Maanteevedu taas tõusuteel

Maanteevedudes on tekkinud suhteliselt ainulaadne olukord - majandus on vaikselt toibumas, veokite hulk turul vähenenud, konkurents naaberriikidest nõrgenenud.

Marko Lukk, Swedbanki maanteetranspordi sektori juht

Maanteetranspordi sektorit Eestis iseloomustab suur hulk väikeseid ettevõtteid, mida on kokku üle 2000. Rohkem kui 10 töötajaga ettevõtete osakaal on kõigest ca 20%.

Sektor läbis suure languse
Lähtuvalt maanteetranspordi ettevõtete käibenumbritest oli sektori rekordaasta 2007, mille jooksul oli maht kokku 18,17 miljardit Eesti krooni. 2009. aastal kujunes sektori käibeks 12,33 miljardit krooni, mis aastases võrdluses tähendab 27 % langust ehk mahud langesid 2004/2005 aasta tasemele.
Transport oli üks esimestest sektoritest, mis sai majanduslanguse käigus tagasilöögi - juba 2008. aasta teisest poolest näitas sektor negatiivset kasvu, peamiseks põhjuseks sisetarbimise jahtumine. Lisaks sellele tõi maanteetranspordi sektori ettevõtetele probleeme buumi ajal liiga agressiivne laienemine. Laieneti peamiselt võõrkapitali toel, kuna pankade omafinantseeringu nõuded olid madalad.

Selle tulemusena tekkis olukord, kus ettevõtete võlakoormus muutus kõrgeks, kuid turu tõusutrend oli muutunud languseks. Väikese omakapitali tõttu puudus paljudel ettevõtetel puhver langeval turul edasi tegutsemiseks ning tulemuseks oli maksejõuetus. 

2009. aastal kukkus uute veoautode müük ca 81 % langedes 202 ühikuni. See näitaja jääb alla isegi 2000. aasta tasemele.

Nüüd, 2010 aastal, on ettevõtted jälle valmis oma veokiparki uuendama ning vaikselt ka tegevust laiendama. See on igati mõistetav, kuna viimase pooleteise-kahe aasta jooksul pole veokiparke sisuliselt uuendatud. Ettevõtjad ise ei olnud vahepealsel perioodil valmis täiendavaid krediidiriske võtma ning samuti oli pankade suhtumine sektorisse tervikuna väga konservatiivne, kuna iga päev lisandus müügiplatsidele probleemidesse sattunud ettevõtete vara.

Maanteetransport taas tõusuteel
Mitmekülgse ja laia kliendibaasiga ettevõtted läbisid kriisi kõige edukamalt ning täna on maanteetransport esimeste majandussektorite hulgas, mis näitab paranemismärke. Mootoriks on olnud peamiselt ekspordi kasv ning vaikselt on taastumas ka impordi osakaal. Lisaks ekspordi kasvule on käivete ja marginaalide suurenemisele kaasa aidanud ka konkurentsi vähenemine – veokipark on majanduslanguse perioodil oluliselt kahanenud. Hinnanguliselt vähenes veokite ja haagiste arv aastatel 2009-2010 isegi 1000-1500 ühiku võrra, seda eelkõige varade konfiskeerimise ja riigist välja müümise tagajärjel. Täna võime tõdeda, et aastal 2009 oli Eestis selgelt veovõimsuse ülejääk.

Meie ootasime olukorra paranemist käesoleva aasta teises pooles, kuid juba täna võib öelda, et alates veebruarist on ettevõtete käive tõusnud ning nii mõnigi ettevõte saavutas märtsis ja aprillis oma ajaloo parimad käibenumbrid. Kuna tänu ekspordile kasvas nõudlus transpordi järele järsult, on ettevõtetel üle pika aja õnnestunud ka marginaale tõsta. Võime oodata selle trendi jätkumist ja isegi täiendavat kasvu aasta teises pooles. Prognoosime sektori 2010. aasta kasvuks ca 10-15%.

Samas on kasvavate käivete ja kasumimarginaalide taustal ettevõtetele endiselt probleemiks deebitoride maksekäitumine ning pikad maksetähtajad. Olukorra paranemisega maanteetranspordi sektoris on taaskord teravalt päevakorda kerkinud ka tööjõu probleem, kuna häid autojuhte pole tööjõuturult piisavalt võtta. Juhtide keskmine vanus on kõrge ning asjalike noorte järelkasv pole olnud piisav.

Pangad esitavad finantseerimisel rohkem küsimusi
Lähituleviku finantseerimisotsused buumiaegadega võrreldavaid 5-10% omafinantseeringumäärasid tõenäoliselt ei sisalda. Tavapärane sissemakse liisingule peaks jääma 15-20% juurde ning tähtajaks kuni 5 aastat. Kindlasti oleme valmis tegema ka erandeid – finantseerimisel eelistame ettevõtteid, kellel on mitmekülgne ja lai kliendiportfell, turul tegutsemise kogemus ning on äri laiendamiseks võimalusi ja soovi panustada ka omavahendeid. Paremas olukorras on ettevõtted, kel on piisavalt omakapitali.

Kindlasti esitame liisingutaotluse saamisel varasemast rohkem küsimusi – sooviga saada paremini aru ettevõttest ja tema ärist. Turu tervise huvides ei soovi me finantseerida lühikese perspektiiviga ettevõtjaid, kes esimeste raskuste tekkimisel hakkaksid alapakkumistega turu tervist rikkuma.

Täna eelistame finantseerida ettevõtteid, kel on oma äritegevusest pikk visioon ning kes lühiajalise kasu asemel näevad suuremat pilti. Lõppkokkuvõttes toob see kasu kogu maanteetranspordi turule.

Kuidas edasi?
Sektoris on tekkinud suhteliselt ainulaadne olukord - majandus on vaikselt toibumas, veokite hulk turul vähenenud, konkurents naaberriikidest nõrgenenud. Tõenäoliselt aasta, paari jooksul hakkab konkurents uuesti kasvama. Seetõttu soovitan tekkinud soodsamat olukorda targalt kasutada, hoida selgelt meeles hiljutist kogemust ning heade aegade alguses pigem ka reserve koguda.

Ülikiire laienemine turul, lootuses, et ehk turg kasvab samas tempos edasi, võib viia ettevõtte ühel päeva taas raskete valikute ette. Keerulised ajad majanduses ei pruugi veel möödas olla, pigem soovitan olla jätkuvalt konservatiivne ning liikuda ettevõtte arengus edasi sammhaaval.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,60 -0.1439209
Brasiilia reaal BRL 4,27 -0.0234077
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.0051138
Filipiinide peeso PHP 59,18 0.1624805
Hiina jüaan CNY 7,62 0.0091913
Hongkongi dollar HKD 8,89 0.0101193
Horvaatia kuna HRK 7,41 0.0702029
Iisraeli seekel ILS 4,10 -0.0170723
India ruupia INR 80,68 0.0520827
Indoneesia ruupia IDR 15948,35 0.094205
Islandi kroon ISK 135,51 0.0073801
Jaapani jeen JPY 125,51 0.0318801
Kanada dollar CAD 1,50 0
LAV rand ZAR 15,88 -0.0339841
Lõuna-Korea vonn KRW 1275,43 0.0768959
Malaysia ringgit MYR 4,62 0.0346343
Mehhiko peeso MXN 21,86 0.0228765
Norra kroon NOK 9,78 0.0327419
Poola slott PLN 4,33 -0.0323094
Rootsi kroon SEK 10,61 -0.092257
Rumeenia leu RON 4,76 0.0126114
Singapuri dollar SGD 1,53 0.0456353
Suurbritannia nael GBP 0,87 0.1151808
Šveitsi frank CHF 1,13 0.008816
Taani kroon DKK 7,46 -0.0026811
Tai baht THB 35,39 0.0729595
Tšehhi kroon CZK 25,61 -0.0975229
Türgi liir TRY 6,03 0.0978896
Ukraina grivna UAH 30,64 0.0088132
Ungari forint HUF 317,33 -0.0220542
USA dollar USD 1,13 0.008823
Uus-Meremaa dollar NZD 1,67 -0.060024
Valgevene rubla BYN 2,43 0.0618557
Vene rubla RUB 74,38 0.055555

Valdkonna töökuulutused

STOCKMANN otsib TARNEAHELA JUHTI

Stockmann AS

03. märts 2019