OÜ Gaznet juhatuse liige Kristjan Relvik esitles logistikauudiste seminaril „Säästlik autopark“ tasuvusarvutusi sõidukite ümberehitamiseks gaasiküttele. Suurem kokkuhoid saavutatakse maagaasiga.
Ehitades bensiiniga töötava sõiduauto ümber maagaasil töötavaks on 20 000 kilomeetrise aastase läbisõidu korral sääst kütusekuludelt praegusi hindasid arvestades 1254 eurot aastas. Vedelgaasi puhul oleks sääst vaid 708 eurot aastas. Gaasiseadme paigaldamiseks tehtud investeering teenitakse tagasi maagaasi seadme puhul (maksab 2200 eurot) 35 090 kilomeetri läbimise järel, vedelgaasi seadme puhul (maksab 1150 eurot) 32 508 kilomeetri läbimisega. Arvestama peab aga ka maagaasiga kaasnevate ebamugavustega. Maagaasiga on läbisõit ühe tankimisega vaid 208 kilomeetrit, kui vedelgaasiga saab läbida 500 kilomeetrit. Samas on maagaasitanklaid praegu Eestis vaid viis (Tartus, Pärnus, Narvas ja kaks Tallinnas). Vedelgaasitanklaid on Alexela Oil lubanud järgmise aasta lõpuks Eetsisse rajada kokku 25. Ehitades bensiinisõiduki ümber gaasi tarbivaks võib kaasneda ka auto võimsuse muutus – maagaasiga võib võimsus väheneda 15%, vedelgaasiga 3%. Maagaasiga kaasnevat võimsuse kadu annab Relviku kinnitusel siiski ära hoida süüteregulaatori paigaldamisega.
Ka veoautode ümberehitamisel on maagaasi kasutamisel saadav sääst suurem kui vedelgaasiga. Aastas 120 000 kilomeetrit läbiva veoauto puhul on lisaks diislile maagaasi kütusena kasutava veoki aastane kokkuhoid 9502 eurot, vedelgaasi kasutades 4826 eurot. Kuid sarnaselt sõiduautoga on ka veoautoga võimalik maagaasiga läbida ühe tankimisega vähem kilomeetreid kui vedelgaasiga. Maagaasiga suudab veoauto läbida 650 km, vedelgaasiga 3162 km (ainult diisliga oleks läbitav vahemaa 2333 km). Võimsuse kadu on nii vedel- kui maagaasiga 3%. Maagaasi seadme hind on 9000 eurot ja selle tagasiteenimiseks peab veok läbima 113 665 km. Vedelgaasi seade maksab 6000 eurot, mille tasuvus saavutatakse 149 198 kilomeetriga.
Täpsemaid arvutusi gaasiseadmete tasuvusest saab lugeda Äripäeva
infolehest Transport ja Logistika septembri numbrist.
Seotud lood
Sebe Tartu osakonna linnaliikluse juht Üllar Kaljuste kinnitas, et iga gaasibuss säästab võrreldes diiselbussiga ettevõttele 10 000 eurot aastas, kuid möönis, et külmemate ilmadega tekivad tõrked busside mootorite töös.
Alexela Oili müügidirektor Marek Miller tutvustas logistikauudiste seminaril „Säästlik autopark“ ettevõtte vedelgaasitanklate arengukava, mille järgi avatakse tänavu ja järgmisel aastal 20 uut tanklat.
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.