Autor: Jaana Pikalev • 30. september 2010

Vanade tarnetingimustega uute lepingute sõlmimine keelatud 

Samal ajal kui Eestis tuleb käibele euro, tuleb rahvusvahelisi kaubamüügilepinguid sõlmides silmas pidada, et kehtima hakkavad ka uued tarnetingimused ja vanade reeglite järgi uusi kaubamüügilepinuid sõlmida ei tohi.

Eilsest ülehomseni toimub Pariisis ametlik ja pidulik konverents, mille raames Rahvusvaheline Kaubanduskoda (International Chamber of Commerce) avalikustab uue tarneklauslite kogumi Incoterms 2010. Konverentsil osalevad 53 riigi esindajad, ühtlasi on nad ka esimesed, kellele õpetatakse meistriklasside raames kehtima hakkavate tarneklauslite muudatusi.

"See üritus on kaubandusspetsialistidele ainulaadne võimalus õppida uute tarneklauslite põhialuseid, sest koolitajad on reeglite koostajad ise," rääkis Emily O'Connor, ICC poliitikamänedžer ja Incoterms 2010 töögrupi sekretär. Ta lisas, et kaubandusorganisatsiooni eesmärk on aidata ettevõtjatel õppida, kuidas uusi reegleid korrektselt kasutada ning kohaldada ülemaailmsete ja siseriiklike müügitehingute puhul.

Uutes tarneklauslites on suured muudatused

Muudatusi on uues Incotermsis päris palju. Seda kinnitab ka Incoterms 2010 väljatöötamise juures oma panuse andnud EMI EWT Ida-Lääne Koolituse ASi juht ja pikaajaline tarneklauslite koolitaja ning Incoterms 90 ja 2000 eestindaja Tiit Tammemägi.

Tema sõnul on kehtima hakkavaid tarneklausleid uustulnukatel iseseisvalt raskem omandada, sest lisaks suurele hulgale redaktsioonilistele muudatustele on muudetud tarneklauslite esitamise süsteemi ja vähendatud sissejuhatava-seletava osa mahtu. Alustajale ei piisa Incoterms 2010 ametliku teksti uurimisest, selgitas Tammemägi. Tema sõnul on selleks vaja tuge, et Incotermsi olemusest õigesti aru saada.

Ent ka Incoterms 2000 heale tundjale jätkub, mida uurida ja millega kohaneda. Esiteks kaob ära tervelt neli senist tarneklauslit DAF, DES, DEQ ja DDU. Neist esimene ja eriti viimane on olnud väga laialt kasutusel.

Kuidas ja kas uued klauslid ära jäetute kõiki funktsioone katavad, on eksporditehingute osalistel vaja endale selgeks teha. Uued tarnetingimused on DAT (tarnitud terminali) ja DAP (tarnitud kohale). Idee poolest peaksid need kaks uut tarnekasutust leidma väga laia kasutust.

Teine suur muutus on klauslite rühmitamise printsiip. Kui varem jagunesid need E, F, C ja D klauslite rühmadeks, siis nüüd on gruppe ainult kaks. Esimene 6klausliline grupp sobib kasutamiseks kõikide veoviiside puhul.

Teise gruppi liigitatakse aga neli veeteedel kasutatavat klauslit.

Eestikeelne raamat ilmub juba detsembris

Tammemägi sõnul on redaktsioonilisi muudatusi ka kehtima jäävate endiste tarneklauslite olemuses. Näiteks on ametlikult soovitatud EXW-klauslit kasutada siseriikliku kaubavahetuse puhul ning rahvusvaheliselt tuleks seda vältida. "Seda tehti küll ka meie soovituste põhjal varem, kuid nüüd on see võimalus seadustatud," kommenteeris Tammmemägi. Olulise muudatusena mainis ta ka seda, et elektrooniliste dokumentide ja teatiste kasutamisele antakse veelgi suurem tee.

Koolitaja sõnul ei tohi pärast uute tarnetingimuste kehtima hakkamist tuleva aasta jaanuaris enam Incoterms 2000 põhjal uusi lepinguid sõlmida, sest vaidluste korral lähtutakse uutest klauslitest.

Eesti keeles ilmub uusi tarneklausleid selgitav ja tutvustav raamat detsembris, lootis tõlkimistööga tegelev Tammemägi. Esimene koolitus uute tingimuste teemal toimub EMI EWTs 19. oktoobril.

Kommentaar Hannes Falten, ABC King ASi logistikajuht

Tarneklauslite abil sätestatakse müüja ja ostja põhilised kohustused - kulude jaotus, müüja kohustus tarnida kaup koos kaubaarvega, tarnekohustused, riski üleminekud. Ja kui lugesin Äripäeva artiklit "Jaanuar toob uued tarneklauslid", siis nõustusin täielikult EMI EWT lausega, et eelmine versioon kehtib veel pikalt ja paljud lepingud järgmiseks aastaks on paljudel juba tehtud, nii ka ABC King ASil.

mis on mis

Incoterms ehk tarnetingimuste kogum

Transpordil kasutatavate tarnetingimuste tundmine tähendab rahaliste riskide maandamist ning vastutuse jagamist.Rahvusvahelises kaubanduses kasutatakse kogu maailmas Rahvusvahelise Kaubanduskoja koostatud kolmetähelisi täheühendeid ehk tarneklausleid (Incoterms), mis määravad üheselt, milline on ostja või müüja kohustus ja kulu ühes või teises tarneahela elemendis või kummal poolel lasus vaidlusalusel hetkel kaubaga seotud risk.Allikas: Äripäev

tasub teada

Tarneklauslite puuduliku tundmise tõttu on nii mõnigi ettevõtja pidanud kandma asjatuid kulusid vajalikest suuremate tollimaksete või -maksude tasumisel.Allikas: Estonian-warehouse

 

Jaga lugu
Logistikauudised.ee toetajad:
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077