Autor: Tanel Raig • 27. november 2013
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Statoil: autogaas kaotab hinnaeelise

Kuigi Alexela avab Eestis järjest uusi gaasitanklaid, ei pea konkurent Statoil vedelgaasi (LPG) müüki Eestis perspektiivseks.

Statoil ei pea LPG müüki Eestis perspektiivseks, sest lähitulevikus on põhjust eeldada, et autogaasi aktsiisimäärad tõusevad ja autogaasi hinnaeelis võrreldes teiste fossiilsete kütustega kaob. Statoil Fuel & Retail Eesti ASi mootorikütuste müügidirektori Meelis Miguri sõnul on Leedu ja Rootsi kogemus näidanud, et juhul, kui LPG osakaal mootorikütustest peaks kasvama, siis varem või hiljem tõstetakse ka makse.

Euroopa sunnib aktsiisi tõstmaLPG ehk autogaasi hind on Eestis hetkel soodsam just tänu madalamatele maksudele. Statoili andmetel moodustab vedelgaasi aktsiisimäär vaid 26,5% diislikütuse aktsiisimäärast. Samas näeb Euroopa Komisjon oma praeguses kavas ette kehtestada 2018. aastaks LPG-le aktsiisimaksu miinimummääraks 500 eur/1000 kg, millega sisuliselt võrdsustatakse LPG maksumäär teiste fossiilsete kütustega.

„Samuti on Eesti riik vastuses meie küsimusele seoses LPG maksustamisega andnud selgelt mõista, et kui gaasiliste mootorikütuste tarbimine peaks Eestis järsult kasvama, võib eeldada aktsiisimäärade kiiremat korrigeerimist. See on ka loogiline, sest vastasel juhul kaotaks riik eelarvetuludest,“ rääkis Migur.

Riik kaotaks 16-39 mln eurot aastas

Eestis on vedelgaasi osakaal mootorikütuste tarbimises hetkel alla ühe protsendi. Lätis on LPG turuosa ca 4%, Leedus aga juba ca 13%. Lätis kasvas LPG müügimaht 2012. aastal ca 50%, ületades sellega ligi kümne kordselt diislikütuse kasvu. Leedus on pärast LPG autogaasi aktsiisitasu tõstmist LPG turumaht viimastel aastatel kahanenud. Migur kirjeldas, et Statoil on analüüsinud LPG kasvu võimalikku mõju ka Eesti Vabariigi aktsiisituludele olukorras, mil mootorikütuste turumaht jääks samaks, aga mootorikütuste liikide tarbimise struktuur oleks sarnane Läti või Leeduga, kus LPG turuosa on vastavalt 4% ja 13%. „Võtmata arvesse LPG mõneti madalamat kütteväärtust jms, siis lihtsustatud kalkulatsioon näitab, et Lätile sarnase mootorikütuste kasutamise muster vähendaks riigieelarve tulusid aastas ca 16,1 mil euro võrra ja Leedu tasemele jõudmine ca 38,7 mil eurot,“ selgitas Migur. „Vedelgaasi seadmete paigaldamine vajab ca 1000-2000 eurost investeeringut ja see on tasuv ainult juhul, kui säilib vedelgaasi märkimisväärne hinnaeelis,“ võttis Migur kokku, miks Statoil on loobunud gaasitanklate arendamisest Eestis.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077