Autor: Tanel Raig • 6. november 2012
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Erik Laidvee: Riigikohtus jõuti tõeni

Riigikogu halduskolleegium rahuldas osaliselt Transiidikeskuse kassatsioonikaebuse Tallinna Sadama vastu.

Riigikohus tühistas Tallinna Halduskohtu ja Tallinna Ringkonnakohtu varasemad otsused ning suunas asja uuesti läbivaatamiseks Tallinna Halduskohtule. “Riigikohus asus meie poolele kõikides olulistes küsimustes. Tallinna Sadam ei nõustunud esimesed kaks kohtuastet andma kohtuasja juurde enda ja Rail Garanti vahel sõlmitud lepinguid – olime kindlad, et nende lepingute alusel saab kohus üheselt asuda seisukohale, millist riigihangete seaduse menetluskorda tuli lepingu sõlmimisel kohaldada. Seda tavainimesele tervemõistlikku seisukohta kaitses nüüd ka Riigikohus. Tallinna Sadam peab need lepingud nüüd välja andma,” kommenteeris otsust Transiidikeskuse juhatuse esimees Erik Laidvee.

Teine oluline nurgakivi Riigikohtu lahendis on Laidve sõnul juhis alama astme kohtutele, kuidas tuvastada Tallinna Sadama ja konkursi võitja vaheline kontsessioonisuhe. „Lühidalt on Tallinna Sadam vaielnud, et Rail Garantile 50 aastaks hoonestusõiguse andmine konteinerterminali rajamiseks on tavaline teenuse osutamise leping, mis ei vaja riigihanke läbiviimist. Riigikohtu antud juhise järgi on lihtne tuvastada, et kuivõrd Tallinna Sadam ei võtnud endale kunagise konkursiga mingeid riske, ei maksa terminali rajamise ning sadamateenuste osutamise eest operaatorile tasu ja investeeringu teenib tagasi operaator läbi terminali ekspluateerimise, siis on tegemist kontsessiooniga. Just seda aga oleme me algusest peale väitnud,” selgitas Laidvee.

Eelnevast järeldusi tehes jõutakse Laidvee ütlusel kõige olulisemani: „Kui tuvastatakse Riigikohtu antud juhise kohaselt, et Tallinna Sadam on otselepinguga andnud Rail Garantile teenuste kontsessiooni ja sellise lepingu sõlmimisel on rikutud mitte ainult Eesti, vaid ka Euroopa Liidu norme, siis avaneb võimalus selle lepingu õigustühiseks kuulutamiseks, sest Tallinna Sadama tegevus ühe pakkumise ühepoolselt kehvemaks tegemisel oli räige ja ebaseaduslik. Riigikohus on asunud seisukohale, et neid lepinguid on võimalik kohtul õigustühiseks kuulutada,” rääkis Laidvee.

“Kuigi Rail Garant pole kunagi mingit terminali rajama asunudki, sest see pole olnud nende äriplaan, siis on Transiidikeskus pidanud poolteist aastat Tallinna Sadamaga kohut käima, et tõestada, et ühe poole pakkumist põhjuseta vähendades on seeläbi saavutatud teise poole pakkumise ebaseaduslik eelistamine,” lõpetas Laidvee.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077