Autor: Siim Sultson • 21. juuli 2010
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Tuleviku lennuk puhastub ise ja paistab läbi

Airbus esitles ideelennukit, mis lubab ülimat suurt säästu, mahtuvust, peent ja üllatustega disaini, ülimat voolujoont... See peaks saama tõeks 40 aasta möödudes, loodab lennukitootja.

 Airbus pakkus Inglismaal Farnborough rahvusvahelisel lennunäitusel külastajatele vaatamiseks ideelennukit, mis kujutab lennunduse tulevikku tehnoloogia kiire arengu jätkudes.

 Firma sõnutsi võib selline unistuste lennuvahend teoks saada 2050. aastaks, heal juhul aga isegi paarkümmend aastat varem.

 Airbusi eksperdid materjalide, aerodünaamika, salongikujunduse ja mootorite valdkonnas disainisid lennuki, mis peaks kujutama endast „inseneride unistust“.

 Õhulaeval on ülipikad ja õhukesed tiivad, mootorid on poolenisti paigaldatud lennuki kere sisse. Lisaks on lennukil U-kujuline saba ja kergmetallist „intelligentne“ kere, mis räägib senisest tunduvalt suuremast keskkonnasõbralikkusest.

 Tulemuseks on säästlikkus, tunduvalt madalam emissioonitase, väiksem müra ja suurem mugavus.

 Airbusi asepresidendi Charles Championi sõnutsi ei ole loomulikult tegemist „päris lennukiga“ ning kuigi kõik, mis välja pakutud, on praktikas teostatav, ei pruugi areng minna just täpselt selles suunas. „Sisuliselt lasime me lihtsalt oma fantaasial lennata ning üritasime mõtelda väljaspool olemasolevaid raame. Üks ideelennuki eesmärke ongi inspireerida järgmist põlvkonda lennukidisainereid,“ ütles ta.

 Juhtiva sõltumatu futuroloogi Robin Manningsi nägemuses on lennunduse võtmesõnaks „paindlikkus“. „Kindlasti on meil reisijatena tulevikus võimalik valida vägagi erinevate mugavus- ja kiirustasemete vahel,“ usub Mannings.

 Airbus prognoosib radikaalseid muutusi lennukite salongidisainis. Jutt käib ökoloogilistest isepuhastuvast materjalist istmetest, mis istuja mugavust arvestades kuju muudavad, samuti aga nupuvajutusega läbipaistvaks muutuvatest seintest, mis pakuvad reisijale 360-kraadist vaadet all avanevast maailmast.

 Samuti unistavad disainerid holograafilisest virtuaalse sisekujunduse projekteerimisest, mis võimaldab kujundada erasalongist vastavalt meeleolule kas kontori, magamistoa või isegi aianurgakese.

 Tulevikulennukites võivad teatud süsteemide jaoks energiat pakkuda erinevad „rohelised“ allikad, nagu näiteks kütuseelemendid, päikesepaneelid – või isegi meie endi kehasoojus.

 Aeronautika arenedes ammutatakse tõenäoliselt järjest rohkem inspiratsiooni loodusest enesest, nii võivad teatud liiki lennukid õhutakistuse minimeerimise, kütuse kokkuhoiu ja sellest tulenevalt ka heitgaaside vähendamise huvides katta vahemaid võimalusel hanede sarnaselt, kolmnurgana.

 Lisaks loodusele otsib Airbus ideid aga ka reisijatelt endilt. Reedel on lennunäitusel „tulevikupäev“, mil noorte kaasamiseks on kavas mitmeid üritusi. Airbus pöördub omalt poolt järgmise põlvkonna reisijate poole küsimustega, mida nad lennusõidu puhul oluliseks peavad.

 

 

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077