Autor: Mariliis Pinn • 26. mai 2009
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Eestlased soovivad EstExport 2.0 Memphises testida

Eesti Ostu- ja Tarneahelate Juhtimise Ühing PROLOG viis EAS-i toetusel läbi 12.-20. maini kestnud ühisturundusliku ekspordimissiooni USA-sse. Plaanis oli uurida EstExport 2.0 võimalusi USAs.

Projekti eesmärgiks oli tutvustada Eesti ettevõtteile teise põlvkonna ekspordimudelit EstExport 2.0, mis tähistab proaktiivset ekpordimeedet, võttis ühingu juht Illimar Paul missiooni kokku. Kaubavoog suunatakse vahendajate asemel otse sihtturu südames paiknevasse jaotuskeskusesse, keskendudes esmalt oma logistiliste võimekuste ja tarneahelate infrastruktuuri rajamisele nii, et saavutatakse esimese taseme tarnija staatus. EstExport 2.0 juurutamine võimaldab siseneda uutele turgudele otse, mitte tavapärast „keerdtreppi“ mööda.

Ostu, tootmise ja eksportmüügi eraldi juhtimise asemel keskendutakse terviklikule tarneahelale, mille liikumapanevaks jõuks on lõpptarbija. EstExport 2.0 testimiseks praktikas pole paremat polügoni, kui maailma suurim ning jõukaim tarbijaturg USA. Sellest tulenevalt töötas PROLOG missiooni ette valmistades välja optimaalse lahenduse USA tarbijaturu hõivamiseks läbi ühe ja olulisima jaotuskeskuse- Memphise.

Memphist iseloomustavad kõige paremini kolm sõna: tsentraalne, optimaalne ja potentsiaalne. Ülisoodsast asukohast tulenevalt võimaldab Memphis katta 24 tunni jooksul 66% USA elanikkonnast ning 75% tarbimist hõlmava ala. Memphise peamiseks konkurentsieeliseks ja arengumootoriks on vaieldamatult lennujaam ning FedEx’i Superhub, mille kaudu toimub valdav enamus USA sisesriiklikest ning rahvusvahelistest õhukaubavedudest.

Memphis on olnud 17 aastat järjest juhtivaks cargo-lennujaamaks maailmas (järgneb Hong Kong). 2008.a. läbis lennujaama keskmiselt 10 400 tonni kaupa päevas. Sellest tugevusest tulenevalt on Memphise omavalitsus algatanud strateegilise arendusprojekti America’s Aerotropolis, mille eesmärgiks on rajada lennujaama ümber lisaks majandusele ka arvestatav meditsiini-, teadusarendus- ning kultuurikeskus. Esimesed edusammud sel teel on juba astutud. Tänu logistilistele võimekustele on Memphisesse koondunud arvestatavad biotehnoloogia laborid ja uurimisinstituudid, kelle tegevusele on oluline väga kiire transpordiühendus USA ja maailma linnadega. Näiteks võib esile tõsta kliinikud, mis tegelevad elavate kudede, silma võrkkestade jms. Samuti tegutseb Memphises USA tsentraalne narkotestimise laboratoorium. See tähendab, et igal õhtul saadetakse lennukitega kogu riigist kokku kümned tuhanded proovid, mille vastused sisestab labor peale analüüsimist arvutisüsteemi.

Huvitavamatest tegevusaladest väärib kindlasti äramainimist ka Memphise eksootiliste lillebukettide jaotuskeskus, mis ostab maailmast kokku erinevad haruldased lilled, kogub interneti teel tellimused kogu USA-st, valmistab öösel buketid ja saadab need FedEx’iga järgmiseks hommikuks klientidele.

Memphises tegutseb samuti kogu USA-d teenindav laptop’ide remondikeskus, kus igal öösel parandatakse keskmiselt 5000 sülearvutit. See tähendab, et omanikul tuleb ilma arvutita olla vaid kaks päeva, kuna arvutid lennutatakse nii remonti kui tagasi.

Eestlasi inspireeris leidlik ärimudel, mille käivitas üks endine FedEx’i töötaja. Nimelt kuulub FedEx’ile lisaks 670 lennukile ka enam kui 80 000 raskeveokit ja pakibussi. Kuna veokid vajavad regulaarselt varuosi, siis rajas leidlik ettevõtja äri, mille põhitegevuseks on FedEx’i veokitele varuosade tarnimine kasutades selleks FedEx’i enda kullereteenust. Firma juhtimiskeskuses töötavad 30 inimest, logistiliste operatsioonide teostamine on delegeeritud FedEx’ile.

Missioonil osalenud Eesti ettevõtete huvidest lähtudes pöörati tähelepanu eelkõige järgmiste võimaluste väljaselgitamisele:

1) Millised on optimaalsed intermodaalsed transpordiahelad konteinerkaupade toimetamiseks Memphise jaotuskeskusesse Ida- ja Lääneranniku sadamaist ning Mehhiko lahe äärest?2) Sobivate laopindade saadavus ja nende seisukord;3) Alternatiivsed jaotussüsteemid tarnete teostamiseks logistikakeskusest klientidele;4) Tööjõu saadavus ja selle kvaliteet;5) Maksusüsteem, kohaliku omavalitsuse poolsed toetused ja abiprogrammid ettevõtluse käivitamiseks Memphises.

Need kõik valdkonnad said kohapeal väga põhjalikult läbi uuritud ning missiooni ettevalmistuste käigus kogutud informatsioon leidis täielikult kinnitust. Kuna kogu info edasiandmine oleks ülimalt mahukas, soovitame huvilistel tutvuda Memphise kodulehega welcome.memphischamber.com, mis on väga informatiivne. Lisaks Memphisele tutvuti missiooni käigus Baltimore sadamaga ning osaleti Washingtonis toimunud US-Baltic Foundation’i tarneahelate juhtimise alase foorumi töös. Tagasi Eestisse lennati Detroiti kaudu. Septembris kavandatakse jätkumissiooni Lääneranniku sadamaisse, et selgitada välja optimaalseim intermodaalne koridor Kagu-Aasiast Memphiseni.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077