• 10.10.24, 11:47

Heitgaaside vähenemine transpordis edeneb visalt

Euroopa Liit liigub kliimaneutraalsuse poole, kuid transpordisektori kasvuhoonegaaside heitkoguste vähendamine on endiselt pigem aeglane. Täna avaldatud EEA (European Environment Agency) aruande kohaselt raskendab transpordisektori üleminekut jätkusuutlikkusele suurenev transpordinõudlus ja nii inimeste kui ka kaupade veoks kasutatavate säästvate transpordiliikide aeglane kasv.
Maanteetransport on praegu ELis peamine kaubaveo viis.
  • Maanteetransport on praegu ELis peamine kaubaveo viis. Foto: Andras Kralla
EEA aruanne „ Euroopa taristusüsteemide jätkusuutlikkus“ võtab kokku transpordisektori peamised suundumused 2024. aasta seisuga ning nende keskkonna- ja kliimamõjud. Aruandest selgub, et transport on jätkuvalt peamine kasvuhoonegaaside, õhusaaste ja müra allikas.
Kuigi prognoosid 2030. aastaks ja edaspidiseks näitavad mõningaid positiivseid märke, on endiselt vaja märkimisväärseid investeeringuid innovaatiliste lahenduste rakendamisse ja üleminekut säästvamatele transpordiviisidele.
NB! Millised on Eesti transpordisektori reaalsed võimalused keskkonnasaastet vähendada, võetakse teadlaste, turuosaliste ja poliitikute osalusel ühiselt luubi alla 5. novembril toimuval Transpordikütuste aastakonverentsil!
Vaata osalejate nimekirja SIIT, kui sa pole veel registreerunud, jõuab seda veel soodushinnaga teha SIIN.
Peamiseks inimeste liikumisviisiks Euroopas on sõiduautod, moodustades 2022. aastal ligi kolm neljandikku (73%) läbitud reisijakilomeetritest. Autodega läbitud kilomeetrid on kasvanud ajavahemikul 1995–2022 suisa 25%. Samal ajal on säästvamate ühistranspordivahendite – busside, trammide ja metroode – kasutamine püsinud stabiilsena.
Maanteetransport on peamine kaubaveo viis, moodustades 2022. aastal veidi üle poole ELi kogu kaubaveost. Lisaks on kaubaveo absoluutne maht Euroopa maanteedel alates 1995. aastast kasvanud peaaegu kaks kolmandikku.
Prognoositakse, et nii reisijate- kui ka kaubavedu lähiaastatel ELis suureneb veelgi.
Suur mõju kliimale
2022. aastal olid transpordist tulenevad kasvuhoonegaaside heitkogused ELis umbes 26% kõrgemad kui 1990. aastal. Üheks peamiseks põhjuseks on kasvav transpordinõudlus. Elektrisõidukite levik on viimastel aastatel näidanud lootustandvaid märke ning puhtamate kütuste kasutuselevõtt võib aidata vähendada CO 2 heitkoguseid transpordiviisidel, mida on raske elektrifitseerida. Siiski on nende kasutuselevõtt seni olnud liiga aeglane, et muuta üldist trendi.
Lisaks kasvuhoonegaaside heitkoguste vähendamise väljakutsele kasvab ELis kiiresti nõudlus lennunduse järele. EEA aruandes märgitakse, et reisilendude nõudlus kasvas aastatel 1995–2019 rohkem kui 140%, välja arvatud COVID-19 pandeemia aastatel.
Võrreldes teiste majandussektoritega moodustas transport 2022. aastal ligikaudu 29% ELi kasvuhoonegaaside heitkogustest. Selle osakaal eeldatavasti suureneb veelgi, kuna Euroopa majanduse dekarboniseerimine edeneb kiiremini teistes sektorites, eelkõige energia tootmises.
Praeguste ja kavandatud poliitikameetmete alusel prognoositakse, et ELi liikmesriikides vähenevad transpordist tulenevad kasvuhoonegaaside heitkogused 2030. aastaks umbes 14% ja 2050. aastaks 37% võrreldes 2022. aasta tasemetega. Seetõttu on vaja teha tugevamaid jõupingutusi, et saavutada ELi eesmärk vähendada transpordist tulenevaid heitkoguseid 2050. aastaks 90%.
Õhusaaste oluline vähenemine
ELi transpordisektor on suutnud vähendada enamiku õhusaasteainete heitkoguseid tänu poliitikameetmetele (rangemad heitmestandardid) ja tehnoloogiaarengule. Suurim osa edusammudest tuleneb maanteetranspordi heitkoguste vähenemisest ja vääveloksiidide puhul meretranspordi heitkoguste vähendamisest.
Euroopa taristusüsteemide rohepöörde kiirendamiseks on vaja jätkuvaid avaliku ja erasektori investeeringuid innovatsiooni ning tehnoloogiasse. Näiteks olemasolevale Euroopa Liidu kasvuhoonegaaside lubatud heitkoguse süsteemile lisaks täiendava maanteetransporti kaasava kauplemissüsteemi ETS2 loomise abil arengu kiirendamine. Siiski tuleb investeeringud ühendada ambitsioonika poliitika rakendamisega, et suunata transporditegevus kestlikumatele viisidele.
Eestis on transpordisektor suuruselt teine kasvuhoonegaaside heitja. 2022. aastal paisati õhku 2,6 miljonit tonni ehk 18,5% kõigist Eesti kasvuhoonegaasidest. Transpordisektori KHG heitkogus pärineb ca 95% maanteetranspordi heitmetest, millest omakorda ca 65% tuleb sõiduautodest, 15% veoautodest, 14% väikekaubikutest ning 6% bussidest.

Seotud lood

Uudised
  • 08.10.24, 17:04
Ruukki logistikajuht: aus oleks kui osa biodiisli hinnavahest võtaks enda kanda vedaja
Ruukki Products ostu- ja logistikajuht Erkki Jaanhold viskas läinud nädalal toimunud Ostujuhtimise aastakonverentsil õhku mõtte, et rohelisema transpordi lisakulud võiks minna tellija ja vedaja vahel jagamisele ning nii tekiks konkurentsieelis mõlemal. AS Linford juht Mihkel Vahe tunnistas siiski, et Eestis pole paraku nii rikkaid vedajaid, kes seda endale lubada saaks.
Uudised
  • 08.10.24, 12:45
Tartus pandi käima esimene elektribuss
Alates 8. oktoobrist hakkab Lõunakeskuse ja Tartu kesklinna vahet sõitma Tartu esimene elektribuss. Buss pandi käima SEBE ja Lõunakeskuse kostöös osaliselt EL taasterahastu toel ning on sõitjatele tasuta.
Uudised
  • 07.10.24, 13:41
Eesti uurib koos Lätiga kestlike lennukikütuste tootmist
Eesti ja Läti alustasid ühise projektiga, mille eesmärk on uurida kestlike ehk keskkonnasäästlike lennukikütuste tootmisvõimalusi oma riikides. Projekti läbiviimiseks eraldas Euroopa Komisjon mõlemale riigile 200 000 eurot.
Saated
  • 25.09.24, 13:00
Autoettevõtjad pikematest autorongidest: aus oleks kui riik ka meile midagi vastu pakuks
Kui see meie teha oleks, sõidaksime Eestis juba ammu pikemate autorongidega ja oleks tõesti aus, kui riik uutele maksudele vastukaaluks ka meile midagi pakuks. Paraku istume järjekordse uuringu ootuses ja sektoris valitseb endiselt teadmatus, tunnistasid Haanpaa OÜ tegevjuht Tiit Parik ja Alonewolfe OÜ juht Andrus Laul värskele Autotranspordi TOPile keskenduvas raadiosaates “Äripäeva TOP”.
  • ST
Sisuturundus
  • 26.09.24, 10:36
Digitaalne revolutsioon laonduses: Directo teenus WMS Direct aitas Farron Tehnika laoprotsessid uuele tasemele
Tänapäeva kiirelt arenevas ärimaailmas mängib tehnoloogia tööprotsesside efektiivsuse tõstmises olulist rolli. Üks selline uuenduslik lahendus, millest lõikavad suurt kasu mitmed ettevõtted, on Directo uus laohaldussüsteemi liides WMS Direct, mis on loodud spetsiaalselt Directo kasutajatele, kes tegelevad laomajanduse, kaupade liigutamise ja tootmisega.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Logistikauudised esilehele