Rivo Sarapik • 18 juuli 2011
Jaga lugu:

EK: inimeste tervis kaalub üles mereveo kulumiljardid

Euroopa Komisjoni ettepanekul peab nelja aasta pärast kasutama Läänemerel sõitev laev senisest üle kümne korra väiksema väävlisisaldusega kütust. See võib veohindu eri hinnangul poole võrra üles viia ning tekitab miljardeid eurosid lisakulusid.

Euroopa Komisjon tegi reedel ettepaneku vähendada laevanduse vääveldioksiidiheidet 90%. Ettepaneku kohaselt vähendatakse 1. jaanuarist 2015 Läänemerel, Põhjamerel ja La Manche´i väinal laevakütuse väävlisisalduse senine piirtase 1,5%-lt 0,1%-le.

Muudes piirkondades tuleb 1. jaanuariks 2020 tulla toime veel ulatuslikuma kärpimisega 4,5%-lt 0,5%-le, teatas Euroopa Komisjon. Laevadel lubatakse madala väävlisisaldusega kütuse asemel kasutada ka heitgaasipuhastussüsteeme.

Komisjoni arvutuste kohaselt toob muutus kaasa kuni 11 mld euro eest kulusid, mis jääb siiski alla kasus – inimeste tervis võidab rahaliselt 15-34 mld eurot.

Keskkonnavolinik Janez Potocnik ütles: „Piirid õhureostust kinni ei pea. Juba mõnda aega on reguleerijad tegelenud maismaalt pärit reostusega; nüüd peaks merendussektor andma oma õiglase panuse, seda enam, et õhusaaste levib rannikualadest palju kaugemale. Meie ettepanek on väga oluline, sest kiiresti kasvava merendussektori õhureostust on vaja vähendada. Sellega aitame lahendada pidevaid õhukvaliteediprobleeme, mis rikuvad miljonite eurooplaste tervist. Ettepanek on osa ümberkujunduskavast, millega merendussektorit valmistatakse ette, et see vastaks tuleviku nõuetele.”

Euroopa Komisjoni asepresident ja transpordivolinik Siim Kallas lisas: „Rahvusvahelises Mereorganisatsioonis (IMO) üksmeelselt kokkulepitud normide ülevõtmine Euroopa Liidu õigusesse on samm selle poole, et veetransport oleks jätkusuutlikum. Olen väga rõõmus, et ettepanekus on palju meetmeid nii kohe rakendamiseks kui ka tuleviku jaoks, need aitavad sektoril selle ülesandega toime tulla.”

Rahvusvaheline Merendusorganisatsioon (IMO) otsustas juba 2008. aasta sügisel asuda vääveloksiidide koguheidet progressiivselt vähendama.

Kütuse hinnatõusu konkreetset suurust on praegu raske öelda, sest hinnad muutuvad pidevalt ning pole veel selget ülevaadet, milline hakkab olema uue kütuseliigi nõudlus, ütles Eesti Laevaomanike Liidu president Toivo Ninnas Äripäeva infolehele Transport ja Logistika. “Samas on suuremahulisem kütusekulude tõus uute nõuete tõttu selgelt tulemas,” on ta kindel.

Kauppalehti kirjutas reedel, et otsus tähendab 600 mld eurost hoopi Soome ekspordile. Otsuse vastu protesteerinud Soome esindaja, parlamendisaadik Ville Itälä hoiatas, et muutus tõstab veohindu vähemalt kolmandiku võrra.

Ettepaneku peavad nüüd heaks kiitma liikmesriigid ja Euroopa Parlament.

Taust

- laevadel kasutatakse kütusena tavaliselt rasket kütteõli. Raske kütteõli väävlisisaldus võib olla kuni 5%, samas kui veo- ja sõiduautode kütuse väävlisisaldus ei tohi ületada 0,001%.- vääveldioksiidi heide põhjustab happevihma ja tekitab tahkeid peenosakesi. Selline peentolm on kahjulik inimese tervisele, see põhjustab hingamisteede ja südame-veresoonkonna haigusi ning vähendab keskmist eluiga ELis kuni kahe aasta võrra.- viimase 20 aasta jooksul on paljude õhusaastajate, sealhulgas ka väävli heide vähenenud. EL on aga oma graafikust maha jäänud, me oleme veel kaugel eesmärgist jõuda sellise õhukvaliteedini, mis ei seaks ohtu inimeste tervist ega keskkonda. Kui ei võeta meetmeid ning asjadel lastakse kulgeda oma rada, võib merendussektori heide 2020. aastaks ületada ELis maismaal tekkiva heite.Allikas: Euroopa Komisjon

Jaga lugu:
Seotud lood
LOGISTIKA UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad logistikauudised igal nädalal enda postkasti.

Logistikauudised.ee toetajad:

Tõnu Tramm
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80tonu@logistikauudised.ee
Hedi Meigas
Hedi MeigasSündmusedTel: 5384 5159hedi.meigas@aripaev.ee
Lilia Roos
Lilia RoosReklaami projektijuhtTel: 585 485 10lilia.roos@aripaev.ee