Vedajad, teadke riske!

Salakaubavedajate jaoks on põhiline kitsaskoht nende anonüümsuse hoidmine ja valitud konspireerimise adekvaatsus. Ebaseadusliku kauba veo puhul püütakse järgida seadusliku kaubaveo mudelit.

Kõige levinum viis salakaupa varjata on kasutada nii valeandmeid kauba kirjelduses kui kasutada ka kattekaupa. Salakaubavedu koosneb  enamasti mitmest tegevusest ja toimingutega on seotud mitu eri isikut. Kui kasvõi üheski ahela lülis kasutatakse erinevaid andmeid, olgu tahtlikult või tahtmatult, tekivad kärmelt ebakõlad tegelikkuse ja esitatu vahel. Eriti kui logistilise ahela lülid suhtlevad omavahel telefoni teel.

Salakaubaveo keskne lüli ja küsimus on transport. Transpordiettevõte või  vedaja  saab alles töö käigus teada tegeliku lähtekoha, veo tellija ja sihtkoha. Kauba pakendit näevad vaid autojuht ja laojuhataja. Nemad saavad võrrelda dokumentidel (arvetel) märgitud andmeid tegelikkusega. Tasub meeles pidada, et transpordi ajal on kaup transpordiettevõtte valduses. Lisaks koostab transpordiettevõte iga kauba kohta ka saatelehe.

Sisepiiril toimuv isikute ja kaupade kontroll on euroliidu vabaduste põhimõtetest tulenevalt  EL sees minimaalne. Lisaks on ettevõtluse hõlbustamiseks ja bürokraatia vähendamiseks oluliselt vähendatud erinevate andmete esitamise kohustust. Andmed põhinevad andmete esitaja aususel. Seega on ka erinevate andmete kogumine raskendatud ning õigsus ja  usaldusväärsus võivad jääda kontrollimata.

Probleem on, et täiesti illegaalne tegevus on segatud legaalse kaubandusega.  Seniste juhtumite menetlemise pinnalt tuleb tõdeda, et kurjategijad ei ole pidanud vaeva nägema, et luua oma anonüümsust ja vedada salakaupa. Piisab ka täiesti valedest andmetest. Näiteks on vedajale teada antud kauba saatjaks äriühingu nimi, mida aga äriregistris ei ole. Samuti on olnud juhtumeid, kus Leedust toimetatakse kaup Eestisse, et see siit siis muutmata kujul edasi viia Suurbritanniasse.

Seesuguse logistilise “haagi” või marsruudi mõte on segada jälgi, sest  Suurbritannias kontrollitakse Leedust pärinevat kaupa hoopis tihemini kui Eestist tulnud kaupa.

Järelevalve asutustel on esitatud andmete tuvastamiseks piiratud võimalused. Hiljem on raskendatud ka tegelikkuses vastavate andmete võrdlemine, mis teeb veelgi keerukamaks tõendada kellegi teadlikkust või tahtlust ja ka tegevust salakaubaveo toimepanemisel.

Üldjuhul on kaup varem kinnistesse kastidesse valmis pakitud ja tuuakse  siis transpordiettevõtte lattu kohale. Tellimus esitatakse pre-paid kõnekaardiga ja ettemaks tehakse sularahas. Huvipakkuv kaup liigub valeandmetega muu legaalse kauba hulgas, nii et vedaja ei tea salakaubast midagi.

Ärakasutamise risk on igal vedajal, sest veetava kaubasaadetiste hulgas võib olla ka  illegaalne kaup. Kui probleemid tekivad, siis on kurjategijad kadunud või tulevad oma muresid teistsuguste meetoditega lahendama. Täiesti tavapärane on, et toll peab esimese asjana kogu saadetise, auto ja autojuhi kinni ning hakkab asjaolusid välja selgitama. Sealjuures on iga väide ja ettevõte kahtluse all seni kuni pole veendutud vastupidises. Sõltuvalt asjaoludest ja hoolsuskohustusest kinnipidamisest on lisaks veel võimalik, et maksuhaldur määrab vedajale saamata jäänud maksud. Transpordi arved ja muud illegaalsest kaubaveost tekkinud kulud jätab kauba tellija muidugi hüvitamata.

Maksu- ja Tolliamet soovitab ettevõtetel üle vaadata ja kasutusele võtta ärakasutamist raskendavad meetmed. Logistik, laojuhataja, raamatupidaja ja müügiesindaja käitlevad  rutiinselt erinevaid andmeid, mida on otstarbekas fikseerida ja koguda. Nendest andmetest kujuneb kogum, mida saab kasutada isikute kohta informatsiooni koondamisel ja kontrollimisel. Laekuvaid andmeid saab lisaks kontrollida ka avalikest allikatest ja koostööpartnerite abiga.

Kui veo tellimus on saabunud teise ettevõtte kaudu, siis tuleb ka partnerilt nõuda sarnast turvataset. Kasulik on fikseerida, kes missuguselt aadressilt või millisest autost missuguse kauba üle andis – nii lisanduvad täiendavad andmed ja saab lõhkuda anonüümsuse. Investeeringuna oleks muidugi otstarbekas paigaldada videovalve, mis fikseerib auto registreerimismärgi või siis sisse viia vastuvõtu aktid, kuhu märgitakse üleandja nimi ja võetakse tema allkiri. 

Riskiga sihtkohtadena on praegu tuvastatud  Suurbritannia, Saksmaa, Norra, Soome, Rootsi. Kaupa on üldjuhul 2-4 aluse jagu. Kattekaubaks on enamasti makaronid, arvuti korpused, õhupuhastid, veeautomaadid, diivanid, kaminad, ehituspaneelid või uksed.

Maksu- ja Tolliamet kutsub transpordiettevõtteid üles koostööle. Teatage tavatust  käitumisest meie vihjetelefonile 8004444 või kirjutage aadressil vihje@emta.ee. Ühiselt saame paremini võidelda salakauba vedajatega ja tegelikud kurjategijad oma tegude eest vastutama panna.

 

Osale arutelus

  • Siim Rudissaar

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,60 -0.1752081
Brasiilia reaal BRL 4,27 0.03043
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.0153413
Filipiinide peeso PHP 59,14 0.0981653
Hiina jüaan CNY 7,62 0.0420174
Hongkongi dollar HKD 8,90 0.0832031
Horvaatia kuna HRK 7,42 0.1741572
Iisraeli seekel ILS 4,10 -0.1048729
India ruupia INR 80,72 0.1004452
Indoneesia ruupia IDR 15939,78 0.0404184
Islandi kroon ISK 135,49 -0.0073801
Jaapani jeen JPY 125,74 0.2151909
Kanada dollar CAD 1,50 -0.1067022
LAV rand ZAR 15,87 -0.0962882
Lõuna-Korea vonn KRW 1274,67 0.0172623
Malaysia ringgit MYR 4,62 0.0627746
Mehhiko peeso MXN 21,83 -0.1152975
Norra kroon NOK 9,77 0.0040927
Poola slott PLN 4,34 0.1200065
Rootsi kroon SEK 10,60 -0.1685102
Rumeenia leu RON 4,76 0.0294266
Singapuri dollar SGD 1,53 0
Suurbritannia nael GBP 0,87 0.2994702
Šveitsi frank CHF 1,13 0.04408
Taani kroon DKK 7,46 0.0080432
Tai baht THB 35,52 0.4465233
Tšehhi kroon CZK 25,64 0.0156037
Türgi liir TRY 6,05 0.3036236
Ukraina grivna UAH 30,63 -0.0306831
Ungari forint HUF 317,73 0.1039698
USA dollar USD 1,13 0.0617611
Uus-Meremaa dollar NZD 1,67 0.0660264
Valgevene rubla BYN 2,42 -0.0247423
Vene rubla RUB 74,40 0.0839378

Valdkonna töökuulutused

STOCKMANN otsib TARNEAHELA JUHTI

Stockmann AS

03. märts 2019