Seadus põlistaks Sebe ülemvõimu kaugliinidel

Suuremate linnade vahelistel bussiliinidel jääb igavesti valitsema Sebe, kui hakkab kehtima transpordiseaduse uus redaktsioon, mis kaitseb liinil juba tegutseva ettevõtja ärihuvisid.

Bussiettevõtte Atko Grupp omanik ja riigikogu opositsioonipoliitik Arvo Sarapuu kommenteeris: „Olukord ei ole mitte ainult jama, vaid lihtsalt uskumatu! See on nii uskumatu, kui üldse olla saab!“

Konkurentsiameti peadirektor Märt Ots saatis mullu majandusministrile Juhan Partsile kirja, kus juhtis tähelepanu, et kui kehtiva seaduse kohaselt saab ametnik uue liiniloa andmist vähemasti kaaluda, siis seaduse uues redaktsioonis öeldakse selgelt, et ei tohi häirida seniste vedajate ärihuvisid. Valdav osa Tallinna ja Tartu, Tallinna ja Pärnu ning Tallinna ja Narva vahelistest vedudest jääb seega Sebe teenindada, kes võib sisulise konkurentsi puudumise tõttu küsida reisijailt ükskõik millist piletihinda.

"Konkurentsiamet peab oluliseks, et vaba konkurentsi põhimõtteid arvestataks ka seaduste kujundamisel. Teatud olukordades võib ettevõtjatevahelist konkurentsi piirata, kuid see peaks olema objektiivselt ja läbipaistvalt põhjendatud,“ kommenteeris Ots, miks muudatusi oluliseks peab.

„Antud juhul on bussiettevõtjate vahelist konkurentsi oluliselt piiratud. Samal ajal jääb aga ebaselgeks, kas ja mil määral tarbija selle eest midagi vastu saab. Seetõttu oleme teinud ettepaneku olemasoleva turukorralduse muutmiseks,“ lisas Ots.
Sarapuu sõnul tegi Sebe omanik Hugo Osula tutvuste ja isikliku sõpruse abil ametnikega ühistranspordiseaduse, mis magusaimad palad n-ö päikese kustumiseni temale jätab. Nüüd takistavat Osula samadele sõprussuhetele tuginedes seaduse muutmist.

Sarapuu sõnul on õigluse jaluleseadmiseks kolm põhimõttelist võimalust. Esimese puhul on liiniload absoluutselt vabad ja bussiettevõtjad veavad nii palju, kui jaksavad. Teisel puhul korraldataks liinilubadele konkursse, kus vedajaile esitatakse teatud tingimused, näiteks et bussid ei tohi olla üle viie aasta vanad. Kolmandal juhul jagataks liinid riigihangetel ning riik toetaks ühistransporti neis suundades, mis mõistliku piletihinna korral ots otsaga kokku ei tule. Sarapuu ise toetab enda sõnul teist varianti ehk teatud aja tagant korraldatavaid liinilubade konkursse.

Riigikogu liige Sven Sester rääkis, et tegi koos Toomas Tõnistega 2009. aasta detsembris ühistranspordi seaduse menetluse ajal muudatusettepaneku, kus pakkus välja, et liiniveol korraldataks avalikud konkursid, kuid kuna majanduskomisjonis jäädi vähemusse, see läbi ei läinud.
„Nii et jah, olen arvamusel, et praegune seadus piirab ettevõtlusvabadust,“ märkis Sester. „Kuna räägime kommertsvedudest, arvan, et ideaalis peaks see turg olema vaba. Ole mees, tule turule ja konkureeri.“

Sester lisas, et kui kommertsvedude turgu päris vabaks ei taheta lasta, oleks kompromissi koht see, et majandus- ja kommunikatsiooniministeerium korraldab viieks-kuueks aastaks antavatele liinilubadele konkursse. Selle ajaga peaks bussiettevõtja investeering ennast juba olulises osas tasunud olema, arvas Sester.
„Hetkel on paraku nn isa-poja süsteem ehk kui vedaja ei soovi liiniluba lõpetada, ei ole loa väljastajal nagu alust ka uut konkurssi korraldada. Nii „pärandataksegi“ load põlvest põlve edasi,“ rääkis poliitik.

Osale arutelus

  • Anne Oja

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,60 -0.1376635
Brasiilia reaal BRL 4,27 0.0397931
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.0153413
Filipiinide peeso PHP 59,04 -0.0829328
Hiina jüaan CNY 7,62 0.0787825
Hongkongi dollar HKD 8,90 0.0888249
Horvaatia kuna HRK 7,41 0.0661527
Iisraeli seekel ILS 4,10 0.0341447
India ruupia INR 80,76 0.1475676
Indoneesia ruupia IDR 15935,51 0.0136192
Islandi kroon ISK 135,51 0.0073801
Jaapani jeen JPY 125,60 0.1036104
Kanada dollar CAD 1,50 0.0533511
LAV rand ZAR 15,84 -0.2907526
Lõuna-Korea vonn KRW 1275,48 0.0808192
Malaysia ringgit MYR 4,63 0.12122
Mehhiko peeso MXN 21,85 -0.0279093
Norra kroon NOK 9,78 0.0491129
Poola slott PLN 4,33 0.0276938
Rootsi kroon SEK 10,62 -0.0385973
Rumeenia leu RON 4,75 -0.0735665
Singapuri dollar SGD 1,53 0.019558
Suurbritannia nael GBP 0,87 0.1497351
Šveitsi frank CHF 1,13 0.035264
Taani kroon DKK 7,46 -0.0026811
Tai baht THB 35,47 0.2949485
Tšehhi kroon CZK 25,63 -0.0273064
Türgi liir TRY 6,03 0.1194585
Ukraina grivna UAH 30,66 0.0705057
Ungari forint HUF 317,28 -0.0378072
USA dollar USD 1,13 0.0794071
Uus-Meremaa dollar NZD 1,67 0.3241297
Valgevene rubla BYN 2,43 0.0164948
Vene rubla RUB 74,33 -0.0178906

Valdkonna töökuulutused

STOCKMANN otsib TARNEAHELA JUHTI

Stockmann AS

03. märts 2019