Tolliagent e-tollist: raputage endale ise tuhka pähe

Pikaajalise kogemusega tolliagent 4U Logistics OÜ juhatuse liige Andreas Part ütleb vastukajaks möödunud nädalal ilmunud artiklitele, kus tõstatati küsimus, kas e-tolli tõttu võib esimesel jaanuaril kaubavahetus seiskuda, et e-tollist ei saa meie riigile häbiplekk, ning teadmatuse eest peaks osapooled endale ise tuhka pähe raputama.

Järgneb Andreas Parti tagasiside:

Lugenud 22. septembri Äripäeva kaanelugu, märkasin meie kollektiivi endalt küsivat „ kas elame mõnel teisel planeedil?“. Sellise küsimuse üle arutlemises ei ole midagi imestamisväärset - seda on ette tulnud ka väärikamas seltskonnas.

Tolliagentidel on üks selge sõnum: teemapüstitus kaubavahetuse võimaliku seiskumise kohta esimesel jaanuaril on ennatlik.

Mööngem fakte, et e-toll on pelgalt vahend millega maksu- ja tolliamet (MTA) haldusasutusena täidab juba 2005. aasta aprillis Euroopa Nõukogu poolt otsustatud tollikontrolli tõhustamise eesmärki. 2006. aasta detsembrikuus formuleerus püstitatud eesmärk Euroopa Komisjoni määrusena, mis on avalik ja kõigile liikmesriikidele otsekohalduvalt täitmiseks. Seega on teema aktuaalne juba viimased neli aastat ja igaüks, kes hetkel väidab selle uudiseks olevat, saab süüdistada vaid iseennast.

Mida siiski sooviksin teemapüstituses osalevatele tarneahela pooltele – importöör/eksportöör, veoettevõtja/ladustaja/tolliagent, Maksu- ja Tolliamet -  edastada ning millest oleks meil ka tulevikus õppida.

Importöör/eksportöör
Väliskaubanduse tarneahelas esinete Teie kliendina. Seega on Teil ka õigustatud ootus, et teenust osutavad veoettevõtja, ladustaja, tolliagent suudavad orienteeruda ning õigeaegselt kohanduda õigusruumis.  Kui seda ei suudeta siis saate kaaluda alternatiive. Loomulikult siinjuures peate ka ise paindlikud ning kaasatöötavad olema, seda puhkudel, kui Teile teenust osutavad logistikaettevõtted paluvad tulenevalt muutuvast tollikorraldusest esitada põhjalikumaid andmeid kaubavahetuse kohta. Me ei küsi neid andmeid Teie tülitamiseks, vaid ladusaks tarneahela korraldamiseks. Siinjuures on oluline importööri/eksportööri aktiivne suhtlus kolmandas riigis asuva lepingupartneriga ehk võimalikult põhjalik andmevahetus kaubavahetuse objektiks oleva saadetise kohta.

Veoettevõtja/ladustaja/tolliagent
Raputagem siin endale ise tuhka pähe. Praktika näitab, et oleme ka ise liiga passiivsed. Kui on tulemas muutused õigusruumis, siis kiputakse kiunuma, et oi küll toll teeb liiga, toll kiirustab ja nõuab midagi põhjendamatut. Toll ametiasutusena on kehtima hakkavate ja kehtivate regulatsioonide rakendaja ja täideviija. Kui tõesti aga ilmneb, et mõni ametnik ennast õigusaktist kõrgemale seab ise nn. seadust looma asub, siis on iga inimese kodanikukohustust sellele tähelepanu juhtida.

Seega, meil on jäänud veel tervelt kolm kuud. Tutvugem 1. jaanuarist rakenduvate muudatustega ja korraldagem oma töö juba nüüd vastavalt.  Võin kinnitada, et 4U Logistics on perioodil alates 01.07.2009 kuni käesolevani esitanud läbi jutuksolevate tolli infosüsteemide ICS ja ECS vastavalt ca 4800 ja 3300 sõnumit/teadet ja ei ole esinenud ületamatuid raskuseid. Vaieldamatult, nõutavatesse andmekoosseisudesse peame ka meie koostöös klientidega täiendusi tegema alates 1. jaanuarist, kuid suures osas oleme need juba tänaseks sisse viinud – seega on tuleval aastal kergem.

Maksu- ja Tolliamet
Logistikasektori ettevõtjana saan nõustuda MTA seisukohaga, et ettevõtjaid ei ole jäetud infosulgu. Siiski, info edastamist ning viimist lõpptarbijani saaks teha mõneti paremini. Alljärgnevalt tooksin välja mõned konkreetsed ettepanekud:

• Juhendid koduleheküljel – tuleb tunnistada, et kui näiteks jutuksolevatest rakendustest ICS juhend on kaunis põhjalik siis ECS osas võiks kaaluda täiendamist. Seda eelkõige korduvate viitamiste osas õigusaktile, mille sisu võiks olla lahti kirjeldatud juhendis. Kaalumist väärt mõte oleks ka ehk demode ja rakendatavate süsteemide demoversioonide kasutamise võimaldamine – mis ei eeldaks pilootprojektidesse registreerimist.

• Koolitused ettevõtetele – pahatihti MTA ametnikest lektorid, kes koolitusi läbi viivad on muudatuste osas ka ise väga suures teadmatuses. Juhtub, et koolitustel tekkivatele lihtsamatele küsimustele ei leia kohapeal vastuseid, vaid palutakse esitada kirjalikult hiljem vastamiseks. See kujundabki ettevõtjates suhtumise, et kuna ka MTA ei tea ise täpselt, kuidas süsteem tulevikus toimima hakkab, siis ei ole mõtet nn. toorest versiooni tudeerima hakata – nii kui nii hiljem midagi muudetakse, mis muudab juba omandatu mõtetuks.

• Infosüsteemide töökindlus – tuleb töökindlust tõsta. Palju esineb nn. süsteemisiseseid vigu, mis ei lase rakendust kasutaval kliendil toimingut lõpuni viia. Ka käesoleva arvamusloo kirjutamise vältel oli korduvalt autoril võimatu pääseda isegi MTA koduleheküljele.

• Pilootprojektidest – pilootprojekti võimaluse kasutamist on hea kliendisõbralikkuse argumendina küll kasutada, kuid olemuselt on pilootprojekt kliendile koormav. Piloteerimiseks avatav rakendus on enamus juhtudel veel liiga „toores“ ning tervikliku pilti muudatustest ei saa. Teine ja veel olulisem aspekt on see, et piloteerimiseks kasutatavas rakenduses teostatud toimingud ei oma õigusliku tähendust. Ehk teisisõnu, kõik toimingud mis teostatakse pilootkeskkonnas, tuleb topelt teostada ka piloteerimise hetkel toimivas nn. päris infosüsteemis. See on ettevõtja jaoks liiga koormav.
Siinkohal on olnud edasiminek rakendustes ICS ja ECS, kus saab teostada reaalseid toiminguid juba hetkel.

Kokkuvõtvalt lohutagem ennast sellega, et oleme üks Euroopa Liidu riik mitmekümnest, kes muudatused ellu peab viima. Kindel olen selles, et häbiplekiks e-toll Eesti jaoks ei kujune – elu näitab, et pigem tullakse meie juurde hiljem kogemusi nõutama.



 

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,60 1.1314791
Brasiilia reaal BRL 4,25 0.5727946
Bulgaaria leev BGN 1,96 0.0153445
Filipiinide peeso PHP 59,16 0.5062603
Hiina jüaan CNY 7,61 -0.0577815
Hongkongi dollar HKD 8,89 -0.104532
Horvaatia kuna HRK 7,41 -0.0094429
Iisraeli seekel ILS 4,10 0.3105894
India ruupia INR 80,58 0.1304688
Indoneesia ruupia IDR 15922,09 0.0843565
Islandi kroon ISK 135,53 0.0960118
Jaapani jeen JPY 125,47 -0.1353072
Kanada dollar CAD 1,50 0.174111
LAV rand ZAR 15,89 0.0787114
Lõuna-Korea vonn KRW 1275,34 0.2594258
Malaysia ringgit MYR 4,62 0.2257679
Mehhiko peeso MXN 21,86 0.3659472
Norra kroon NOK 9,78 0.4180276
Poola slott PLN 4,34 0.1339739
Rootsi kroon SEK 10,61 0.4003938
Rumeenia leu RON 4,76 0.2000379
Singapuri dollar SGD 1,53 0.1436125
Suurbritannia nael GBP 0,87 0.0230309
Šveitsi frank CHF 1,13 0
Taani kroon DKK 7,46 0.018769
Tai baht THB 35,37 0.4115904
Tšehhi kroon CZK 25,63 -0.0896756
Türgi liir TRY 6,03 0.0447984
Ukraina grivna UAH 30,62 -0.0502737
Ungari forint HUF 317,67 0.2271652
USA dollar USD 1,13 -0.0794001
Uus-Meremaa dollar NZD 1,66 0.7200775
Valgevene rubla BYN 2,42 -0.1689537
Vene rubla RUB 74,27 -0.2030325

Valdkonna töökuulutused

STOCKMANN otsib TARNEAHELA JUHTI

Stockmann AS

03. märts 2019