Eesti transpordisektori kestlikkus eeldab sisulist koostööd riigi ja ettevõtjate vahel, et hoida elus sektori konkurentsivõimet ja kindlustada logistiline iseseisvus ka kriisiolukordades, nenditi saates Äripäeva TOP, kus oli fookuses läinud nädalal ilmunud Autotranspordi TOP 2025.

- Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsiooni (ERAA) peasekretär Ermo Perolainen ja ATV Transpordi juht ja omanik Oliver Tatar .
- Foto: Tõnu Tramm
Äripäeva TOP saade sukeldus värske Autotranspordi TOPi valguses Eesti maanteetranspordi sektori valupunktidesse ja võimalustesse. Stuudios olid
ATV Transpordi juht ja omanik
Oliver Tatar, kelle ettevõte tõusis TOPis teisele kohale, ning Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsiooni (ERAA) peasekretär
Ermo Perolainen.
Tatar näeb oma ettevõtte edu alusena pikaaegset koostööd lojaalse kliendibaasiga ja paindlikkust teenuste pakkumisel. „Me ei keskendu ühele kindlale veoliigile – teeme külmikuid, ülegabariidilisi vedusid, liikuvate põrandatega veokeid. Oleme pidanud kohanema projektipõhise lähenemisega, sest kliendid ootavad lahendusi, mitte ainult transporti,“ sõnas Tatar.
Saates tõstatus ka küsimus pikemate autorongide lubamisest Eesti teedele. Kui Skandinaavias on 25–34 meetrised veokid edukalt kasutuses, siis Eestis on areng aeglane. Perolaineni sõnul ei näe ERAA selles praeguse regulatsiooni juures rahvusvahelistele vedajatele suurt eelist. Samas tunnistas ta, et järgmise sammuna võiks Eesti liikuda 34-meetriste rongide suunas, õppides rohkem naabritelt, mitte kulutades mõttetud aega analüüsimisele.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Rohkelt tähelepanu pälvis ka veoautojuhtide järelkasvu kriis. Lahendusena pakuti välja, et noored võiksid ajateenistuse käigus omandada C-kategooria ametikoolituse, mis võimaldaks neil kohe pärast teenistust tööle asuda. Soome praktika näitab, et selline lähenemine töötab – ligi pooled sealsed noored juhid tulevad otse kaitseväest.
Oluline probleem on ka võõrtööjõu kaasamise keerukus. Lubade ja viisade menetlus on aeglane ning see sunnib Eesti ettevõtteid juhte rentima naaberriikidest – koos sellega liiguvad ka maksutulud Eestist välja. „Tahaksime maksta makse Eestis, aga süsteem sunnib teisiti,“ tõdes Perolainen.
Kriitiline hinnang anti ka Eesti maksusüsteemile. „Vedaja on logistikaahela viimane lüli, ent just temalt nõutakse kõige rohkem – maksude, aruannete ja regulatsioonide osas. Meil on töötegija väärtustamine kaduma läinud,“ sõnas Tatar. Tema sõnul tuleks rohkem panustada noorte kutsumusse ja elukutselise autojuhi kuvandi taastamisse.
Kokkuvõttes jäi kõlama mõte, et Eesti transpordisektori kestlikkus eeldab sisulist koostööd riigi ja ettevõtjate vahel, et murda bürokraatlikke tõkkeid, hoida elus sektori konkurentsivõime ja kindlustada logistiline iseseisvus ka kriisiolukordades.
Vestlust juhtis Logistikauudised.ee toimetaja Tõnu Tramm.
Eesti üks paremaid autovedajaid: töötegijat enam ei väärtustata
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood
Pingereas üle 170 autovedaja
Maanteetranspordi sektoril pole viimastel aastatel just parimad ajad ja uurides esikolmikusse jõudnud firmade omanikelt, kuidas neil läheb, keeldus üks kõrgele kohale tulnud firma üldse kommentaaridest. Sest nii raske on.
Eesti autoveosektoris domineerivad väikeettevõtted: 1-5 veokiga ettevõtjate osakaal on umbes 75%. Rahvusvahelist turgu iseloomustab tihe konkurents ja madalad kasumimarginaalid. Transport on teenusäri ning käib käsikäes üldise majandusega ehk kui tööstuses, tootmises, kaubanduses ja teistes sektorites mahud vähenevad, kajastub see ka transporditeenuste nõudluses.
Tänavuse Autotranspordi TOPi teisel kohal asuv ATV Transpordi AS võlgneb tänu oma lojaalsetele klientidele, kellele mahud sõltuvad suuresti Soome turu käekäigust. Ettevõtte juht ja omanik Oliver Tatar tunnistab, et 2025. aasta on toonud kaasa pisut keerulisema olukorra, kuid näeb juba esimesi positiivseid märke. Suurimaks väljakutseks peab ta aga autojuhtide puudust ning transpordisektori alahindamist riigi poolt.
Erimõõduliste kaupade ja raskeveoste vedaja Quickport OÜ jõudis Autotranspordi TOPi esikohale tänu mullustele suurtele ning edukatele projektidele. Ettevõtte juht Maksim Juferev tõdeb, et aastad pole vennad ja tänavu pole majandussituatsioon maailmas enam kõige parem.
Kas oled kunagi teinud äriotsuse, tuginedes vaid kõhutundele? Tõenäoliselt küll. Ettevõtluses on intuitsioonil oma koht, kuid tänapäeva kiiresti muutuvas majanduskeskkonnas võib see osutuda petlikuks. Kuidas teha vahet tundel ja tegelikkusel? Vastus peitub andmetes. Andmetark juhtimine ei ole enam pelgalt suurkorporatsioonide pärusmaa, vaid edu võti igas suuruses ettevõttele.