• 10.03.11, 11:45
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kaupade ladustamisel uued mängureeglid

Veebruarist kehtima hakanud uued laonduse eeskirjad panevad senisest paremini paika kaubaomaniku, laopidaja ja panga vahelised suhted.
Eesti Logistika- ja Ekspedeerimise Assotsiatsiooni eestvedamisel hakkasid veebruarist kehtima vabatahtlikud ladustamise üldtingimused. Kui ekspedeerimise ja autovedude tingimused kehtisid Eestis juba aastaid, siis laondus oli seni raamistamata.
Töörühma juhi Jaan Lepa sõnul valmisid nii ühe valdkonna nn sisekorraeeskirjad, mis põhinevad rahvusvahelisel praktikal ja on kohandatud Eesti õigusruumi ning kehtivad siis, kui osapooled on selles kokku leppinud.
Üldtingimuste väljatöötamises osalenud ASi Schenker tegevdirektor Meelis Arumeel ja OÜ Unieveem Eesti tegevjuht Mart Melles kommenteerisid, et vajaduse tingimuste kui kvaliteedistandardi järele tekitas olukord, kus ladustamise lepingutes kliendiga ei olnud otstarbekas kõiki võimalikke olukordi läbi kirjutada ja seetõttu viis hiljem probleemide tekkimisel lahenduste otsimine kohtus käimiseni.
Põhjus oli ka see et Eesti pangad hakkasid laopidajatele vastuvõtmatult võlaõigusseadust tõlgendama, soovides omad riskid maandada laopidajate arvel.
"Tekib olukord, kus kaup müüakse võlgade katteks maha ning pank kui kauba uus omanik on eelkõige mures oma raha pärast ja teises järjekorras saab oma kulud kaetud, kui raha jääb, laopidaja, kes on teinud kulutusi kauba ladustamisel," selgitasid Arumeel ja Melles. "Nüüd on nende tingimuste alusel õigus laopidajal kaupa kinni pidada ning esmalt kaetakse laopidaja kulud ja siis alles ülejäänute omad."
Pank tuleb mängu ka seoses laokirjaga. Sellele on pühendatud terve üldtingimuste II peatükk, mille järgi on nüüd nüüd kolm osapoolt - kaupa ladustav laopidaja, kolmandalt osapoolelt ehk pangalt laenu saanud kauba omanik ja pank.
"Selline mudel toimub mujal maailmas juba edukalt üle 50 aasta, kuid Eestis on veel üsna uus. Üldtingimuste kohaselt maandatakse riskid selliselt, et ladustaja ei anna kauba omanikule kaupa välja enne, kui pank on seda aktsepteerinud ehk klient on talle väljaviidava kaubakoguse eest tasunud. See osa puudutab just kaupu, mida Eestis ladustatakse ja viiakse kolmandatesse maadesse," lisas Melles.
Et laondus on tihti rahvusvahelise kaubavahetuse osa, kasutavad Eesti laopidajad nüüd Euroopa laopidajatega analoogilisi mängureegleid, lihtsam on sõlmida lepinguid klientidega väljaspool Eestit ja saada oma tegevusele kindlustust.
Ettevõtted tingimuste vajalikkuses siiski üht meelt ei ole. Näiteks Via3Li tegevjuht Elmer Maas leiab, et ei oska enda ärile neist kasu või kahju näha. "Usun, et üldtingimustest on abi alustaval ettevõtjal või tudengitel, et ennast teemaga kurssi viia," lisas Maas.
Seni lähtus ettevõte tema sõnul lepingute sõlmimisel ühelt poolt kliendi nõudmistest ja vajadustest ning teisalt seadusega ette nähtust, näiteks toidu- ja veterinaarameti nõuded toiduainete käitlemisele. "Ettevõttesiseselt lähtume oma tegevuses ISO 22 000 raames enesele kehtestatud reeglitest," lisas Maas.

Seotud lood

Uudised
  • 19.07.11, 10:45
Ladustamise uued mängureeglid võeti omaks
Pool aastat tagasi kehtima hakanud ladustamise üldtingimused, mis panevad paika kaubaomaniku, laopidaja ja panga vahelised suhted, on tekitanud küsimusi vastutuse piiride osas, kuid enamasti on kliendid uued reeglid omaks võtnud.
  • ST
Sisuturundus
  • 29.04.25, 11:20
Nutikas ladu loob konkurentsieelise: Nixor aitab luua täielikult automatiseeritud logistikalahenduse
Tänapäeva ärikeskkonnas, kus kiirus, täpsus ja paindlikkus määravad edu, on logistikast saanud ettevõtte konkurentsivõime tuum. Nutikas ladu pole enam pelgalt kuluefektiivne lahendus – see on strateegiline eelis, mis aitab ettevõttel eristuda, kasvada ja kiiremini reageerida turu muutustele.

Hetkel kuum

Ühes Taani kontrollpunktis väljastati kuu ajaga 647 trahvi sõidukitele, mis olid vastavalt registritele sel ajal hoopis teises kohas.
Uudised
  • 06.05.25, 12:58
Taanis ähvardab vedajaid vigase teemaksusüsteemi tõttu kopsakas rahatrahv
Üleskutse vedajatele: andke teada kui teie ettevõtte veok on saanud Taanis ebaõiglaselt trahvi!
Viimane aasta on olnud Clevonile keeruline, kuid uue omaniku käe alla loodetakse Viljandist pärit tehnoloogiale saada tuul tiibadesse.
Uudised
  • 09.05.25, 12:02
Robotkullereid tootev Clevon müüdi ameeriklastele
Clevon muutub GO-ks, üheks strateegiliseks investoriks on FedEx
DSV on nüüd märgatavalt teistsugune firma võrreldes sellega, mis viimase kahekümne aasta jooksul kiirelt kasvas, leiab Ti analüütik Thomas Cullen.
Uudised
  • 09.05.25, 13:03
Ti analüütik: DSV on nüüd hoopis teine ettevõte
Kõrgeima keskmise brutopalgaga ettevõte oli mulluse ekspediitorfirmade TOPi kolmanda koha omanik Eesti Chem OÜ.
TOP
  • 21.03.25, 13:50
Ekspedeerimisfirmade palga TOP 50: esikümne keskmine palk üle 4600 euro kuus
Elektriliste veokite turg hakkab Euroopas arenema ning “tänu” Scania probleemidele on Volvo Trucks saanud heisata täispurjed.
Uudised
  • 05.05.25, 11:43
ELi e-veokite turg kasvab, suurim veokitootja Scania sattus aga probleemi otsa
Northvolt andis sisse pankrotiavalduse
Arendada ja ehitada ikka saab. Kes küll võiksid olla üürnikud?
Uudised
  • 26.02.25, 12:36
Kitsas king: laopindade turul kisub valusaks
SUUR LUGU. Eksperdid vaatavad laopindade turu olukorrale otsa sügavalt ja keerutamata. Nad osutavad ka lahendustele.
Parima palgamaksja peamine tegevusala on puidu transport.
TOP
  • 04.04.25, 14:39
Autovedajate palga TOP 50: esmakordselt ajaloos ühes ettevõttes palk üle 4000 euro kuus
Reaalajas olevad andmed hoiavad tootmise ja logistika liikumises.
  • ST
Sisuturundus
  • 29.04.25, 11:20
Nutikas ladu loob konkurentsieelise: Nixor aitab luua täielikult automatiseeritud logistikalahenduse

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Logistikauudised esilehele