• 12.06.17, 16:42
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Mis on blockchain ja miks kõik sellest räägivad?

Blockchain'ist ehk plokiahelast räägitakse viimasel ajal päris palju. Mis see siis ikkagi on ja milleks seda vaja läheb? Kõiki vastuseid teab plokiahelaspetsialist ja 2,4-miljonilise europrojekti SmartLog juht Mika Lammi.
Plokiahelate spetsialist Mika Lammi
  • Plokiahelate spetsialist Mika Lammi Foto: Erakogu
"Plokiahel juba etendab ja saab tulevikus etendama veelgi tähtsamat rolli tööstusharudeülese abitehnoloogiana," ütleb Mika Lammi. "Seni oleme näinud vaid päris algust. Seda nii logistikas kui ka mujal. Mida me SmartLogis saavutada püüame, on kõigest üks pisikene tükikene suurest puslest, kuigi väga kriitilise tähtsusega. Me tahame veenvalt tõestada, et see töötab ja kutsume kõiki meie eksperimendis osalema!"
pane tähele
Mika Lammi tutvustab plokiahelate võimalusi logistikas demopäeval, mille kohta saad rohkem infot siit.
Registreeru ruttu, sest erihind saab kohe-kohe läbi!
Selgita palun võimalikult lihtsalt, mis on plokiahela (blockchain) tehnoloogia ja miks on see viimasel ajal nii kuumaks teemaks kujunenud?
Plokiahel on lühidalt öeldes uus andmebaasitehnoloogia, mis erineb senituntud ja laialdaselt kasutatavatest tehnoloogiatest. Peamiseks erinevuseks tavapärastest tsentraalsetest andmebaasidest on plokiahela jagatud olemus. See tähendab, et andmebaas eksisteerib samaaegselt ja sünkroonsena korraga mitmes kohas.
Plokiahel tagab andmete täieliku terviklikkuse, mis tähendab, et ükskord plokiahelasse sisestatud info püsib seal igavesti ega ole tagantjärele muudetav. Plokiahela nutikate lepingute (Smart Contracts) mehhanismi abiga saab äriprotsesse automatiseerida, kui plokiahel on info usaldusväärseks tunnistanud.
Kuumaks muudab plokiahelate teema asjaolu, et selle mõju asjade interneti (IoT) ja Tööstus 4.0 keskkondade arengule on hinnatud vähemalt samaväärseks näiteks elektronkirjade ja Linux operatsioonisüsteemi turuletuleku mõjudele minevikus.
Miks mainitakse plokiahelat sageli koos asjade internetiga (IoT- Internet of Things)? 
Praeguse seisuga tundub, et plokiahela rakendused suudavad luua turvalise kihi infovahetuseks, salvestamiseks ja jagamiseks nii omavahel usaldusväärset suhet juba omavate kui ka seda veel mitte omavate osapoolte vahel. See hõlmab kõikvõimalikke osapooli, nutiseadmeid ja eelkõige sensoreid.
Suure tõenäosusega kujuneb plokiahela tehnoloogiast omavahel ühendatud loendamatute seadmete, andmebaaside ja liideste närvivõrgustik, sidudes need ühtseks tervikuks väga efektiivselt ja turvaliselt. Võib isegi väita, et plokiahel on see element, mis muudab asjade interneti keskkonnad terviklikuks. Selles mõttes, et need on koos plokiahelatega küpsemad ning võimelised omavahel suhtlema.
Mida tähendab Logistika 4.0? 
See on parafraseering mõistest Tööstus 4.0, millega kirjeldatakse praegu käimasolevat tööstusrevolutsiooni neljandat lainet. Lihtsalt sõnastatuna tähendab see logistika seadmist digitaalse revolutsiooni eesliinile.
Mis annab alust eeldustele, et just plokiahelad võivad olla Logistika 4.0 võimaldajaiks?
Tehnoloogiana ei ole plokiahelad praegu ärikasutuse mõttes turuküpseks saanud või saamas. Kuna see on veel iseenesest üsna abstraktne kontseptsioon, on suhteliselt keeruline tuvastada, milliste äriprotsesside toetamiseks või parendamiseks see kõige paremini sobib. Plokiahela kontseptsioon sunnib kõiki asju pisut teisiti nägema kui seda seni on harjutud tegema. See tähendab kas väga mittelineaarselt või lausa multilineaalselt.
Enne, kui saame plokiahelatehnoloogia kõiki võimalusi täielikult kasutama hakata, peame suutma vabaneda vanadest harjumustest ja mõttemallidest. Mida me aga juba praegu selgelt näeme on see, et plokiahelad sobivad väga hästi varahalduseks ja usalduse loomiseks. Teiste sõnadega loovad plokiahelad eelduse ülitõhusaks infojagamiseks ja andmetöötluse automatiseerimiseks. Kuna logistika sõltub nendest omadustest väga suuresti, võivad plokiahelad olla äärmiselt sobiv tehnoloogia just siin juurutamiseks.
Kui nüüd kõike eelnenut kokku võtta, siis miks peaks üks logistikafirma või logistikateenuseid tarbiv kaubandus- või tööstusettevõte arenevat plokiahela trendi tõsiselt silmas pidama? 
Me saame juba praegu üsna kindlalt öelda, et plokiahelatehnoloogia kasutuselevõtt toob logistikaturule endaga kaasa digitaalse murrangu. Üsna sarnase sellele, mida oleme juba näinud teistes majandusvaldkondades.
Äriprotsessid ja loogika, mis on meid minevikus hästi teeninud, defineeritakse jõuliselt ümber kliendile suurema lisandväärtuse loomise ning turul konkurentsieeliste hoidmise lihtsa mehhanismiga. Esimestel avatud mõtlemisega plokiahela kasutuselevõtjatel on sellest eelseisvast turumuutusest võimalik väga palju võita, ent nad peavad selleks teemat läbi ja lõhki valdama. Kindel võimalus oma äris garanteeritud negatiivse efekti saavutamiseks on selle trendi ja arengute eiramine.
Logistika ja tarneahalete juhtimise vallas kasutatakse juba arvukaid reaalajas infovahetus- ja andmeedastusplatvorme, EDIt ja üheaknasüsteeme. Mis plokiahela puhul nendega võrreldes niivõrd erilist on, et seda nii väga kiidetakse? 
Seal on mitu aspekti, mis teevad plokiahela eriliseks ja mainituist eristuvaks tehnoloogiaks. Eelkõige on selleks informatsiooni salvestamise ja jagamise meetod, mitte niivõrd lahendus või toode ise.
Teiseks loob plokiahel äriliste andmete töötlemiseks sellised võimalused, mida varem kas ei eksisteerinud või oli nende saavutamine ja omamine ülimalt keeruline ning kallis.
Kolmandaks on plokiahel andmete hoiustamise ja jagamise meetodina integreeritav ja ühendatav misiganes muu olemasoleva lahendusega, jättes selle kasutajaliidese ja lokaalse protsessiloogika endisteks, muutes ainult töödeldavate andmete allikat.
Sinu juhitava SmartLog projekti eelarveks on märkimisväärne 2,4 miljonit eurot. Mis see täpselt on, mille SmartLog kolmeaastase projekti lõpuks, ehk 2019.a. suveks valmis teeb?
SmartLogi eelarve pole sugugi märkimisväärne. Eriti arvestades asjaoluga, et meie kontseptsiooni toimivuse tõestamisele keskenduva projekti geograafiline haardeulatus, uudsus ja ambitsioonikus on päris laiad ja kõrged.
Meie eesmärgiks on tõestada, et plokiahelatehnoloogia rakendamine logistikas ja tarneahelate juhtimisel annab konkreetselt mõõdetavat kasu ning mõjub positiivselt seni veel mõõtmata hulgal. Meie projekti konkreetseks väljundiks on eelkõige plokiahelapõhine tarkvara, mis suudab ühendada loendamatu arvu ettevõtete andmebaase üheks jagatud tervikuks nii, et need suudavad omavahel turvaliselt andmeid vahetada.
Teiseks avaldame me projekti käigus akadeemilise uurimistöö või, täpsemalt, artiklite seeria, kirjeldamaks neid efekte, mida antud lahendus on osalevatele ettevõtetele ja transpordivõrgustikule tervikuna andnud.
Kolmandaks loodame panna aluse ettevõtete võrgustikule, kes on huvitatud ja võimelised selle lahenduse kasutamist ning edasist arendamist jätkama.
Kellele on SmartLogi asjade interneti ja plokiahela platvorm peaasjalikult suunatud? 
Meie platvorm on suunatud kõikidele ettevõtetele, kes osalevad operatiivselt ükskõik millistes tarneahelates, transpordikoridorides või -võrgustikes. Hõlmatud on kõik transpordiviisid ja kõik rollid on toetatud. Olgu selleks siis konteinerite laadimine, laevaliinide opereerimine, logistikapargile juurdepääsu tagamine või mida iganes muud.
Põhimõtteliselt igaüks, kes vajab informatsiooni mingi kauba- või kaubaveoühiku paiknemise ja selle staatuse kohta suvalisel ajahetkel, on SmartLogi platvormi potentsiaalne kasutaja, kes enamusel juhtudest võib tänu sellele märkimisväärset kasu saada.
Kuidas on asjast huvituvail ettevõtteil võimalik SmartLogi platvormist kasu saada?
Kõige lihtsam on võtta meiega ühendust ja teavitada oma huvist. Seejärel saame me soovitada, kuidas plokiahelaga liituda – see on protsess, mida me oleme ülimalt lihtsaks arendamas – ning kuidas parimal võimalikul moel kasutada andmeid, mida meie plokiahel tarnib rohkem ja kvaliteetsemalt.
Oluline on mõista, et kui su võimekus näha tarneahelaüleselt kasvab hüppeliselt ning sa omad juskui “Jumala silma” ka enda otsesest operatsioonialast välja jäävate tarneahela osade üle, saad sa endale lubada oma tarneahela ressursside märksa efektiivsema juhtimise luksust. Langeb ära arvamise, ennustamise, kellelegi helistamise ja igasuguse ajaraiskamise vajadus.
SmartLogi juhib Soome partner Kouvola Innovation ja teie platvormi arendajaks on Soome firma Propentus. Palun selgita, mis toob selle Soomest juhitava projekti Eestisse oma esimest testimist ja demonstratsiooni läbi viima?
Projekti konsortsiumisse kuulub kuus partnerit neljast riigist: Soomest, Eestist, Rootsist ja Lätist. Kuuest partnerist kolm resideeruvad Eestis: TTÜ, Sensei ja Valgamaa Arenguangentuur. Võib nii öelda, et meie geograafiline raskuskese on Eestis. Siin on ka kõik meie jaoks olulised võtmevaldkonnad omavahel tihedasti seotud.
Teiseks esmatestimise ja demonstratsiooni Eestis korraldamise põhjuseks on Eesti ettevõtete erakordselt kõrge e-võimekus. Mõnel puhul on siinsed firmad oma teistes riikides tegutsevatest kolleegidest oluliselt kaugemale arenenud.
Need asjaolud kokku teevad Eestist meie jaoks sobiva testimiskeskkonna. Meie ees seisavad suured väljakutsed, mille edukaks ületamiseks vajame me koostööd edumeelsete ettevõtetega.
Mida te 21. juunil Muugal SmartLog Pilot1-ks nimetatud demopäeval tõestada üritate? 
Sellel demonstratsioonil on kaks peamist eesmärki. Esiteks soovime me konkreetse näite põhjal selgitada seda, mida meie tehnoloogia teha suudab ning millist potentsiaali see huvigruppide jaoks endas kätkeb.
Teiseks tahame selle testi käigus koguda oma kontseptsiooni soorituse kohta nii palju andmeid kui võimalik, et seejärel oleks võimalik uurimistöödega täiskäigul edasi minna.
Samuti soovime testida oma tehnoloogiat reaalses keskkonnas ning õppida saadavatest kogemustest võimalikult palju, et õpitut edasises arenduses rakendada.
Lõpetuseks üritame me juba praeguses, projekti varajases faasis tõestada, et meie kontseptsioon ja selle rakendamine on elujõulised ning võivad kasutajatele ja liikmetele suurt kasu tuua.
Kuidas sa kirjeldaksid oma koostöökogemust Eesti ettevõtete ja arendajatega Pilot1-ks valmistumisel? Kas see on samalaadne Soome partneritega töötamisega, või on siin mingeid märgatavaid erinevusi? 
Peamiseks erinevuseks on kiirus! Me ei ole nendes asjus Soomes aeglased, kuid eestlastel on väga agiilsete arendajate ja juurutajate maine. Senised kogemused on seda mainet ainult kinnistanud. Kõik on edenenud väga efektiivselt ja professionaalselt. Me anname omalt poolt endist parima, et selles tempos püsida!
Igale välismaalasele esitatav kohustuslik küsimus: mida sa Eesti puhul enim armastad ja vihkad?
Soomlase jaoks on see väga raske küsimus. Ma arvan, et armastuse/vihkamise teema seisneb põhimõtteliselt ühes: meie maad ja kultuurid on niivõrd sarnased, et mõnikord lausa ununeb, et oleme kaks erinevat riiki. Ja kui sa siis mingi hetk aru saad, et me siiski oleme, siis see tekitab sellise kipitava tunde, nagu eemaldaks plaastrit liiga aeglaselt.

Seotud lood

Uudised
  • 22.06.17, 12:13
Muugal esitleti ainulaadset paberivaba logistikasüsteemi
Muuga sadamas esitleti paberivaba logistika testplatvormi, mille vahendusel saab reaalajas jälgida eksportkonteinerite laadimis-, tollimis- ja eelveoprotsesse. Maailmas ainulaadne süsteem vähendab tuntavalt paberimajandust, bürokraatiat ja kiirendab protsesse.
Uudised
  • 16.06.17, 11:29
Eesti ettevõtja veab revolutsioonilist logistikaprojekti
SmartLogi välitööde juht, Sensei juhataja ja meie oma plokiahelaspetsialist Illimar Paul on veendunud uudse tehnoloogia revolutsioonilisuses. Ta kutsub ka teisi Eesti ettevõtjaid SmartLogi projektiga ühinema, sest nõnda saab esimeste seas osa tulevikust.
Uudised
  • 21.06.17, 12:02
Interreg Central Balticu projektid peavad suutma olukorda paremaks muuta
Interreg Central Balticu projektid peaksid lahendama reaalseid probleeme ja parendama konkreetseid ebaefektiivseid olukordi logistikas, ütles Interreg Central Baltic projektijuht Ivo Volt täna toimuval konverentsil SmartLog Pilot1: Blockchain Taking Logistics to 4.0.
  • ST
Sisuturundus
  • 01.10.24, 11:27
Autoliising on minevik: kuidas saada ettevõtte autokulud kontrolli alla
Ettevõtte äritegevuseks vajalikud sõidukid soetatakse enamasti liisinguga, mida finantseerib üldjuhul pank. Sellega kaasnevad sõidukite korralised hooldused, rehvivahetused ja kindlustusjuhtumite puhul ka hulganisti asjaajamist. Selline sõidukipargi haldamise viis on ettevõtte jaoks märkimisväärse ajakuluga, eriti kui sõidukeid on rohkem.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Logistikauudised esilehele