Väiksemate, ekspordile keskendunud kaubasadamate (Pärnu, Kunda, ka Virtsu/Roomassaare) kaubavoog on seotud Eesti oma tootmisega. Kaubavood on stabiilsed ning kasvavad ega sõltu eriti teiste riikide mõjust. Tõsi küll, edu oleneb Eesti kaubakoridori hinnatasemest võrdluses naaberriikidega, kus on sarnased sadamad ja huvid. Sadamavõimsused ja kaubakäive on siin tasakaalus või kohati on vaja isegi sadamarajatisi juurde ehitada.
Nii transiit- kui ka eksport- ja importkaupu käitlevate hübriidsadamate kaubakäibed on languses transiitkauba languse tõttu. Niisugustes sadamates nagu näiteks Miiduranna, mille kaubanomenklatuuris on oluline osakaal vedelkütuse transiidil, on sadamateenuste pakkumise kogemus suur, kuid transiidiga seotud sadamarajatisi alakasutatakse, olgugi need väga heas korras. Ekspordile ja impordile mõeldud rajatised on valmis pakkumisteks, mida Eestis napib.
Rahvusvaheliste vedude (sh transiidi) konkurentsivõimekust ei ole võimalik käsitleda vaid sadamate baasil. Transpordi- ja logistikaklastrit on ülioluline käsitleda ühtsena, sest klaster ei ole asutus ega äriühing, vaid valdkonna asutuste, ettevõtete ja taristu kooslus. Eestis on väga hästi väljakujunenud klaster, mis funktsioneerib liiga passiivselt, et edukam olla.
Mida peaks tegema, et läbi sadamate kaupa rohkem liiguks?
Sõltuvusest pääsemine on võtmesõna ning peamine ülesanne, millega tuleks transpordi- ja logistikaklastril ning vastavatel riigiasutustel viivitamatult tegelema hakata. Luua võiks senisest tunduvalt kaasaegsema TEN-T tasemel taristu, mis tõmbaks ligi rahvusvahelisi tootmisinvestoreid. Analüüsida oleks tarvis Eesti transpordiklastri hinnataset ja teha konkurentsivõrdlus, millele peavad järgnema otsused ja tegevused. Otsustuskiirus on määrav, moodustada tuleks autoriteetne otsustav ja vastutav organ, näiteks võiks selleks olla Valitsuse Transiidikomisjon koostöös Riigikogu Transiidi Toetusrühmaga. Transpordi- ja logistikaklaster peab ühistes huvides tööle hakkama, olukorra analüüs peab olema kiire ja tõhus, konkreetsele tulemusele suunatud.
Eesti transiidi suurkuju Aadu Lukas mõtles Rahvusliku Kokkuleppe idee all muuhulgas ka eelmainitut. Usun, et selle idee elluviimine vääriks Aadu Lukase fondi eripreemiat.
Venemaa plaanib lõpetada veod läbi Eesti. Mis nüüd Eesti sadamaid ees ootab ja mida saaks kohe teha, et kõige hullemaid tagajärgi vältida?
Oluline on mõista, et Venemaa ei planeeri lõpetada vedusid läbi Eesti! See on vale ja isegi ohtlik rõhuasetus, millega otsitakse, nagu ikka, süüdlasi. Venemaa majanduspoliitika keskendub vedude suunamisele oma sadamatesse ja transpordisõlmedesse. Asjatundjad teadsid seda juba ammu, mingi uudis see ei ole. Küsimus on selles, et mida meie saame hullema vältimiseks nüüd teha.