Kadri Jakobson • 10 september 2010

DSV juhid teenivad kahte jumalat

Kui Eestis antaks välja juhtkonnasõbralikuma ettevõtte auhinda, oleks üks favoriite tiitlile Eesti suurim ekspedeerija DSV Transport. Lisaks sellele, et omanikud Taanis maksavad siinsele juhtkonnale kõrget töötasu ning on võimaldanud boonusena aktsiaoptsioone, on nad siiani olnud ka justkui heasüdamlik amm, toites transporditeenust ostes töötajate endi ettevõtteid.

Heasüdamlikust ammest on saamas üsna pea siiski nõudlik pereema. Pärast seda, kui Äripäev DSV Transpordi emafirmalt Taanis taolise ärimudeli kohta selgitust küsis, teatas DSV Transpordi juht Jaan Lepp, et omanik ei aktsepteeri enam taolisi erisusi ja selle aasta lõpuks peavad töötajad valima: kas nad jätkavad DSV Transpordis või eraettevõtluses.

DSV Transpordi osa töötajaid on aastaid istunud piltlikult öeldes kahel toolil: põhikohaga töötavad nad DSV Transpordis, samal ajal on paljudel oma transpordiettevõte, mille ainsaks või vähemalt üheks suuremaks lepingupartneriks on nende endi tööandja ehk DSV Transport.

Hetkel on oma ettevõte vähemalt kaheksal DSV Transpordi töötajal ning kõik need on eranditult transpordifirmad. Nimelt DSV Transport tegeleb põhiliselt veoste ekspedeerimisega ning omab haagiseid ja tõstukeid, kuid mitte ühtegi veoautot. Kõik veokid, kes Tallinna Laagri Maksimarketi vastas asuva värvilise DSV sildiga maja õuel vuravad, kuuluvad teistele ettevõtetele, sh ka oma töötajate firmadele.

Juhatuse liige: huvide konflikti siin pole

Näiteks on DSV Transpordi juhatuse liige, tootmis-ja teenindusdirektor Jaanika Roosmann omanik kahes transpordifirmas. Nii Scavol kui ka Tesab Eesti käive tuleb sajaprotsendiliselt DSV Transpordi tellimustest. Tähelepanuväärne seik on ka see, et mõlemad Roosmanni ettevõtted on registreeritud DSV Transpordi peakontori aadressil ning firmade kontaktnumber on Roosmanni töökoha lauatelefon.

Roosmann ütles, et üks tema osalusega ettevõte Tesab Eesti lõpetas suvel tegevuse. Teise ettevõtte puhul pole Roosmann veel otsust langetanud, kuid suure tõenäosusega jätkab ta DSV Transpordi töötajana.

"Pean otsustama, mida sellega teen. Ilmselt lõpetan ka selle ettevõtte tegevuse ära. Nagu te majandustulemustest näete, siis väga ilus seis seal pole," ütles Roosmann.

Küsimusele, kas kahel kohal korraga töötamine ei tekita huvide konflikti ning kas see segab igapäevatööd, vastas Roosmann:

"Seal ei ole huvide konflikti ja see ei sega igapäeva tööd! Aja kulu oma firmale on 2-3 tundi nädalas ja see on laupäeva-pühapäeva õhtutel. Töömaht on väike, sest enamus teenuseid nagu raamatupidamine on sisse ostetud. See ei sega absoluutselt igapäevatööd,“ kinnitas Roosmann.

Miks on tema firmad registreeritud DSV kontorisse? See on selleks, et post sinna tuleks. Nii liigub post oluliselt lihtsamalt. Tööd oma ettevõttes teen ma kodus," ütles Roosmann.

Kogu käibe annab tööandja

DSV Transpordi müügijuhil Sander Pajuril, kelle hallata on ametikoha järgi müük Austria-Itaalia-Šveitsi suunal, on transpordiettevõte Cladium. Varasematest majandusaasta aruannetest selgub, et kogu firma käive tuleb sajaprotsendiliselt DSV Transpordilt, kus tegutsetakse alltöövõtjana.

Küsimusele, kas Pajuril on teada omanike otsus ning kas on ta otsustanud jääda DSV palgale või minna ettevõtlusesse, ta vastata ei soovinud. "Ma ei leia, et seda peaks ajakirjandus kajastama, ma ei soovi kommenteerida," ütles ta. Kommentaaridest keeldus ka terminali juht Urmas Kütt, kel on transpordifirma UK Veod.

DSV Transpordi endisel müügijuhil Mihkel Vahel on kaks transpordifirmat. Mahud kasvasid aastatega sedavõrd suureks, et sel suvel otsustas Vahe DSVst lahkuda ning ettevõtlusesse minna.

"Jah, see segas minu tavatööd," ütles Vahe. Vahe räägib, et kui aastatel 2002 ja 2004 oli tema firmal koostöö DSV Transpordiga, siis viimastel aastatel enam mitte. Ta ütleb, et selline ärimudel ettevõttes, kus töötajatel on oma firmad, mis saavad tellimusi tööandjalt, töötab tema arvates hästi. Küll tunnistab ta, et töötajatel on eelis selles suhtes, et erilist pingutust firma elushoidmiseks ja lepingupartnerite leidmiseks tegema ei pea - tellimused tulevad ise sülle.

"Kõigil olid võrdsed tingimused, kehtestati kilomeetri hind ja selle alusel tegutseti. Ega keegi selle pärast rohkem raha ei saanud. See oli ka audiitorite poolt kontrollitud," ütles Vahe.

Vahe sõnul ei teki töötajal kahel toolil istumisega huvide konflikti. "Absoluutselt mitte! DSVst ei suheldud mitte ettevõtete omanikega, vaid autojuhtidega. Vedaja andis oma auto lepinguga tööle ja nii on see algusest saadik käinud," ütles ta.

Seda, et omanikud on otsustanud sellise tegevuse lõpetada, pole juunis DSVst lahkunud Vahe kuulnud. "Kuulen sellest esimest korda. See on minu jaoks uus informatsioon," kinnitab ta.

Jaga lugu:
Seotud lood
LOGISTIKA UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad logistikauudised igal nädalal enda postkasti.

Logistikauudised.ee toetajad:

Tõnu Tramm
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Ana Tilkson
Ana TilksonReklaamimüügi projektijuhtTel: 545 60 150