Autor: Tanel Raig • 1. september 2014

Kaitsevägi huvitub elektriautodest

Kaitsevägi leiab, et elektriauto on neile sobiv majandussõiduk ja on valmis koheselt kasutusele võtma ca 50 elektriautot, kui sotsiaalametnikele jagatud sõidukitest midagi vabaneb.

Kaitseväe bilansis on praegu seitse elektriautot. Kaitseväe Peastaabi logistikaosakonna tehnikajaoskonna ülem Raul Järviste rääkis logistikauudised.ee seminaril „Säästlik autopark“, et kaitsevägi kaalub, kas minna 50-60 sõiduki puhul veel üle elektrisõidukitele. „Meie eelduseks on, et läbisõit laadimistsüklite vahel oleks vähemalt 140 kilomeetrit,“ rääkis Järviste. Kuid ta lisas, et kui sotsiaalsfäärile jagatud elektriautodest midagi vabaneks, siis oleks nad valmis kohe neist ca 50 sõidukit võtma kasutusele kaitseväes ja asendama nendega oma renditud majandussõidukid.

Elektriautod ei ole kaitseväes seotud sõjaaja ülesannetega, vaid rahuaja ülesannetega. Peame arvestama, et elektromagnetrünnaku puhul need sõidukid meil kasutuskõlbulikud ei ole, selgitas Järviste.

Kaitsevägi kasutab praegu elektrisõidukeid valdavalt Ämari piirkonnas, Tallinnas ja natuke ka saartel radaripostide juures. Alates 2012. aasta septembrist kuni tänavu augustini on elektriautodega kaitseväes kokku läbitud 71 684 kilomeetrit. Järviste sõnul on läbisõit nii väike, kuna sõidukeid kasutatakse lühikestel vahemaadel Ämari lennuväljal, maaalustes ladudes ja Tallinnas bürokraatlike asutuste vahel liigeldes.

Elektriauto kilomeetri keskmine hind on kaitseväes 0,31 eurot/km. Järviste andmetel sisaldab see hind ka amortisatsiooni (amortisatsioon on plaanitud nulli viia aastaks 2025), samuti ka kõiki remondi ja hooldusega seotud kulusid. Pikaajalises plaanis on autode kuludesse sissearvestatud ka kahe komplekti akude vahetus.

Elektriautode läbisõidu võimekusega kaitseväes väga rahul ei olda. Andmed näitavad, et aprillist oktoobrini suudab elektriauto ühe laadimisega läbida 82 kilomeetrit. Talveperioodil novembrist märtsini on läbisõit 47 kilomeetrit. Järviste kinnitusel on kaitseväes elektriautode kasutamise aja jooksul neljal korral jäädud ka tee peale. Samas tuleneb sõiduki väikesest läbisõidust ka üks nende plusse. „Kui autokasutaja peab autot kodus laadima, siis ta tükk aega mõtleb, kas ta tahab sellega koju minna,“ ütles Järviste. „Ehk sõidukite kasutamine väljaspool tööaega on vähenenud.“

Järviste tõi elektriautode miinusena välja ka laadimisaja, mis on 9 tundi. Samuti peab autot talvel hoiustama soojustatud garaažis, et nendega oleks võimalik vajadusel sõita.

Piiranguks on ka sõiduki mahutavus ja kandevõime. „Teatud kohtades on see meile oluline, kuid 350 kg on auto vedrustusele juba piiriline nähtus,“ rääkis Järviste.

Jaga lugu
Logistikauudised.ee toetajad:
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077