaajalist hanget tulevikuks. Ühtlasi oleme läbi rääkimas ka riigiga, et leida võimalused uue ja sobilikuma laeva leidmiseks, lisas Kruusmägi.

Viimsi vallavalitsus korraldas 8. mail avatud hankemenetlusena riigihanke, leidmaks vedaja Kelnase–Leppneeme parvlaeva liinile 01.11.2018–31.10.2023. Hankele laekus kaks pakkumust: ühispakkujatelt Tuule Liinid OÜ ja AS Saaremaa Laevakompanii maksumusega 1 997 510 eurot ilmakäibemaksuta ning ASilt Kihnu Veeteed maksumusega 4 233 420 eurot ilma käibemaksuta. Toonane hange vaidlustati ja Viimsi vallavalitsus tunnistas selle riigihanke kehtetuks.

Ajutiselt teenindas Prangli saare ja mandri vahelist liini ASilt Kihnu Veeteed tellitud parvlaev Vesta, lepingu tähtaeg on 18.12.2018.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077