Jaga lugu:

Mida tasub rehvivahetuse hooajal tähele panna?

Uutel talverehvidel on mustrisügavus 8 mm ringis.  

Spetsialistid ei soovita monteerida velgedele talverehve, mille rehvimustri sügavus jääb alla nelja millimeetri, sest ehkki Eestis on lubatud miinimum 3 mm, kuluvad need õige kiiresti alla lubatud miinimumi.

Autorehvide kulumisastet hinnatakse riigiti erinevalt: kui osades riikides võib auto sõita nelja millimeetrini kulunud rehvimustriga, siis mõnes muus riigis lubatakse sõita ka 1,6 millimeetrise mustrisügavusega.

Rehvieksperdid on ühisel arvamusel, et mustri sügavus peaks olema vähemalt 4 millimeetrit. Sellest mustrisügavusest rohkem kulunud rehvide töökindlus hakkab kiiresti langema ning siis tuleks kaaluda juba uute rehvide soetamist.

„Uutena on rehvide mustri sügavus tavaliselt 8 mm ringis ja legaalse piirini kulub see paljudel juhtidel 3-5 aasta jooksul. Enne talverehvide velgedele monteerimist soovitan autojuhtidel kontrollida rehvimustri sügavust ja mitte riskida - kui sügavus on alla 5 mm, siis ohtlikuks perioodiks on parem osta uued rehvid. Talve lõpuks kulub selliste rehvide muster kiirelt 3 millimeetrini või isegi alla selle ning see on juba väga ohtlik,“ ütles Goodyear’i müügijuht Eestis Risto Kivisikk.

Pidurdusteekonda mõõdetakse autopikkustes

Viimaste aastate ühe põhjalikuma rehvide võrdlustesti viis läbi Saksa ajakiri „Auto Bild“.  Eelmisel talvel testis Auto Bild erinevates tingimustes kõrvuti uusi ning kuni 4 ja 2 millimeetrini kulunud mustriga, sama mudeli rehve. Testiti nii suve-, talve- kui ka universaalrehve. Konkreetsetes katsetes erinesid tulemused tunduvalt, mis on loomulik, sest talverehvid töötavad lumel palju paremini kui suverehvid, kuid ka rehvide töökindluse halvenemine kulumisel on protsentuaalselt sarnane.

Esimene test – pidurdamine lumel – näitas, et uued talverehvid peatuvad 50 km/h nullini 29,1 meetriga, kuni nelja millimeetrini kulunud rehvidel 33,5 meetriga, aga kahe millimeetrini kulunud rehvidel alles 34,9 meetri järel. Erinevus ei näi olevat eriti suur, kuid see on vaid linnas ettenähtud piirkiiruse puhul. Erinevus 8 ja 4 millimeetri sügavuse mustriga rehvide pidurdusteekonna vahel on 4,4 meetrit – see on tervelt keskmise auto pikkus. 2 mm mustrisügavusega rehv peatub 5,8 m kaugemal kui uus ning see on juba mikrobussi pikkus.

Juhtimisomaduste testis mõõdeti lumel, millise kiiruse juures hakkab erineva kulumisastme rehvidega auto kurvis libisema. Erinevus uute ning kahe millimeetrise jääksügavusega rehvide vahel oli vaid 10 protsenti, kuid see võib olla määrava tähtsusega näiteks linnasõidul lubatud kiirusega 50-60 km/h, kus uute talverehvidega saab auto liikumissuunda äkitselt ilmunud takistuse korral korrigeerida. 2 mm mustriga rehvidega selline manööver ebaõnnestub.

Milline on erinevus märjal teekattel? Veel suurem! Täheldati, et kulunud mustriga rehvi puhul tekib vesiliug kergemini ja seetõttu on autot juhtida raskem.

Soovitab võtta arvesse talvise perioodi kestust

Auto juhitavuse halvenemine rehvide kulumisel on iseenesestmõistetav, kuid testid kinnitavad ka seda, et rehvi haardeomaduste halvenemine kiireneb mustri sügavuse lähenemisel lubatud piirini. Kuival teekattel ei ole see ehk nii tuntav, kuid lumel erinevad tulemused meetrites. Rehvimustri kulumine 8st 4 millimeetrini mõjutab juhtimisomadusi samavõrd kui kulumine 4st kahe millimeetrini.

Eriti oluliselt erinevad tulemused märjal teekattel, mis on aga Balti riikides talvehooajal vägagi tavapärane.

„Erinevus uute ja kasutatud rehvide vahel on suur. Paljudes testides ei muutu rehvide omadused rehvimustri sügavuse vahemikus 8 kuni 3 millimeetrini märkimisväärselt, aga sealt edasi halvenevad tööomadused eriti kiiresti. Seetõttu soovitavadki rehvitootjad need ümber monteerida enne, kui muster on kulunud "legaalse" piirini ning rehvid ei halvenda auto juhitavust niivõrd märkimisväärselt,“ ütles Kivisikk.

Samal põhjusel ei tasuks enam alla panna talverehve, mille mustri sügavus on alla 5 millimeetri. Kesktalveks on see kulunud juba 4 millimeetrini ning sealt edasi veelgi ja selliste rehvidega auto on liikluses oht nii autojuhile endale, tema kaassõitjatele ning loomulikult ka teistele liiklejatele.

Talverehvide minimaalne mustri sügavus on Eestis 3 millimeetrit (soovitavalt 4–5 millimeetrit) ja suverehvidel 1,6 millimeetrit (soovitavalt 3–4 millimeetrit). Asjatundjad on soovitanud mõõta rehvimustri sügavust mõõta kahe või ühe eurose mündiga. Kahe eurosel on hõbedase ääre laius 4 mm, ühe eurosel 3 mm.

Planeeri rehvivahetust oskuslikult

Kui eraisikust autoomanik võtab rehvivahetuse ette esimese lume saabumisel või sünoptiku hoiatuse peale, siis ettevõtted ei saa kogu autopargi haldust panna sõltuma ilmast. Sõltuvalt autopargi suurusest ja autode otstarbest tuleb rehvivahetusele mõelda juba kuni kuu enne talverehvide kohustuslikuks muutumist.

“Kui eraisik saab suve- ja talverehve hoiustada nt oma keldriboksis või garaažis, siis mitmekümnest kuni sadade autodeni ulatuva ettevõtte autopargi rehvivahetuse ja hoiustamisega nii lihtsad lood ei ole – nii vahetuse, hoiustamise kui ka rehvide hoolduse ja uuendamisega tuleb tegeleda aegsasti ja ette planeeritult, et vältida võimalikke ohuolukordi ja pikki järjekordi,” nentis Ideal Auto juhatuse liige Hardi Isok.

Ideal Auto praktika näitab, et ettevõte, mille autoparki kuulub näiteks 10 sõidukit, vajaks suverehvidelt talverehvidele ülemineku ajaks ca ühekuulist etteplaneerimist.

“Esmalt tuleb hinnata, kui suur osa autopargi sõidukitest saab kasutada veel eelmisel hooajal kasutuses olnud rehve ja kui palju on tarvis rehve uuendada. Enne rehvivahetust tuleb veenduda, et rehvidel on piisavalt sügav muster, et terve talvehooaeg vastu pidada, et naastrehvide naastud oleksid nõuetekohased ja et ka rehvide üldine olukord oleks hea – seda kõike aitavad hinnata just rehvitöökojad, kus on kasutuses spetsiaalsed mõõteriistad,” selgitas Isok.

Kuna keskmiselt võtab ühe sõiduki rehvide hoiustamine ruumi ühe kuupmeetri, siis näiteks 10st sõidukist koosneva autopargi rehvide hoiustamiseks on tarvis juba vähemalt 10 kuupmeetrilist ruumi.

“Kuna rehvide hoiustamise puhul on peamine, et neid hoiustataks õigel temperatuuril, ruumis peab olema hea ventilatsioon ning nad peavad olema vertikaalses asendis, siis on sobiliku ruumi leidmine äärmiselt oluline,” sõnas Isok, tõdedes, et ettevõtetel on mõistlik leida selleks rehvipartner, kes teostaks nii rehvitööd kui ka tagaks turvalise ja nõuetekohase hoiustamise.

Rõhk mugavusel ja ajakokkuhoiul

“Enamik juba rehviteenust kasutanud ettevõtetest on öelnud, et nende jaoks on oluline aja optimeerimine ning põhitegevusega mitteseotud tegevuste minimeerimine. Just sel eesmärgil on kasulik teenusekeskus, kus pakume ettevõtetele võimalusi nii rehvide hoiustamiseks, vahetuseks kui ka muudeks rehvitöödeks,“ tutvustas Isok.

Ta rõhutas, et kuna rehvivahetusega kaasneb sageli rehvide utiliseerimisvajadus, tuleks partner valida kindlasti selle järgi, kellel on ametlik koostööpartner. “Kõige kuluefektiivsem on tellida, vahetada, hoiustada ja utiliseerida rehve ühe teenusepakkuja juures – nii saab ettevõte kokku hoida aega, mis kulub sõidukite rehvivahetusele, hoolduseleja rehvide transpordile,” nentis Isok.

Ideal Auto rehvivahetuses kulub ühe sõiduauto rehvivahetuseks keskmiselt kuni 40 minutit, maasturite, väikebusside ja kaubikute rehvivahetusele võib kuluda kuni 60 minutit rohkem aega. Et aga planeerida ja optimeerida rehvidele tehtavaid kulutusi, soovitab Isok vahetuse aeg pikemalt ette planeerida.

Jaga lugu:
LOGISTIKA UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad logistikauudised igal nädalal enda postkasti.

Logistikauudised.ee toetajad:

Enimloetud
Tõnu Tramm
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80tonu@logistikauudised.ee
Roberta Lupp
Roberta LuppLogistikauudised.ee sündmusedTel: 5331 0510roberta.lupp@aripaev.ee
Lilia Roos
Lilia RoosReklaami projektijuhtTel: 585 485 10lilia.roos@aripaev.ee