Riigiettevõtte Operail Ameerika diiselvedurid läksid vanarauaks, samal ajal kui Venemaal monteeritud vedurid seisavad jõude. Ettevõte eitab, et tehnika müüdi vanarauaks seoses majandusraskustega.
Kasutatud Ameerika diiselvedurid C36-7i on viimastel aastatel olnud üks Eesti raudtee visiitkaarte. Lähiriikides neid liigse teljekoormuse tõttu kasutusele ei võeta.
Foto: Andres Haabu
2023. aastal müüs riigiettevõte Operail vanarauaks 2002. aastal Eestisse tarnitud 32 Ameerika diiselvedurit. See on peaaegu sama palju, kui neid pärast veeremi vähendamist riigifirma parki jäi. Ka ettevõtte ülejäänud tehnika pole tööga täielikult koormatud.
Täna on viimane tööpäev riigi raudteefirma Operail juhatuse esimehel Raul Toomsalul, kes on ametis olnud kaheksa aastat. Operaili juhatus jääb ajutiselt üheliikmeliseks, ametis jätkab juhatuse liige Merle Kurvits.
Eesti raudteedel võib endiselt kohata sanktsioonide all olevate Venemaa ettevõtete logodega vaguneid. Kuid see ei tähenda, et sellised rongid rikuksid tingimata Euroopa Liidu kehtestatud keelde.
Raudtee-ettevõtete kontsern Operail on tegevuskulusid vähendanud nii palju kui võimalik, kuid jätkas ka kolmandas kvartalis tööd kahjumis. Ettevõtte kasumlikuks pööramiseks otsib juhatus võimalusi äri laiendamiseks välisturgudele. Raudteevedude jätkusuutlikkuse tagamiseks Eestis on aga vaja sektoriülest koostööd ja poliitilist suunamist.
Ukraina sõja mõjude tõttu 83% kaubamahust kaotanud Operail jäi käesoleva aasta esimese kuue kuuga prognoositud kahjumisse. Tänu mittestrateegiliste varade müügist teenitud tulule on ettevõtte finantsseis siiski tugev ning juhatus tegeleb Operailile uute kasumlike väljundite otsimisega.
Tänapäeva ärikeskkonnas, kus kiirus, täpsus ja paindlikkus määravad edu, on logistikast saanud ettevõtte konkurentsivõime tuum. Nutikas ladu pole enam pelgalt kuluefektiivne lahendus – see on strateegiline eelis, mis aitab ettevõttel eristuda, kasvada ja kiiremini reageerida turu muutustele.