Täna toimuval Kütuseturu Aastakonverentsil avalikustatud Kantar Emori kütuseturu uuringust selgub, et 58% meie transpordifirmadest kasutab Lätist ostetud kütust ning kahe viimase aastaga on Lätis tankimine kahekordistunud.

- Aivar Voog Foto: Karli Saul
Küsimusele, kas kütuse aktsiisimäära tõusuga seonduvalt olete kaalunud madalama aktsiisimääraga naaberriikides tankimist või siis naaberriigist kütuse toomist, vastas tervelt 64% transpordiettevõtetest, et nad juba tangivad või toovad kütust mujalt. Arusaadavalt on riikidest esikohal Läti, kus tangib 58% ettevõtetest. Veel kaks aastat tagasi oli Lätis tankijate osakaal 29%, ehk seal tankimine on kahe viimase aastaga kasvanud kaks korda.
Kantar Emori uuringuekspert Aivar Voog netis uuringu esitlusel, et kolm aastat järjest tehtud uuring näitab selgelt, et kütuse tankimine on aina enam Eestist välja liikunud ja seda võetakse kahkuks normaalsusena.
Lätile järgneb 36 protsendiga Leedu ning 15 protsendiga Poola. Pärast Poolat on aga kohe Soome, kus on samuti tankimine tublisti kasvanud. Möödunud aastal tehtud uuringu järgi tankis põhjanaabrite juures vaid 7%, tänavu aga juba 12% transpordifirmadest. Arusaadavalt tõid mujal tankimise põhjustena 76% ettevõtetest esikohale soodsama hinna.
Uuringus osales ühtekokku 150 Eesti ettevõtet erinevatest eluvaldkondadest ning tervelt 85% neist tunnistasid, et kõrgem kütuse hind Eestis mõjutab nende konkurentsivõimet. Ligi pooled vastanutest leidsid, et see mõjutab konkurentsivõimet väga, vaid 11% vastanutest leidis, et see pigem ei mõjuta ning 3%, et ei mõjuta üldse.
Samuti peeti aktsiisitõusu suurimaks ohuks ettevõtlusele (59% vastanutest), mis koos maailmaturu hindade tõusuga paneb Eesti ettevõtjad veelgi raskemasse olukorda. 53% nimetas, et suurimaks ohuks on kasumi vähenemine ning investeerimisvõimekuse langus, veel möödunud aastal peeti just seda tegurit kõige suuremaks ohuks.
„Ega miskit ei muutu enne, kui riik ei võta kaalumisele aktsiiside langetamist. Aktsiiside erinevus lõunanaabritega on sõna otseses mõttes üüratu ning kui me samas vaimus jätkame, seisame aasta pärast täpselt sama olukorra ees. Oleme iseennast Eesti kütuseturult lihtsalt välja mänginud ning kaotanud kümneid miljoneid liitreid,“ tõdes konverentsi üks moderaatoritest, Eesti Õliühingu esimees Toomas Saks.
Kantar EMORi uuringust saab pikemalt lugeda homsest Logistika erilehest.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood
Eesti logistikasüsteem on tänu oma strateegilisele asukohale, arenenud taristule ja digilahendustele üks tõhusamaid Baltimaades. Riik ühendab Põhja- ja Ida-Euroopa turge, pakkudes hästi toimivat maantee-, raudtee-, mere- ja õhutranspordi võrgustikku.