Autor: Mariliis Pinn • 26. jaanuar 2009
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Eesti Raudtee pakub end metsamaterjali vedajaks

Eesti Raudtee juhib tähelepanu, et autotranspordile on ka siseriiklikult olemas raudtee näol alternatiiv, kus ühe rongiga on võimalik maanteeliiklust muuta ohutumaks 90 raske veoauto võrra.

Eelmisel nädalal avaldas Metsatööstuse Liit arvamust, et puidufirmade konkurentsivõime tõstmiseks ja töökohtade säilitamiseks tuleks teedele lubada senisest raskemaid puiduveokeid, teatas Eesti Raudtee.

Euroopa praktika toetab ühemõtteliselt suuremõõtmeliste ja –mahuliste kaubakoguste suunamist maanteedelt raudteele. Raudtee on autotranspordist keskkonnasõbralikum transpordiviis ning üks kaubarong suudab ära vedada kauba, mille transportimiseks on vaja 90 või enam autot, kui arvestada maanteede kandevõimet.

Näiteks Leedu Raudteel suurenesid 2008.aastal siseriiklikud kaubaveod 24,7 protsenti. Kahjuks vähenesid Eesti Raudteele kuuluval infrastruktuuril siseriiklikud kaubaveod üle 17 protsendi.

Üsna kindlalt on Euroopa Liit liikumas kokkuleppe suunas, et lähiaastatel kehtestada ka ühtsed maksud kaupa maanteedel vedavatele raskeveokitele, mis viitab ühtsele arusaamisele, et maanteede kasutamist raskeveokite poolt on vaja vähendada. Põhjuseid selleks on mitu.

Esmalt lõhuvad raskeveokid maanteid, kuid vedajad ei osale rahaliselt teede taastamises. Ka Eesti riik investeeris 2008.aastal maanteedesse 2,5 miljonit krooni ja raskeveokite hulga kasvu lubamine ja teljekoormise nõudest taganemine suurendab teehoiukulusid tuntavalt.

2008.aastal hukkus maanteel 133 inimest, raudteel oli hukkunud inimeste arv samal perioodil 10 inimest. Raskeveokite hulga suurenemine maanteedel ja nende massi kasvamine muudab liikluse ohtlikumaks. Maanteeameti eksperiment piirata reedeti raskeveokite liikumist Tallinn-Tartu maanteel näitas, et kadusid üldisest liiklusvoost aeglasemini liikuvate veoautode taha kogunenud pikad kolonnid. Kahetsusväärselt tihti on just pikkadest kolonnidest möödasõidud alguseks ohtlike olukordade tekkele ja traagiliste lõppudega õnnetuste põhjuseks.

Kolmas aspekt on keskkonnale suurenev koormus. Siinjuures tuleb arvestada nii autode heitgaase kui õnnetustest tekkivaid riske. Raudteel on kauba liikumine planeeritud ja oht inimesele ja keskkonnale viidud minimaalseks rääkimata veduri töö efektiivsusest võrreldes autode poolt tekitatavate heitgaaside hulgaga.

 

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077