Autor: Kaisa Gabral • 8. veebruar 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Ekspordi kasvatajaid hakatakse tikutulega otsima

Majanduse kasvumootorina tuhisevale ekspordivedurile visatakse kütet alla – EAS ja Marketingi Instituut kavatsevad teha ekspordirevolutsiooni, käivitades uue ekspordispetsialistide värbamis – ja koolitusprogrammi.

„Eesti koduturg on väike ja eksportides tuleks kasvatada majanduse elujõudu. Väikeste- ja keskmiste ettevõtete takistuseks on vastavate ekspertide puudumine. See uus programm on tugev lisa riigipoolsele ekspordiprogrammile. Tulemas on 25 tugevat ekspordijuhti, programm kestab kokku 12 kuud – eks peale seda siis ole näha, kuidas esimesel vasikal on läinud ja kui jätkusuutlik ta on,“ kommenteeris majandus-ja kommunikatsiooniminister Juhan Parts uut koolitusprogrammi.

„Ekspordirevolutsioon on minu hinnangul just sellise kvaliteediga programm, mis võiks motiveerida noori andekaid spetsialiste naasma Eestisse, et töötada jõuliselt areneda soovivates ettevõtetes ja panustada hüppelisse ekspordi käibekasvu, millest tõuseb tulu riigile tervikuna,“ ütles Parts.

Marketingi Instituudi juhatuse esimehe Anu-Mall Naaritsa sõnul on võimalik koolitusele kandideerida ka kõigil müügijuhtidel, kel on olemas kõrgharidus ja kes valdavad vähemalt kahte võõrkeelt. „Ettevõtete puhul võivad kandideerida ka juba olemasolevad müügiinimesed, kes omavad potentsiaali müügiks välisturgudele,“ märkis Naarits.

EASi juhatuse liikme Maria Alajõe hinnangul on konjuktuuriinstituudi uuringutest tulnud selgelt välja vajadus sarnaste koolituste järele. „Me tunnetame tööturul teravat vajadust professionaalse ettevalmistusega ekspordijuhtide järele, täna pole ettevõtetel aga kedagi värvata,“ kommenteeris  EASi juhatuse liige Maria Alajõe. „Suures osas ettevõtetes tegeleb ekspordi juhtimisega täna tegevjuht ise kõigi muude asjade kõrval, see on muutunud pärssivaks teguriks ekspordimahtude kasvatamisel ja uutele turgudele siirdumisel.  Praeguses majanduse kasvufaasis on parim aeg panustada teadlike meetoditega ekspordi kasvatamisse,“ märkis ta. „Tahaks, et ettevõtted vaataksid kaugemale kui Läti ja Leedu ja teised naaberturud,“ lisas Alajõe pressikonverentsil.

Eesti Tööandjate Keskliidu juhi Tarmo Kriisi sõnul pole väikeriigi puhul ainult sisemajandusele tuginev majandus jätkusuutlik. Tema hinnangul on praegusel turul head ja kogemustega ekspordi müügijuhti väga raske leida ning sageli jääbki innovaatilistel ja eristuvat toodet pakkuvatel ettevõtetel globaalne läbimurre tegemata. “Eksportivatest ettevõtetest sõltub ka edasine tegevus kõrgkoolidel ja EASil jms,” märkis Kriis ja soovitas ettevõtjatel samuti kaugemad riigid sihikule võtta.

Turul pole kogemustega inimesi“Meie haarasime sellest kinni seepärast, et turul pole hetkel piisavalt kogemustega inimesi võtta. Kogemused tulevad ajaga, aga korralik põhi peab all olema. Sel koolitusel on rahuvusvahelised koolitajad,” selgitas mööbliettevõtte Tarmel ASi juht Aare Paloots, miks nemad sellest programmist huvitatud on. “Meie ei pürgi Brasiiliasse, meie esimene siht on madalmaad, mis on sama suur turg nagu Skandinaavia,” lausus Paloots.

Ehitusettevõtte Rait ASi personalijuhi Tiiu Pirsko sõnul soovivad nemad antud programmi kaudu enda olemasolevaid müügiinimesi koolitada. “Meil oli eelmise aasta lõpus ekspordi müügijuhi konkurss. Kuid turul meie jaoks siis päris head inimest ei olnud. Me ei leidnud oma unistuste kandidaati. See program on meie jaoks hetkel olemasolevate inimeste koolitamine,” lausus Pirsko. “Ma olen aru saanud, et nad valivad välja 25 ettevõtet, kas me sinna ka pääseme, eks näis, me pole avaldust veel kirjutanud,” lisas Prisko.

Projekti kaasrahastatakse Euroopa Sotsiaalfondi vahenditest ja selle eelarveks on kokku 294 108 eurot, millele lisandub käibemaks. Koolitusel osalemine maksab iga ettevõtte jaoks 2353 eurot, millele lisandub käibemaks. “Vaadates koolitusprogrammi, mis on rahvusvaheline ja aasta pikkune mentori kasutamise võimalus ja reisid, siis meie inimese jaoks oleks see hea arenguvõimalus. See on väga soodne hind, hinna ja kvaliteedi suhe on hea,” märkis personalijuht.

“Me oleme teinud eelmisel aastal investeeringuid, sel aastal jätkame. Kokku 50 mln krooni. Selle tulemusena meie tootmisvõimsus kasvab ja me peame ekspordimahtu kahekordistama, sest Eesti ja Baltikumi turg pole piisavad selleks. Et meie nagunii teeksime neid tegevusi, aga see programm võiks veidikene seda toetada,” lisas Prisko, kelle sõnul uusi turge vallutada ei plaanita, pigem kavatsetakse olemasolevatel mahte kasvatada.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077