Kõik kümme küsitletud ettevõtjat, kes juba pikemat aega tegelevad legaalselt bussivedudega, ei tahtnud oma nime avaldada, kartes kättemaksu kohalike salamüüjate poolt, kuid kinnitavad, et muidugi tangivad kõik vedajad odavat kütust Venemaal ning vähendavad seeläbi tunduvalt tootmiskulusid.
Hoopis teine lugu on sellega, nagu ütles ühe Kohtla-Järve firma juhataja, kui ostetakse Venemaa rekkajuhtidelt või traktoritest varastatud kütust ning müüakse Eestis. See segab kõiki. „Bussides on kaks-kolm reisijat, mõnikord bussijuht maksab asotsiaalidele peale, et oleks põhjust minna koos „turistidega” järjekordse kütuseportsu järgi,” märkis tema.
Turuhinnad lüüakse allaSellise „reisijateveoga” tegelevad isikud toovad turuhinnad alla. Need väiksed firmad, kelle jaoks reisijate vedu on põhitegevus, ei saa panna piletihinnaks Kohtla-Järvelt Jaanilinna ja tagasi 25 krooni. Näiteks, rahvusvahelistel liinidel opereeriv firma SEBE küsib sõidu eest Kohtla-Järvelt Narva linna 55 krooni. „Liinil Tallinn – Peterburi ei ole sellised firmad meie konkurendid, kuna meie panustame teenuse kvaliteedile,” on veendunud Sebe direktor Kuldar Väärsi.
Kelle paak on suurem
Juba 16 aastat Kohtla-Järvel tegutseva reisifirma kaasomanik ütles, et kui varem pilet Jaanilinna maksis 50 krooni, siis suurenenud konkurentsis olid nad sunnitud langetama hinda 30 kroonini. „Kõik reisijate vedudega tegelevad firmad omavad litsentsi, kuid kui meie ostsime turistide teenindamiseks häid busse, siis nemad ostsid logud, kuid suuremate kütusepaakidega. Kuna puudulikud seadused ei luba turgu reguleerida, siis taoliste ettevõtete arv ainult kasvab,” on ta veendunud.
Odava kasutatud bussi ostmine ei kujuta tema sõnul mingit probleemi. Näiteks, Sebe uuendab praegu oma bussiparki ning pani mõned vanad bussid müüki isegi 35 000 krooniga.
Firmasid, kes viivad reisijaid erinevatest Ida-Virumaa linnadest Jaanilinna, on aga meie üllatuseks lihtne leida. Äri kasumlikkusest kõnelevad arvukad kuulutused. Delovõe Vedomosti helistas mitmel interneti blogides ja kohalikes linnalehtedes äratoodud telefonidel ning sai teada, et piletihinnad ei ületa 40 krooni. Võib isegi natuke googeldada, sisestades otsingusse sõnad „sõit Jaanilinna” ja helistada Slavale, kes pakub „sõite Jaanilinna… 50-kohalises bussis… Ust-Narva – Narva – Jaanilinn – Narva”.
Slava sõnul on tema buss hetkel remondis, kuid varsti hakkab ta jälle sõitma mööda seda marsruuti, aga pileti maksumuseks saab olema 25 krooni.
Dmitri Jõhvist teatas meile, et sõidab Ivangorodi vahet peaaegu iga päev, tuleb ainult helistada ja täpsustada. Tema võtab teenuse eest 40 krooni.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood
See on ennekuulmatu, kui Eesti Vabariigi Riigikogu liige kiidab maksupettureid ja nimetab pettust nutikuseks, mille eesmärgiks „pere toita“, pahandab Alexela Oili juhatuse esimees Ain Kuusik Olga Sõtniku sõnavõttu salakütuseäri kohta.
On iseenesest mõistetav, et inimesed muutuvad iga aktsiisimaksu tõusu järel järjest nutikamaks ja salakaubaveo maht kasvab, ausalt öeldes on neid raske hukka mõista, kommenteeris olukorda Riigikogu majanduskomisjoni liige Olga Sõtnik.
Bensiinivedajaid võib tabada ainult kontrollides, kust ostetakse ja kuidas kulutatakse kütust. Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsiooni (ERAA) reisijateveo ekspert Tarvi Viks märgib, et jutt käib ebaausast konkurentsist.
Ida-Virumaal kogub tuure äri, kus bensiini vedamiseks kasutatakse turismibusse. See ei ole nii ohtlik kui kanistrite kasutamine samal eesmärgil. Kuid kohe kui kütus tuleb Eestis müüki, muutub äri ebaseaduslikuks.
Tänapäeva ärikeskkonnas, kus kiirus, täpsus ja paindlikkus määravad edu, on logistikast saanud ettevõtte konkurentsivõime tuum. Nutikas ladu pole enam pelgalt kuluefektiivne lahendus – see on strateegiline eelis, mis aitab ettevõttel eristuda, kasvada ja kiiremini reageerida turu muutustele.