Ladustamise uued mängureeglid võeti omaks

Pool aastat tagasi kehtima hakanud ladustamise üldtingimused, mis panevad paika kaubaomaniku, laopidaja ja panga vahelised suhted, on tekitanud küsimusi vastutuse piiride osas, kuid enamasti on kliendid uued reeglid omaks võtnud.

Oma kliente uute tingimustega siduva laopidaja Logistika Pluss tegevjuhi Toomas Orutari sõnul on uued mängureeglid tekitanud klientide seas pigem positiivset tagasisidet. Ta nentis, et nagu iga uue asja puhul, siis ka ladustamise üldtingimuste puhul tekkis ettevõtte pikaajalistel klientidel palju küsimusi, mille osas tuli palju selgitustööd teha. Üheks selliseks punktiks on näiteks kindlustus ja selle vastutusmäär lepingupartnerite vahel. „Enamasti arvab klient, et kaup peab olema laopidajal kindlustatud. Tegelikult sõltub kõik hoopis kauba iseloomust,” rääkis Orutar, kelle sõnul uute tingimustega seoti palju lahtisi otsi, millest kokkulepetes edaspidi lähtuda. Ta lisas, et suuremad laopidajad, kes üldtingimuste väljatöötamise töörühmas osalesid, on leidnud reeglitest enda jaoks kasu.

Üldtingimuste väljatöötamises osalenud OÜ Unieveem Eesti tegevjuht Mart Melles nentis, et ettevõttel on tekkinud reeglite kehtestamisel kahes punktis võtmeküsimusi, mis on klientidega läbirääkimisteks rohkem aega nõudnud. Üheks selliseks komistuskiviks on laopidaja kaupade eest vastutusmäär, mis on kehtima hakanud üldtingimuste kohaselt 2 SDRi brutokilogrammi kohta. „Suurusjärk on klientidele eksitav, selgitustööd tehes on arusaadav, et selline vastutusmäär on kliendi jaoks küllaldane,” sõnas Melles.

Ning teiseks on keerulisem on olnud reeglite kehtestamine välispankade nõudmiste tõttu. Kuna kohaldatud üldtingimused annavad laopidajale pandiõiguse, siis on Mellesse sõnul see välispankadele vastumeelne. „Loomulikult tahab näiteks Ðveitsi pank, mis on andnud kaupadele finantsinvesteeringu, saada kogu pandiõigust endale ning ei poolda seda, et laopidajal oleks pandiõigus,” selgitas Melles. Sellegipoolest peab ta uute mängureeeglite plussiks asjaolu, et ladustamise üldtingimused võeti vastu kehtiva Hollandis väljatöötatud praktika põhjal, mis tähendab, et suur osa selgitustööd on välisklientidele juba seeläbi tehtud varem.

Üldtingimuste väljatöötamise juures kaasa rääkinud Smarten Logistics ASi tegevjuht Mait Miller ütles, et ettevõttel tuleb päevakorda ladustamise üldtingimuste lisamine uutesse kliendilepingutesse. Tema sõnul on hetkel olemasolevates lepingutes konkreetsed tingimused ja vastutusalad kirjeldatud, mistõttu nende muutmine ei ole otseselt tarvilik. Eelkõige on aga uute tingimuste sisseseadmine lepingutesse klientidega läbirääkimiste küsimus. 

TAUST
Ladustamise Üldtingimused
• Kinnitas Eesti Logistika ja Ekspedeerimise Assotsiatsiooni (ELEA) üldkoosolek 27. jaanuaril.
• Töötas välja ELEA moodustatud laopidajate töörühm, mida juhatas ELEA liige, DSV Transport ASi juhatuse esimees Jaan Lepp. Toetas EAS logistikateenuste klastri projekti raames.
• Reguleerivad kaupade ladustamisel laopidajate ning nende klientide õigussuhteid ning kaitsevad kliente vähemalt sätestatud ulatuses.
• Tuginevad Amsterdami-Rotterdami ladustamise tingimustele, mis on registreeritud 1. märtsil 1994.
suuremad muutused
• Mõlemad lepingupooled omavad lepingupõhja, kus on käsitletud enamik võimalikke tekkivaid probleeme. See ei tähenda, et teatud tingimusi ei või lahendada kliendikohaselt, peab ainult meeles pidama kindlustustingimusi.
• Selgemaks saavad kauba ladustamisega seotud õigused ja kohustused laopidaja, kauba finantseerija ja kindlustaja ning valdaja vahel.
• Oluline on II peatükk, mis reguleerib laokirjaga seonduvaid küsimusi.
• Jõustusid 1. veebruaril 2011.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,59 0.4624058
Brasiilia reaal BRL 4,22 1.0127855
Bulgaaria leev BGN 1,96 0.0102276
Filipiinide peeso PHP 59,21 0.3083387
Hiina jüaan CNY 7,65 0.1754294
Hongkongi dollar HKD 8,88 0.2077429
Horvaatia kuna HRK 7,41 0.1621315
Iisraeli seekel ILS 4,09 0.203267
India ruupia INR 80,72 0.2820156
Indoneesia ruupia IDR 15952,76 -0.0353419
Islandi kroon ISK 135,75 1.2077835
Jaapani jeen JPY 125,08 0.3127757
Kanada dollar CAD 1,50 0.1806987
LAV rand ZAR 15,96 0.5391956
Lõuna-Korea vonn KRW 1272,65 0.1455776
Malaysia ringgit MYR 4,62 0.212669
Mehhiko peeso MXN 21,77 0.2856011
Norra kroon NOK 9,74 -0.0677437
Poola slott PLN 4,33 0.0369737
Rootsi kroon SEK 10,46 -0.0028668
Rumeenia leu RON 4,74 0.2218325
Singapuri dollar SGD 1,53 0.2220916
Suurbritannia nael GBP 0,87 -0.0685401
Šveitsi frank CHF 1,14 0.1146182
Taani kroon DKK 7,46 0.0067028
Tai baht THB 35,30 0.0524376
Tšehhi kroon CZK 25,72 0.3472629
Türgi liir TRY 6,00 0.9179093
Ukraina grivna UAH 30,62 -0.286281
Ungari forint HUF 317,74 0.0346315
USA dollar USD 1,13 0.1505357
Uus-Meremaa dollar NZD 1,65 0.4746547
Valgevene rubla BYN 2,44 -0.2129141
Vene rubla RUB 74,90 0.1738612

Valdkonna töökuulutused