• 19.06.08, 15:41
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Riigikohus: Hansa Liisingu tüüptingimustes oli teist poolt kahjustav kokkulepe

Riigikohtu hiljutine otsus märgib, et Hansa Liisingutüüptingimustes on teist lepingupoolt ebamõistlikult kahjustav kokkulepe.
Kohtuasi puudutas ühte sõiduautot, kus liisinguvõtja jättis maksed tasumata ning Hansa Liising võttis auto tagasi ning müüs maha. Sõiduauto jääkmaksumus (tasumata osamaksed) oli ca 143000 krooni.Hansaliising müüs sellemaha 89 000 krooniga ning nõudis hinnavahe 54 000krooni välja. (Lisaks veel tasumata rendimaksed 17 000, tasumata kindlustusmakse 13 000 krooni ja sõiduauto müügikulud 773 krooni.)
Riigikohus otsustas, et nii liising nii ei või teha.
"Riigikohtu Kolleegium märkis, et liisinguandja tüüptingimustes on teist lepingupoolt ebamõistlikult kahjustav kokkulepe, mille järgi ei võetaks liisinguandja hüvitusnõude arvestamisel üldse arvesse liisinguandjale jääva liisingueseme väärtust või tehtaks seda ebamõistlikult väikeses ulatuses," seisab Riigikohtu otsuses.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Lubatud on lähtuda liisingueseme tegelikust müügihinnast, kui see ei erine oluliselt eseme turuhinnast, ning liisinguandjal on kohustus teha kõik endast olenev, et saavutada ennetähtaegselt tagastatud liisingueseme võõrandamisel parim ja kiireim tulemus.
"Tühine on kokkulepe, mis paneb tagastatud liisingueseme võõrandamise hinnariski üksnes liisinguvõtjale, kes ei saa mõjutada müügiprotsessi," märgib Riigikohus.
Riigikohus märkis, et kuna üldtingimuste järgi kõrvutatakse liisingueseme võõrandamisest saadud summat selle jääkmaksumusega, sõltumata sellest, kuidas võõrandamisprotsess oli kujundatud ja kaua see kestis, võimaldab see oluliselt kahjustada liisinguvõtja huvisid ja jätta liisinguandja otsustada liisinguvõtja vastu esitatavate nõuete suuruse määramine. Võlaõigusseaduse järgi on ebamõistlikult kahjustav tüüptingimus, milles nähakse ette, et teine lepingupool peab oma kohustuse rikkumise korral maksma tingimuse kasutajale ebamõistlikult suurt leppetrahvi, ebamõistlikult suurt kindlaksmääratud suuruses kahjuhüvitist või muud hüvitist, või kui teiselt lepingupoolelt võetakse võimalus tõendada tegeliku kahju suurust.
"Praegusel juhul ongi kolleegiumi arvates üldtingimuste p 5.19 kostjat ebamõistlikult kahjustav VÕS § 42 lg 3 p 5 ja § 44 järgi ning tühine VÕS § 42 lg 1 järgi," on kirjas Riigikohtu otsuses.
Järgneb Hansapanga juriidilise osakonna probleemkrediidi valdkonna juhi Rita Malkeni kommentaar:
Kui liisinguandja ütleb liisingulepingu tulenevalt lepingu rikkumisest ennetähtaegselt üles, kuulub liisinguese e. auto võõrandamisele. Liisinguandja ei võõranda autot kiirmüügi korras, vaid juhindub oma tegevuses tavapärasest müügiprotseduurist. Eseme turuhind on eseme harilik väärtus, mis on eseme kohalik keskmine müügihind (tsiviilseadustiku üldosa seadus § 65). Seega selgub konkreetse liisingueseme turuhind alles müügi käigus. Samuti ei sätesta viidatud Riigikohtu lahend, et müügikahju jääb igal juhul liisinguandja kanda. Riigikohtu lahend üksnes selgitab poolte tõendamiskoormust auto turuväärtuse kindlaks määramisel.
Hansa Liisingu eesmärgiks on kliendi võlgnevuse kustutamine auto müümisel saadavast rahast. Seega tehakse endast parim auto müügiks võimalikult kõrge hinnaga. Liisingu huvides ei ole müüa auto kiirmüügis ning jätkata kliendi võlgnevusega tegelemist. Kuna vara müügiprotsessi venimine võib kaasa tuua täiendavaid kulutusi või auto väärtus ajas hoopis langeda, tuleb valida vara optimaalne müügiperiood. Ka Riigikohus on öelnud, et tuleb teha kõik selleks, et saavutada parim ja kiireim tulemus. Kuna kohtulahend käsitleb poolte tõendamiskoormust kohtumenetluses, mitte ei pane müügikahjusid liisingufirma kanda, ei mõjuta see autode liisimise äri.

Seotud lood

Uudised
  • 10.10.25, 12:55
Juba 24. korda: “Aasta logistikategu 2025” ootab kandidaate!
Kandideeri ise või anna teada ägedast logistikateost: kandidaate saab esitada oktoobri lõpuni!
Igasügisest traditsiooni järgides valib Äripäeva Logistikauudised juba 24. korda välja aasta parima logistikasaavutuse: esita kandidaat konkursile Aasta Logistikategu 2025!

Hetkel kuum

Gunvor Groupi terminal Rotterdamis, millele pakub logistikateenuseid Eestis tegutsev ning siinses veondus- ja laondussektori parimat palka maksev AS Gunvor Services.
TOP
  • 14.10.25, 15:57
Palga TOP: veondus- ja laondussektori esikolmikus palk üle 6000 euro
BLS avas oma logistikakeskuse laienduse Harjumaal 2022. aastal ja investeeris sellesse 6,5 miljonit eurot.
Uudised
  • 09.10.25, 12:13
Järjekordne BLSi juhatuse liige lahkus ametist
BLS on kümme aastat järjest kahjumit saanud
Girteka transpordibaas Sadys Poznańi lähedal on üks ettevõtte suurimaid ja kaasaegsemaid rajatisi, mida plaanitakse jõuliselt veelgi arendada.
Uudised
  • 08.10.25, 17:09
Girteka vallutab Poolat: eesmärk viiekordistada ekspedeerimisäri ning soetada kuni 8000 sõidukit
Elektriveokite kasutuselevõtt peab toimuma tavapärastes konkurentsitingimustes, mitte kohustuste ja trahvide saatel, leiavad organisatsioonid oma ühisavalduses.
Uudised
  • 14.10.25, 13:32
Logistikasektor protestib nullheitega veokite ostukohustuse vastu: keegi ei osta veokit, mis viib pankrotti:
Shanghai sadam.
Uudised
  • 13.10.25, 13:27
Hiina vastas USAle: mitmed laevad pöördusid nädalavahetusel tagasi
Sadamatasud kasvavad ka USA börsil noteeritud mitteameerika päritolu laevandusfirmadele
Laev antakse uuele omanikule üle oktoobris.
Uudised
  • 14.10.25, 11:30
Tallink müüs kaubalaeva Sailor oma konkurendile
Kriisilogistika päeval juttu juhtinud Autoettevõtete Liidu tegevjuhi Kersten Kattai sõnul sai ta küll paljudele küsimustele vastused, kuid mitte päris kõikidele. Mis tähendab, et samalaadne üritus tuleks muuta traditsiooniks.
Uudised
  • 13.10.25, 11:51
Galerii: “Kriisilogistika päev 2025
Olulisim küsimus: miks pole logistikaettevõtted ETO nimekirjas?
Aasta logistikateo finalistid eelmisel logistika aastakonverentsi. Toona tuli võitjaks Eesti Post om Kaunase logistikakeskusega.
Uudised
  • 10.10.25, 12:55
Juba 24. korda: “Aasta logistikategu 2025” ootab kandidaate!
Kandideeri ise või anna teada ägedast logistikateost: kandidaate saab esitada oktoobri lõpuni!

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Logistikauudised esilehele