16. detsember 2015
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Eestlaste lahendus lühendas koormakinnituse aega kuni kümme korda

Eestlaste loodud uues täisautomaatses koormakinnituse lahenduses on autojuhi roll vaid nupule vajutada ning koorem saab kinnitatud paari minutiga.
Foto: Tanel Raig
Eesti Innovatsiooni Instituut (EII) töötas Soome ettevõttele NWE Network Engineering Oy välja lahenduse, mis lühendab koormakinnitusele kuluvat aega tavapäraselt 30 minutilt 3 minutile.

EII tegevjuht Lauri Nirgi ütles, et eesmärk oli välja töötada lahendus, mis hoiaks kokku aega, ei vajaks koorma kinnitamisel inimese manuaalset sekkumist, võimaldaks koorma kinnituse automaatset jälgimist ja ka korrigeerimist. Praeguseks on varasema generatsiooni lahendusest valminud 4 prototüüpi, mis on Soomes ka kasutusel. Nirgi kinnitusel on need võimaldanud lühematel veovahemaadel, kus koormakinnitusele kulub võrreldes sõiduajaga palju aega, kasutada kahe auto,treileri ja autojuhi asemel ühte.

Täisautomaatne koormakinnituse lahendus teostab kinnituse 30 minuti asemel (niipalju kulub aega käsitsi koormat kinnitades) 3 minutiga. Lisaks kontrollib süsteem ka sõidu ajal koorma kinnitust ja kui kaup liigub, siis pingutab kinnitust automaatselt. Haagise küljes on ka autojuhile nähtav märgutuli, mis annab ülevaate hetkeolukorrast. Eelmisel nädalal tehtud demonstratsioonil toimus koorma kinnitamine vaid pooleteise minutiga. Koorma kinnitamiseks on autojuhil pult, mille nupust ta juhib katet, mis kaubale peale sõidab, ja kinnitustrosside pingutust.

Kui koormat laadida treileri otsast, siis ei ole vaja eelnevalt koormakatet kokku voltida ja kinnitussüsteem võtab treileri kõrgusest vaid 10 cm kaubaruumi. Kui on küljelt laadimine, siis peab pingutustrossid koos koormakattega eelnevalt küljelt eest sõidutama ja kokku voltima – see tähendab, et treileri kõrgusest tuleb ohverdada ca 60 cm.

Eesti Innovatsiooni Instituudi lahendus võitis eelmisel sügisel IAA messil konkursil Trailer Innovation „Safety“ kategoorias 3. koha. Seeriatootmisse jõuavad täisautomaatse koormakinnitusega haagised eeldatavasti aasta jooksul. Lahenduse hinnaklass on suurusjärgus 20 000 eurot, ehk peaaegu treileri hind lisaks. Samas tasub lahendus end lühikestel veovahemaadel, kus koormakinnitusaeg võrreldes sõiduajaga väga pikk ja võimaldab kokku hoida teise treileri ja autojuhi kasutamist sellel marsruudil.Lisaks suurendab ka turvalisust teedel, kiirendab tarnet ning tulevikus võib vähendada ka kindlustusele kuluvaid summasid.

Ilmselt hakkab NWE Network Engineering Oy oma koormapingutussüsteemi pakkuma esialgu koos mõne väiksema treileritootjaga, kes on lahenduse kasutamisest oma toote juures huvitatud.

Foto: Tanel Raig

Autor: Tanel Raig, logistikauudised.ee toimetaja

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077