23. september 2010

MTA: me ei ole jätnud ettevõtjaid infosulgu

Maksu- ja tolliamet lükkas ümber süüdistused justkui nad oleks e-tollile üleminekust vähe infot jaganud.

Järgneb maksu- ja tolliameti vastulause 22. septembril ilmunud artiklile

“e-toll ähvardab tõrgetega” ja juhtkirjale pealkirja all e-toll, järjekordne e-Eesti häbiplekk?”

Ajaleht süüdistab Maksu- ja Tolliametit puudulikus kommunikatsioonis e-tolli teemal. Kahjuks rajaneb toimetuse seisukohta väljendav juhtkiri väga vähesele infole.

Hirmu külvamine ettevõtete seas selle ehku peale, et äkki süsteem ei lähe käima, on arusaamatu. Seda enam, et suurte hirmutavate pealkirjade varjus on pisikesed kommentaarid ka suurettevõtjatelt, kes ei näe e-tolli arengus mingeid probleeme ja kasutavad seda keskkonda juba praegu edukalt.

 

Maksu- ja Tolliamet saatis omapoolsed vastused ja selgituse e-tolli teemal ära 20.septembri tööpäeva lõpul, mis peaks olema piisava varuga, et neid saaks arvestada enne 22. septembril ilmuva lehe küljendamist ja trükki.

MTA jääb selle juurde, et teavitamine on tänaseni olnud piisav. Arvestades, et uus süsteem on tegelikult kasutusel juba poolteist aastat ja töötab tõrgeteta, siis alates 1. jaanuarist 2011 ehk selle süsteemi muutumisest kohustuslikuks üle Euroopa, ei näe MTA tehnilisi takistusi selle süsteemi jätkuvalt edukaks tööks.

Viimane suurem tehniline tõrge MTA tollisüsteemides jääb 2004. aastasse ja siis oli tegu põhimõttelise suure muudatusega - nt tervete süsteemide asendamine (infotollist asycudasse, asycudast complexi). Jaanuarist 2011 jõustuva muudatusega niisugust riski ei ole, sest kogu uuenduste pakett on juba praegu töös ja firmadel, mis seda süsteemi veel ei kasuta, tuleb seda lihtsalt tegema hakata.

Selle aasta jooksul on MTA lisaks kodulehele, kus sellekohane info on üleval eesti, vene ja inglise keeles, teinud avalikkusele hulgaliselt teavitusi ja korraldanud koolitusi. MTA-l on otsekontakt suuremate logistikaettevõtetega, kellega koolitusi ja töötajate juhendamisi detailselt kokku lepime.

Näiteks Vene tolli töötajaid oleme teavitanud kirja teel ja nendega kohtumistel ka muutusi selgitanud. Samuti on piiripunkte üksikasjalikult informeeritud eelseisvast kohustusest käia Euroopaga ühte jalga.

Ükski teavitamine ei saavuta kunagi 100%-list tulemust. Kindlasti on ja jääb neid väiksemaid autovedajaid, kes saabudes piirile ei tea enda sõnul uudsest süsteemist midagi. Nende jaoks on meie kõigis piiripunktides olemas nn kliendiarvutid, et nad saaksid deklaratsiooni kohapeal esitada.

MTA ülesanne on vedajaid abistada. Vajadusel või süsteemi olulise häire korral ei jää kaubavahetus katki, sest tollikaubad saab deklareerida ka paberil. Väärib aga mainimist, et praegu esitab niikuinii üle 99% ettevõtetest oma tollideklaratsiooni elektrooniliselt.

Kõik 184 selles valdkonnas tegutsevat ettevõtet on saanud MTA-lt oma postkasti vastava teate, mis tuletab meelde eelseisvaid muudatusi ja juhib veelkord tähelepanu, et kasutataks olemasolevat e-tolli deklaratsiooni.

Täiendavalt on MTA loonud automaatse vastamise meeldetuletusena e-posti aadressidele, kuhu edastatakse laevamanifeste (Põhja, Lääne ja Ida MTK-des). Dokumentide edastamisel tollile saadakse sel juhul automaatne vastus, milles me samuti viitame sellele, et üleminekuperiood on ümber saamas.

Eelmisel aastal korraldas MTA kuus suuremat koolitust eri ettevõtetele, seda nii eesti kui ka vene keeles.

Mitu korda on kohtutud Paldiski ja Muuga sadamas. Muugal osales kokku 26 ettevõtet ja Paldiskis 8 ettevõtet.

Ka lennujaamas on MTA tollitalitus suhelnud ettevõtetega ja sealjuures personaalselt nii Cargo Handlingu kui ka DHL-iga. Koolitused jätkuvad ka tänavu. Lisaks osalevad MTA ametnikud 30. septembril lektoritena eraettevõtja poolt korraldataval koolitusel. Oktoobris ja novembri algul on kavas koolitused läbi viia ka Eesti teistes piirkondades ning täiendavalt veelkord Muuga sadamas ja lennujaamas. Sügise kõige ulatuslikum teabepäev on 21. oktoobril.

Süsteemide rakendamisele alates 1. juulist 2009 eelnes süsteemide piloteerimine, kus said osaleda kõik, kes selleks vaid soovi avaldasid.

Nii et süsteemid on valmis juba üle aasta ja nüüd on küll viimane aeg ettevõtetel neid kasutama hakata. Kõik juhendid süsteemide kasutamiseks on olemas ja MTA tollitöötajad on valmis igati kliente abistama ja selgitama, kui midagi on jäänud arusaamatuks.

Pole põhjust karta, et süsteem 1. jaanuarist ei rakendu. Süsteem töötab juba täna ja vaevalt et viimase kvartaliga midagi nii drastiliselt muutuda saab, et 1. jaanuaril sellest 184 ettevõttele mingeid probleeme tekib.

Jaga lugu
Logistikauudised.ee toetajad:
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077