Autor: Heija-Liis Ristikivi • 12. mai 2017
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kuut NATO laeva varustatakse sel nädalavahetusel Tallinnas

Hollandi mereväe fregatt HNLMS Evertsen Tallinna sadamas
Foto: Harro Puusild
Reede, 12. mai hommikul randusid Tallinna Vanasadamas 6 NATO laeva. Üht neist, Hollandi mereväe fregatti HNLMS Evertseni näidati ka meile ja tutvustati lühidalt laeva varustamise põhimõtteid.

Hollandi mereväe fregatt HNLMS Evertsen mahutab varusid vähemalt 30 päevaks (18 – 20 meeskonnaliikmele), nädalaid ettekoostatud menüüde alusel tellitakse laevale nii kümutatud, kuivatatud kui ka värskeid toiduaineid. Tallinnas täiendatakse varusid kohalike kaupadega, nagu ikka. „Laeva varustamine käib üsna lihtsalt. Meil on sihtsadamas agent, me räägime selle agendiga. Koostame ostunimekirja ja agent hoolitseb selle eest, et kõik vajalik on kail ootamas, kui me saabume. Kaubad tuuakse kaile veokiga ja kantakse laevale käsitsi," selgitas laeva komandör, kaptenleitnant Wilbert van Gemeren.

 

Valmimisaasta 2003

Pikkus 144 m

Laius 19 m

Kõrgus ca 35 m

Tippkiirus 28 sõlme

Mootorid: 2 diiselmootorit (Wärtsilä), kokku 13 600 hj

2 gaasiturbiinmootorit (Rolls Royce), kokku 52 300 hj

Pikemateks retkedeks võetakse Hollandist kaasa palju külmutatud toitu ja kuivaineid, värsket kraami hangitakse sadamatest, kuhu sisse sõidetakse. Mingeid erilisi margieelustusi Hollandi mereväel ei ole. Erinevaid kaupu hoiustatakse erinevates hoiuruumides, mida komandöri sõnul on fregatil palju. 

Laev mahutab 700 tonni kütust, mis hangitakse samuti kohalikelt varustajatelt. Kütusekulu oleneb aga sellest, milliseid mootoreid parajasti kasutatakse ja kui kiiresti sõidetakse: „Meil on kaks diiselmootorit rahulikult sõitmiseks ja kaks gaasiturbiinmootorit suuremate kiiruste jaoks. Kui sõidame maksimumkiirusel, mis on umbes 28 sõlme, kulub gaasiturbiinidele kütust umbes 7 tonni tunnis," selgitas komandör van Gemeren. „Seega saaks tippkiirusel sõita 700 tonniga kokku 100 tundi järjest, aga seda me ei tee kunagi." Gaasiturbiine kasutatakse taktikalistel eesmärkidel või kiireks jõudmiseks ühest kohast teise.

Kommodoor Ole Morten Sandquist, NATO 1. alalise mereväegrupi ülem (Norra merevägi)
Foto: Harro Puusild
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077