Tatjana Merkulova • 22 detsember 2010
Jaga lugu:

ERAA: Salakütuse ärile tõmbaks kriipsu peale korralik kontroll 

Bensiinivedajaid võib tabada ainult kontrollides, kust ostetakse ja kuidas kulutatakse kütust. Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsiooni (ERAA) reisijateveo ekspert Tarvi Viks märgib, et jutt käib ebaausast konkurentsist.

Lisaks, kui tegemist on liiniveoga (st. müüakse pileteid) peab bussis olema ka liiniluba, mille väljastab Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium. Ilma liiniloata liiniveotunnustega veoteenuse osutamine on keelatud (nn. piraatlus). Liiniload on praeguse seisuga väljastatud Lux Express Estoniale, Sebele, Ecolines Estoniale ja Järve Bussipargile. Kõik ülejäänud, juhul kui müüvad pileteid tegelevad ebaseadusliku liiniveoga, ütleb Viks.

Lisaks ebaausale konkurentsile tekitavad nn kütusevedajad ka täiendavat ooteaega piiril, kuna on päris turiste teenindavate bussidega ühes järjekorras.

Probleemi lahendus peitub Viksi arvates eelkõige seaduste täitmise kontrollimises tolliameti ja politsei poolt.

Kui üks buss käib järjestikkustel päevade Venemaal, ja seejuures läheb tühja paagiga ning saabub täis paagiga, peaks tolliametnikel tekkima küsimus, kuhu on vahepeal kütus kadunud. Paagist seda ju välja võtta seadus ei luba. Ära kulutada ta seda ilmselt ei ole ka  jõudnud, sest keskmise suure bussi paagitäiega peaks saama sõita vähemalt 2000 km, sõnas Viks.

Ei ole teada, kui palju salakütust tänavu turule pääses. Anne Osveti sõnul moodustas paar viimast aastat salakütuse maht 12-15% turust. Maksu- ja Tolliamet koostab analüüsid üks kord aastas ning ei saa seetõttu esitada viimase kahe-kolme kuu andmeid.

Kuid reaalset olukorda näitavad kuulutuste veebilehed. Näiteks kõigile tuntud okidokis võib osta diislikütust 11 (pakkumine Sillamäelt) või 12,50 krooniga (Kohtla-Järvelt). Tartus müüakse Venemaalt toodud bensiini 14 krooniga liiter. Marginaali arvutamine ei tekita raskusi. Venemaal maksab Lukoili tanklates bensiin 9,7 krooni ning diisel 7,8 krooni liiter. Kuid samas tankla kõrval pakutakse diislit 6 krooniga (15-16 rubla), rääkis üks vestluskaaslane ajakirjanikule.

 TAUST

- Rahvusvahelist sõitjatevedu reguleerivad Eestis Ühistranspordiseadus, Autoveoseadus  ja riikidevahelised kokkulepped. Selleks, et bussiga osutada rahvusvahelist sõitjateveo teenust peab bussi valdajal olema tegevusluba (Ühistranspordiluba). Ühistranspordiloa saamiseks peab täitma rea tingimusi, täpsema info leiate Ühistranspordiseadusest (§ 48).

- Kui üle piiri sõidetakse oma kulul, st ei osutata veoteenust, peab bussi valdajal olema tegevusluba oma kulul korraldatava rahvusvahelise autoveo korraldamiseks (Autoveoseaduse 3. peatükk).- Lisaks peab vastavalt Eesti Vabariigi Valitsuse ja Vene Föderatsiooni Valitsuse vahelise rahvusvahelise autoveo kokkuleppe kohaselt juhuveo (tellimusveo) korral bussis olema sõiduleht, millele on märgitud sõidu liik, marsruut ja sõitjate nimekiri.- Kütuse (maksuvaba) sissevedu Eestisse reguleerib Alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seadus.- Seaduse § 68 ütleb, et aktsiisivabalt sisse veetud kütust ei tohi kasutada muus sõidukis kui selles, millega kütus sisse veeti.- Kütust ei tohi sellest sõidukist välja võtta ja ladustada, välja arvatud sõiduki remondi ajaks, ning isik, kelle suhtes maksuvabastust kohaldatakse, ei tohi seda kütust tasu eest ega tasuta üle anda.- Aktsiisivabastust ei kohaldata, kui sõiduki valdaja tegevusest ilmneb, et kütust veetakse sisse kaubanduslikul eesmärgil.Allikas: ERAA

Jaga lugu:
Seotud lood
Kõik seotud lood
LOGISTIKA UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad logistikauudised igal nädalal enda postkasti.

Logistikauudised.ee toetajad:

Enimloetud
Tõnu Tramm
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80tonu@logistikauudised.ee
Hedi Meigas
Hedi MeigasSündmusedTel: 5384 5159hedi.meigas@aripaev.ee
Lilia Roos
Lilia RoosReklaami projektijuhtTel: 585 485 10lilia.roos@aripaev.ee