Septembri keskpaigas kohtusid tolliameti ja ettevõtjate esindajad Tartus, et arutleda tolliteenuse ümberkujundamise teemal. Kohtumisel võttis sõna Transring Tartu OÜ tegevjuht Jaak Kivisild, kes oli nördinud, et Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsiooni (ERAA), keda ta selles piirkonnas esindab, ega ka ettevõtteid polnud muudatustest varem teavitatud.
"Toll peab pakkuma teenust, mis peaks klientide elu tegema hõlpsamaks, kiiremaks, odavamaks," ütles Kivisild ning nõudis tolliametilt selgitusi, kuidas plaanitavad muudatused ettevõtjaid aitavad. Tema hinnangul on ettevõtjate seisukoht, et need muudatused teevad ettevõtjale teenuse tarbimise ebamugavamaks.
Ettevõtjad tahavad teenust Tartusse. OÜ Aatomik Logistics juhatuse liikme Markko Sallo edastatud koosoleku protokollist selgub, et ettevõtjad tegid ametile mitmeid ettepanekuid. Eelkõige sooviksid ettevõtjad, et tollivormistusi saaks endiselt Tartus teha. "ERAA juhtkond ning Eesti Kaubandus-Tööstuskoda on seisukohal, et transiidivormistused peavad jääma Tartusse," ütles Kivisild.
Ettevõtjad tõid välja rea puudusi ning põhjendusi, miks tollivormistusi ei tohiks linnas lõpetada. Lisaks ebamugavustele viitasid ettevõtjad ka uuele piiriületuskorrale, mis näeb ette piirijärjekorra registreerimist. Tolliameti vastusest võib järeldada, et tegelikult pole ettevõtjad uue korraga väga hästi kursis ning see põhjustab põhjendamatut kriitikat. Ettevõtjad kritiseerisid ka tegelikku põhjust, miks tollivormistus tegelikult koondatakse. MTA tollikorralduse osakonna juhataja Urmas Järg selgitas, et tegemist on ressursi kokkutõmbamise ehk efektiivsuse tõstmisega.
Amet astub sammu efektiivsusele lähemale. "Esiteks me peame ressurssi kokku tõmbama ja teiseks me ei suuda väikestes kohtades kvaliteetset teenust pakkuda. Lisaks on vahetu kontakti vajadus vähenenud, lihtsustused ja e- teenuste laialdane kasutus on tinginud asjaolu, et tolliteenuse pakkumine sisemaal pole enam vajalik. See on tinginud vajaduse viia pakutavad teenused logistiliselt ühte tollikeskusesse, mis jääb võimalikult lähedale väljumissuundadele - nii Luhamaa kui ka Koidula piiripunktile," täpsustas Järg.
Ta lisas, et kogu vabariigis on koondatud tolliteenused regiooniti ühte kohta, erandiks on jäänud lõuna regioon, kus tolliteenust pakutakse praegu kolmes kohas - Tartus, Võrus ja Valgas. Ettevõtjate kurvastuseks on aga teenuste üleviimise otsus lõplik.
Taust Agnes Luhakooder, Andreas Part, Einar Saska - 4U Logistics OÜ
15 ettevõtet nõudsid selgitusi
Aleksei Kakko, Andreas Mihelson - NT Logistika AS Peeter Munitsõn - AS Rõngu mahl Taavi Tuudelepp - Autoveod-Speditor AS Andres Sallo - AS Devor Markko Sallo - OÜ Aatomik Logistics Jaak Kivisild - Transring Tartu OÜ Madis Kivilo - Autoladu OÜ Hans Lentsius - OÜ Silber Marina Trofimova - Arco Transport Tartu OÜ Vjatseslav Labzin - Slavtrans OÜ Vasili Bota - Transtar T.P. OÜ Alar Põldmaa - Aiu Põllumajandus OÜ Andrus Saar - Dogana OÜ
Ettevõtjate seisukoht 9 põhjust, miks tollivormistusi ei tohiks Tartus lõpetada 1. Elusloomade transiidil on 12-tunnine piirang, mil peab üle piiri minema. Kaheldakse, et Võrus ei jõuta loomi laadida ja teha tollivormistust TIR-protseduuri avamisega samal päeval. Lisaks on Võrus probleem parkimisega, seal on parkimiskohti veokitele ainult 6-7, Tartu kogemus näitab, et sellest ei piisa.
2. Praegusel juhul soovib toll oma elu muuta mugavamaks, ettevõtja mugavustele ei mõelda. Venemaa jaoks peavad tollivormistused olema filigraansed. Vedaja toimingud teeb praegu tolliagentuur. Kuidas saab autojuhti usaldada - sageli on autojuhid umbkeelsed ega tule vormistusega ise toime. Autojuhile tekivad lisakohustused. Venemaale suunduvatel veostel peavad dokumendid olema kvaliteetselt vormistatud ja eelnevalt Venemaa tolliga kooskõlastatud, selleks vajavad kliendid tollitöötajate abi. Vene tolliga on suured probleemid ja tohutu bürokraatia ning dokumendid peavad olema täpselt vormistatud, TIRi avamise eeltöö on väga suur, Venemaa tolliga tuleb teha eelnev kooskõlastus. 3. Eksportööride elu muudab Tartus transiidivormistuste lõppemine igal juhul ebamugavaks.
4. ooteaeg päritoludokumendi kättesaamisel pikeneb.
5. praegused lihtsustused-hõlbustused ei tee elu kergemaks, palju lihtsam on tulla tolli ja toimingud ära teha koostöös tolliametnikuga.
6. Võru asukoht ei ole logistiliselt soodne. Sellega kaasnevad suuremad veokulud, lisandub tasu seisuaja eest. Veokite laadimine võtab aega ja ühe tööpäeva piires ei jõuta enam Võrus tolliprotseduure teha.
7. Stabiilsust ei ole, pidev ümberorienteerumine, riik teeb liiga palju muudatusi teenuste pakkumisel. 8. Piirijärjekorda saab registreerida alles siis, kui tollivormistused on tehtud ehk piirijärjekorda registreerimiseks on vajalik tollidokumendi numbri olemasolul, mille saab TIRi andmete sisestamisel. Seega Tartust Võrru sõites ei saa veel piirijärjekorda registreeruda - pikeneb ooteaeg piiril, kuna ei saa aega planeerida. 9. Kui piiril on järjekord, siis juhid ootavad kaks päeva kodus. Vedajatele tuleb lisaring. Autojuhtidel on töö- ja puhkeaja seadus ja autojuht ei pruugi enam õhtul Võrru vormistusi tegema jõuda, lisaks piirijärjekorra probleem.Allikas: Maksu- ja Tolliameti esindajate ja ettevõtjate esindajate kohtumise protokoll