Kuna 1. jaanuarist tuleb maksu- ja tolliametile tollidokumendid edastada ainult elektroonselt, võib see põhjustada infosüsteemide kaose ning seisata kaubavahetuse kolmandate riikidega.
A-Tolliagentuur OÜ juhatuse liige Marek Velling ütles kogemustele tuginedes, et üleminek täielikule elektroonsele tolliformaalsustele võib tuua seisakuid kaubavahetuses. „Praktika on näidanud, et iga uus asi seiskab kaubavahetuse, eriti Eesti tolli poolt,“ rääkis Velling. Tema hinnangul on läbi mitmekümne aasta praktika näidanud, et kõik uued asjad ei toimi selliselt nagu nad võiksid toimida ning üleminek võtab kauem aega.
„Üks asi on see, et inimene on ikkagi seal vahel ja teiseks infosüsteem on ikkagi selline, mis ei tööta alati loodetud tasemel,“ põhjendas Velling. Ta tõi näite lähikuude tagusest ajast, kui maksu- ja tolliamet viis sisse järjekordseid uuendusi. „Siis oli mitmeid tunde see süsteem maas ja polnud võimalik tollideklaratsioone teha. Võib sattuda sarnane olukord,“ nentis Velling.
Tema hinnangul puudutab elektroonsele süsteemile üleminek kõiki suuri transpordifimasid. Kahjuks ei osanud ta öelda, kui palju tänasel päeval neist uut elektroonset võimalust juba kasutab, kuna hetkel saab juba kasutada ka paraleelselt kahte versiooni.
Maksu- ja Tolliamet tuletab meelde, et alates 1. jaanuarist 2011 lõpeb üleminekuperiood sisenemise ja väljumise ülddeklaratsioonide ning manifestide elektroonsele esitamisele. Sellest kuupäevast ei võta Maksu- ja Tolliamet eelpool nimetatud dokumente enam paberkandjal või e-posti teel vastu ning ülddeklaratsioonide ja manifestide elektrooniline esitamine tolli infosüsteemidesse ICS ning ECS muutub kohustuslikuks.
Seotud lood
Et kaubavahetus jaanuaris kohustuslike elektrooniliste tolliformaalsuste tõttu seiskuks, leiab Ekspedeerimise ja transpordifirma Beweship Eesti ASi tegevjuht Aare Sild, et ettevõtjad, kes sellest probleemi teevad, paanitsevad põhjendamatult.
Elektrooniline tollidokumendihaldus töötab maksu-ja tolliametis juba 2009. aasta esimesest juulist ja ettevõtjaid on sellest informeeritud ning koolitatud, paraku kasutavad väga vähesed neist täna olemasolevat võimalust, mistõttu peab amet kaubavahetuse katkemise probleemi tõstatamist põhjendamatuks.
Maksu- ja tolliamet lükkas ümber süüdistused justkui nad oleks e-tollile üleminekust vähe infot jaganud.
Jaanuaris kohustuslikus korras elektroonsetele tolliformaalsustele üleminek on kaupade käsitleja ja tollilao pidaja Cargo Handling ASi tegevjuht Viljar Lehtmetsa sõnul veel täiesti tume maa, kuid selleks tehakse juba praegu usinasti infotehnoloogilisi ettevalmistusi.
Tänapäeva ärikeskkonnas, kus kiirus, täpsus ja paindlikkus määravad edu, on logistikast saanud ettevõtte konkurentsivõime tuum. Nutikas ladu pole enam pelgalt kuluefektiivne lahendus – see on strateegiline eelis, mis aitab ettevõttel eristuda, kasvada ja kiiremini reageerida turu muutustele.