Autor: Logistikauudised.ee • 23. märts 2023

Kütusesektor manitseb: aktsiisidega ei mängita!

Kütusesektori esindusorganisatsioon Eesti Õliühing saatis koalitsiooniläbirääkimisi pidavatele parteidele omapoolse nägemuse kütuse- ja transpordipoliitika lähiaastate tulevikust. Sektor näeb ohuna võimalust, et läbirääkimistel tuleb lauale kütuseaktsiisi tõstmise plaan, mis Õliühingu hinnangul oleks strateegiliselt, majanduslikult ning kliima- ja sotsiaalpoliitiliselt rumal otsus.
Poliitiliste jõudude esindajad mullusel Kütuseturu Aastakonverentsil.
Foto: Raul Mee

Õliühingu tegevjuht Mart Raamat sõnas, et ühingu eesmärgiks on riigijuhtidele anda adekvaatne ülevaade ja vajalikud andmed kaalutletud otsuse tegemiseks kütusepoliitika tuleviku osas.

„Näeme suure riskina, et poliitikutel näpud sügelevad aktsiisitõusu abil eelarveauku lappima asuda. Viimaste aastate andmed kütusetarbimise kohta näitavad aga, et mingit eelarvelisa sellest ei tuleks – pigem kaotaks. Kindel kaotaja oleks aga Eesti majandusseisund,“ selgitas Raamat kütusesektori argumente.

Õliühing toob oma pöördumises välja, et aktsiisitõusu korral suureneks taas kütuse piirikaubandus ja kodumaine veondussektor kaotaks märgatavalt konkurentsipositsioonis.

„Aktsiisilangetus võimaldas maantee kaubavedajatel kasvatada eksporditulu 200 miljoni euro võrra aastas. Välisvedajalt võideti tagasi koduturgu, samuti suurendati rahvusvaheliste vedude konkurentsivõimet,“ selgitas Raamat aktsiisipoliitika mõjusid veondusele. „Just meie kodumaine ettevõte on suuresti 120 miljoni liitri võrra kasvanud diislikütuse tarbimise taga – need maksud sõidaksid aktsiisitõusu korral taas Lätti,“ hoiatas Raamat.

Loe lisaks
Kuidas peaks transpordisektor kliimaeesmärkidega edasi liikuma?

Teisalt rõhutab kütusesektori esindaja ka seda, et aktsiisitõusust kui kliimapoliitilisest meetmest rääkimine on avalikkuse eksitamine. „Perioodil 2016-2019, kui meil kehtis naabritest kõrgem aktsiisimäär, siis suurenes läbisõit maanteedel nii sõiduautode kui ka veokite osas. Lihtsalt siis asendasid Eesti veokeid võõraste numbrimärkidega masinad. Mingit kliimajalajälje vähenemist ei toimunud – lihtsalt tulu viidi rumala aktsiisitõusuga Eestist välja,“ nentis Raamat.

„Meie senised kõrged kütusemaksud ei ole pannud ka eraisikuid keskkonnasäästule mõtlema – Eesti autopark on ELi kõige saastavam. See on lihtsalt utoopiline unenägu, kui poliitikud räägivad aktsiisipoliitika positiivsest kliimamõjust,“ oli Õliühingu tegevjuht kriitiline Eesti senise poliitika osas.

Mart Raamat tõi samas välja, et kõrged kütusemaksud mõjuvad proportsionaalselt palju valusamalt just vaesemate lastega perekondade rahakotile. „Statistikaameti andmed näitavad, et maal elavad vaesemad pered peavad kaks korda rohkem kütusele kulutama kui Tallinna rikkamad pered. Aktsiisitõus ainult suurendaks ebavõrdsust ja selle korral mingist inimeste toimetuleku toetamisest rääkida ei ole lihtsalt võimalik,“ selgitas Raamat maksutõusu sotsiaalseid tagajärgi.

Loodava koalitsiooni ning kütuse- ja transpordisektori esindajad arutlevad kõnealuste teemade ümber ka 3. mail toimuval Kütusetru Aastakonverentsil!

PANE TÄHELE!

11. Kütuseturu Aastakonverents toimub 3. mail Tallinnas Sokos Hotel Viru konverentsikeskuses.

Tutvu konverentsi programmiga SIIN ja pane end kirja SIIN! Esinejate nimekiri täieneb jooksvalt.

Soodsaim hind kehtib veel vaid kuni 24. märtsini.

Konverentsi modereerib Urmas Vaino.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077