Väga oluliseks signaaliks peab Paul peaminister Andrus Ansipi 29. aprilli sõnavõttu, milles peaminister kritiseeris maksude tõstmise kava ning ütles, et kulude vähendamise kõrval tuleb valitsussektoril leida võimalus mittemaksuliste tulude suurendamiseks ning et omanikutulude suurendamine ja riigi valitsemiseks mittevajaliku vara võõrandamine ei peaks olema praegu tabuteema.
"Olen aastaid oodanud seda murdepunkti, mil kriis kujuneb piisavalt sügavaks selleks, et sundida valitsust mõtlema tulude teenimise võimalustele, ja ma tahaksin väga loota, et see murdepunkt saabus 29. aprillil," sõnas Paul, kes usub, et kui valitsussektor hakkab tõsiselt tulu teenimise võimalustele mõtlema, jõutakse peatselt järeldusele, et peale asukohaeelise Eestil mingeid arvestatavaid eksporditavaid ressursse pole. "Asukohaeelist saab aga transiiditeenuste pakkumise kaudu edukalt sularahaks konverteerida, millega omakorda finantseerida avaliku sektori ja sotsiaalsüsteemi ülalpidamist," lisas ta.
Eesti Logistika ja Ekspedee-rimise Assotsiatsiooni (ELEA) juhatuse esimehe Raido Rebase arvates on kriisiplaani igal juhul vaja. "Siiani polnud kellelgi mingit vajadust alternatiivkoridoride leidmiseks ja seetõttu on Eesti ka vaeslapse ossa jäänud. Praegu tundub, et olukord muutub ja kõik otsivad uusi partnereid," rääkis Rebane. Eestisse on lähikuudel tulemas nii uusi kui ka vanu võimalikke lepingupartnereid. "Neid on Aasiast Punase mereni, aga ei tahaks sündmuste käigust ette tormata ja kedagi nimetada," ütles Rebane.
Sellega, et pakkumine transiiditurul ületab nõudlust, tuleb leppida. Rebase sõnul on Eesti trumbiks paiknemine õiges kohas, suure naabri olemasolu ja väga hea haridus. "Meie nõrkuseks on välismajanduslik poliitika, ent näib, et raske aeg silub suhtlemist inimeste vahel ja ka ministeeriumid on hakanud paremini hakkama saama," arutles ta.
Lisaks välispoliitikale takistavad valdkonna sujuvat arengut suhted Venemaaga ja tugeva turunduse puudumine. "Oleme praegu järelejooksjate rollis, ja sellest pääsemiseks on vaja ennast turundada. Kui me suhteid Venemaaga korda ei saa, siis nuta või naera, aga oma väikese siseturuga pole võimalik ära toita kõiki logistikasektori suid," sõnas Rebane. "TransEstonialt ootan, et poliitikud võtaks koostöö seisukoha ja ütleks selgelt välja, et transiit ja logistika on Eesti jaoks prioriteet," lisas ta.
Kommentaar
Raimond NiinepuuVKG Transport ASi juhatuse liige
Tulenevalt üleüldisest majandussurutisest on praeguseks kaupade vedu kõikjal oluliselt vähenenud. Me kõik loodame, et Eesti transiidi olukord paraneb. Ma loodan väga, et tekkinud majandussurutis muudab mõttemalle ja suunab selle teisele, ratsionaalsele tasandile.