9 mai 2018
Jaga lugu:

Mida tähendab eCall ja kuidas see töötab?

eCall süsteem  Foto: Mercedes-Benz

Aprilli algusest peavad kõik EL-is müüdavad uued autod olema varustatud automaatse hädaabikõne eCall süsteemiga. Eesti Häirekeskus avas teenuse juba mõni kuu varem. Mida see süsteem endast täpsemalt kujutab?

Automaatsed hädaabikõned ehk eCall-id päästavad elusid seal, kus inimesed ise ei saa abi kutsuda või puudusid õnnetusel pealtnägijaid. Tegemist on üle-Euroopalise teenusega, millega peavad olema alates 31. märtsist 2018 varustatud kõik kõik EL-is müüdavad uued sõiduautod.

Ühtne süsteem eeldab ka ühtset vastuvõtusüsteemi igas riigis, ehk eesmärgiks on edastada teateid õnnetustest sõltumata sellest, millises riigis see toimub. Teada jõuab automaatselt kohalikku häirekeskusesse, kes saadab operatiivselt kohale lähima päästebrigaadi.

Eestis lõi sellise elusid päästva tarkvaralahenduse IT-ettevõte CGI Eesti. Tarkvaraarenduse protsesse juhtis Siseministeeriumi infotehnoloogia- ja arenduskeskus (SMIT). „Automaatkõne tehakse häirekeskusele koos abivajaja asukoha ja muu vajaliku infoga,“ selgitas CGI Eesti ärijuht ja eCall projekti eestvedaja Erik Tiits süsteemi üleandmisel tänavu veebruaris.

Räägime eCallide kasutuselevõtu kogemusest tänavusel turva- ja tuleohutuskonverentsil. Vaata lähemalt SIIT.

eCall aktiveeritakse õnnetuse korral automaatselt sõidukisiseste andurite kaudu (näiteks õhkpatjade avanemine) või käsitsi, vajutades SOS nuppu. Automaatse käivituse eelis on see, et häirekeskus saab teate õnnetusest ka siis, kui sõidukis viibivad inimesed ei ole võimelised õnnetusest teatama või kui õnnetus juhtub ajal, kui liiklus on hõre ja pealtnägijaid ei ole, näiteks öösel.

Teenäitaja tulevikku

Atoma Osades Euroopa riikides on eCall-e ka varem kasutatud. Ühe võimalusena said teated liiklusõnnetusest jõuda Eestisse Inglismaal Lutonis asuvast OnStari kõnekeskusest.

Tänavusel turva- ja tuleohutuskonverentsil koos Erik Tiitsiga süsteemi loomisest rääkiv SMITi tooteomanik Julia Mähonen ütles, et kui teoreetiliselt saanuks Häirekeskus hädaabikõnesid vastu võtta ka Euroopast, otsustati siiski, et siinsete liiklusõnnetuste teated ei peaks käima n-ö ringiga, vaid tulema abiosutajateni otse. Seetõttu soetaski riik vajaliku riistvara ning korraldas tarkvaraarenduse hanke, mille võitis CGI.

eCall-i rakenduse mõju rahva tervisele ei pruugi lähiaastatel olla kuigi suur, aga kindlasti on see näide üha rohkem digitaliseeruvast tulevikust ohutuse ja turvalisuse vallas. „Tarkvarafirmade võimekus luua inimeste elukvaliteeti parandavaid nutikaid IT-lahendusi aina kasvab ning riigil tellijana on siin suurepärane võimalus olla teenäitajaks ja Eesti e-eduloo taastootjaks,“ märkis Tiits.

Sujuv kasutuselevõtt

Tiitsi kinnitusel integreeriti CGI loodud tarkvaralahendus olemasolevasse Häirekeskuse infosüsteemi ja tööprotsessi nii, et eCall-id sulandusid sinna. Kui sageli vajab uute IT-lahenduste kasutuselevõtt ka põhjalikku tööprotsessi muutmist, on antud juhul tegu sellise näitega, kus uue tehnoloogia kasutuselevõtt toimus n-ö senist elu segi paiskamata.

CGI ja Eesti Häirekeskuse koostöö ulatub aastate taha – 2014. aastal lõi CGI Häirekeskuse ning kiirabi- ja päästeautode vahel kiiret digikaardipõhist infovahetust võimaldava geoinfosüsteemi GIS-112, mis tunnustati Eesti aasta logistikateoks ning nomineeriti World Summit Awards 2015 innovaatilisemate IT- lahenduste auhinnale.

Rahvusvahelise ärikonsultatsiooni, süsteemide integratsiooni ning outsourcing teenuste pakkuja CGI tooteportfelli kuulub üle 150 unikaalse tarkvarateenuse ja -lahenduse 40 riigis. Eestis on CGI tegutsenud üle 20 aasta ning seal töötab praegu üle 200 inimese.

Rohkem mugavust ja turvalisust

Autotootjatest tuli üle-Euroopalise eCall teenusega Eesti turule General Motorsi eestvedamisel välja töötatud OnStar, mis on omamoodi suunanäitajaks selle teenuse laialdasematele võimalustele. Lisaks eluliselt kriitilise õnnetusteabe kõrval vahendab see süsteem ka muud sõidukites paiknevate sensoritega kogutavat infot, näiteks vajadusest õli vahetada või mõnest muust tehnilisest rikkest.

 

eCall-ide tausta OnStar vaatest avab Opel Southeast Europe LLC Balti piirkonna juht Marek Vihuri, kes vastas turva- ja tuleohutuskonverentsi korraldava teemaveebi kinnisvarauudised.ee küsimustele.

Kas ja mida Häirekeskuse juurde loodud automaatsete eCallide süsteem automüüjate ja -kasutajate jaoks tähendab?

Autokasutajatele: meelerahu ja kindlus, et raskema avarii korral on abi saabumine kiirem ja kindlam, inimfaktorist sõltumatu. Automüüjatele: esmajoones parem ehk laiendatud teenus ja turvatunne oma klientidele.

Millist infot Euroopa kõnekeskus peale liiklusõnnetuste teadete veel edastanud on ja kuidas infoedastus seni toimis?

Opeli OnStar lahendus oli suuteline saatma automaatteavitust ka eelnevalt. Kõnekeskuse kasutamist eelistati põhjusel, et eri riikide häirekeskustes puudus valmisolek automaatsignaali vastuvõtmiseks. Seda tingis ühtse standardiseeritud protokolli puudumine Euroopas.

Millist sensorite kogutavat teavet Opeli kasutajad kõige enam tarbivad ja miks?

OnStar annab kliendile võimaluse näha mobiiltelefoni rakenduse vahendusel reaalajas järgnevaid parameetreid: rehvirõhud, kütusekogus paagis, keskmine kütusekulu, mootoriõli eluiga, võimalikud mootori veateated, sõiduki asukoht.

Teateid õnnetuste kohta saab teatavasti edastada tasuta ning isegi SIM-kaardita. Mida muud liiki teadete vahetus autoomanikult eeldab ja talle maksma läheb?

OnStari kasutamine eeldab autoomanikult teenuse tellimuse aktiveerimist. Esimesel aastal on OnStar teenus autoomanikule tasuta.

Jaga lugu:
LOGISTIKA UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad logistikauudised igal nädalal enda postkasti.

Logistikauudised.ee toetajad:

Tõnu Tramm
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80tonu@logistikauudised.ee
Hedi Meigas
Hedi MeigasSündmusedTel: 5384 5159hedi.meigas@aripaev.ee
Lilia Roos
Lilia RoosReklaami projektijuhtTel: 585 485 10lilia.roos@aripaev.ee