Nutimeerikute aeglane väljavahetamine ähvardab kaasa tuua olukorra kus aasta lõpus ei jõua paigaldajad kogu massi ära teenindada isegi kui nad 24/7 tööd peaks tegema ja nii mõnigi veok võib 2025 jaanuaris seisma jääda. Pingutada aga tasub, sest lõpptulemusena peaks nutimeerikud aitama veondusturul korra majja lüüa.

- OÜ Digimeerik juht Siim Truusalu. Foto: Tõnu Tramm
Isegi kui nutimeeriku paigaldamise kohustus tundub rahvusvahelistele vedajatele tüütu aja- ja rahakuluna, aitavad need tegelikkuses korrastada kogu transporditurgu. Eeskätt on see kasulik Eesti sisevedajatele, kes ei ole kohustatud uut nutimeerikut paigaldama, küll aga on seda kohustatud tegema lõunanaabritest vedajad, kes Eestis pahatihti üle lubatud normi kabotaažvedusid teevad ja siinset veoturgu odavate hindadega solgivad.
„Mäletame hästi, mis mõne aasta eest Muuga sadamas viljalaevade laadimisel toimus. Läti ja leedu numbritega veokeid seisis kümnete kaupa järjekorras ning ei töö-, puhkeaja-, ega kabotaažireeglitest ei hoolinud keegi. Tulevikus piisab terminali väravasse vastava anduri üles panemisest ja juba distantsilt saab välja sõeluda need, kes üritavad mingil moel trikitada,“ lausus
Digimeerik OÜ juht
Siim Truusalu saates „Logistikauudised eetris“.
Küll aga on kõikjal Euroopas uute nutimeerikute paigaldamisega juba kiire, sest kell tiksub ja aasta lõpuni on aega vaid veidi üle poole aasta. Ehk me räägime mõnesajast päevast ja mitmest tuhandest autost ning kui need tundideks jagada, peaks juba täna käima töö hommikust õhtuni ilma puhkepäevadeta.
„Kuna vanematel autodel tuleb lisaks meerikule endale paigaldada ka mitmeid uusi andureid ja antenne, võib kogu protsess võtta aega mitu tundi ja kui need tööd kuhjuvad aasta lõpus kitsasse ajaaknasse, tuleb ühel hetkel inimvõimetel lihtsalt piir ette,“ tunnistas Truusalu, kelle sõnul on tänaseks kadunud ka viimane lootus, et meerikute välja vahetamise tähtaegu edasi võidakse lükata.
„See lootus vahepeal tekkis kui tootjad ei jõudnud seadmeid õigeks ajaks valmis. Nüüd aga käib tootmine täisvõimsusel ja kõik on kinnitanud valmisolekut protsess lõpule viia.“
Kes ja millal yäpselt peavad sõidumeerikud ringi vahetama, kui palju see maksab, mis saab kui ikkagi ei jõua seadet välja ja sõitu on vaja ikkagi minna, sellest kõigest saates põhjalikult arutletaksegi.
Saadet juhib Logistikauudised.ee teemaveebi juht Tõnu Tramm.
Tüütu kohustus, mis aitab veondusturul korra majja lüüa
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood
Euroopa transpordiettevõtted seisavad silmitsi potentsiaalse kriisiga, kuna läheneb tähtaeg vananenud sõidumeerikute asendamiseks. Hinnanguliselt on neid siiani välja vahetatud vaid kümmekond protsenti, sama seis on Eestis.
Alates tänasest, 21. augustist, on uus nutikas Smart 2 sõidumeerik kohustuslik kõigile uutele rahvusvahelisi vedusid tegevatale raskveokitele ja bussidele, kuid uute seadmete kättesaadavasuga on tekkinud tõsiseid probleeme. See eeldab viivitusi uute sõidukite esmaregistreerimistes ning sellega kriis alles algab: järgnevatel aastatel on vaja välja kuni kaks miljonit seadet ja ette antud ajaaken tundub IRUle ebarealistlik.
Äripäeva Logistika teabevara teeb lähikuudel läbi põhjaliku restardi: muutub nii nimi, teemadering, kui ka toimetajad. Millised saavad muudatused täpsemalt olema, rääkis saates „Logistikauudised eetris“ uue teabevara üks toimetajatest, Hannes Laaser.
Oleme rohepöördesse pea ees sisse hüpanud teadmata, kui sügav on tegelikult vesi, ehk tormanud kasutusele võtma kütuseid, mis ei ole veel kasutusvalmis ning teinud sellega paraja karuteene kogu ettevõtmisele, nentis Eesti Transpordikütuste Ühingu vastne tegevjuht Krista-Maria Alas.
Detsembris 2024 taasavati pidulikult Pariisi Notre-Dame’i katedraal, kuhu jõudis kingitusena ka Estonia klaver. Klaveri kinkisid katedraalile Eesti ettevõtjad ning õrna, ent samas üle poole tonni kaaluva pilli keeruka transpordi Prantsusmaale organiseeris heategevusena DSV Estonia.