Kas logistikaturul taastub vana hea olukord niisama ja peatselt või tuleb suurte muutuste valguses õppida käituma teisiti. Sellel teemal annab nõu Balti Logistika AS Baltikumi arendusjuht Magnus Lepasalu
Logistikaturg on drastiliselt muutunud. Kuigi osad usuvad, et küll turg tagasi tuleb ja peagi jätkub kõik „vanaviisi“, siis mina nende arvamusega ei nõustu. Turg on edasi liikunud. Logistikaettevõtted ei saa samamoodi jätkata, midagi peab muutma.
Praegusel väljakutseterikkal ajal on ka positiivne külg – see paneb rohkem pingutama ja otsima uusi võimalusi. Võidavad need, kes liiguvad turuga kaasa ja kohanevad uute mängureeglitega.
Milline on hea logistikapartner?
Hea logistikapartner keskendub süviti kliendi vajadustesse, mõistab neid selgelt, ning pakub partnerlust, mida on raske asendada. Kliendid otsivad kvaliteeti ja usaldusväärsust, mitte ainult hinda nagu on üldlevinud arvamus. Kvaliteetse teenuse eest ollakse ka praegu nõus rohkem maksma.
Kui logistikapartner pakub kliendile ainult transporti punktist A punkti B, siis on raske välja tuua väärtust, mida see koostöö kliendile pakub. Sellise partnerluse korral võib tellija vedaja lihtsalt välja vahetada, kui konkurent pakub näiteks 3% soodsamat hinda. Kui aga kliendile pakutakse erinevaid transpordiliike, ladustamis- ja lisaväärtusteenuseid, siis see koostöö loob kliendile oluliselt rohkem väärtust. Niinimetatud one-stop-shopping muutub ka logistikateenuse sisseostjate jaoks üha olulisemaks.
Paku kliendile rohkem väärtust
Kõik mõistavad, et praegu on kriitilise tähtsusega olemasolevate klientide hoidmine. Pidevalt tuleb otsida võimalusi, kuidas kliendi jaoks kasulikum partner olla. Logistikaettevõtted, kes on tugevad vaid ühes valdkonnas, peaksid leidma endale tugevad partnerid muudele suundadele, et üheskoos klientidele rohkem väärtust luua. Just nimelt – üheskoos. Eestlastele on omane hoida omaette ja ajada oma asja, aga nagu eespool märkisin, mängureeglid on muutunud. Pole mõtet omavahel konkureerida iga veo pärast, vaid pigem otsida võimalusi, kuidas üheskoos midagi ära teha.
Koostöö ei tähenda „lehmakauplemist”, kus ühe võit tähendab teise kaotust. Koostöö on võimalik vaid seal, kus osapoolte vahelised suhted põhinevad vastastikusel lugupidamisel ja võrdsel kasul.
Globaalses mõõtmes on hea näide sünergiast kahe juhtiva ja omavahel konkureeriva logistikakontserni UPS-i ja DHL-i koostöö Põhja-Ameerika turul. Kuna DHL ei saanud seal oma kullerteenust korralikult tööle ja kandis pidevalt suuri kahjumeid, siis otsustati hakata siselendude teenust sisse ostma UPS-i käest, kellega sõlmiti 10-aastane leping. UPS sai täiendava kaubamahu, DHL aga madalamad kulud ja usaldusväärse teenuse.
Turu suurus?
Meie koduturg – Eesti – on väga väike, isegi kui vaatame seda Baltikumi-mõõtmes on see väga väike. Mõne metropoli eeslinnades elab rohkem inimesi, kui kolmes Balti riigis kokku. Ometi käib selle väikse turu oluliselt kahanenud „logistikapiruka“ pärast armutu võitlus. See on suuresti tingitud sellest, et turuna käsitletaksegi ainult Eestit ja ei osata või ei soovita näha suurt pilti.
Peame vaatama piiri taha, sest kohalikul turul kõigile tööd ei jagu. Vaja on ära kasutada oma logistiliselt soodsat asukohta transiidi mõttes. Eesti logistikaettevõtted peaksid ühtse jõuna asuma konkureerima naaberriike läbivate kaubaahelatega. Kui meil õnnestuks saada enda kätte kasvõi üks protsent Aasiast Venemaale liikuvast kaubavoost, muutuks pilt meie logistikaturul kardinaalselt. Trumbid on meie käes – peame oskama neid üheskoos paremini ära kasutada.
Seotud lood
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.