16. november 2007
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Rahvaliitlaste rahalaevad roostetavad kai ääres

Rahvaliidule lähedal seisvate ärimeeste kala(õppe)laevadeafäär jõudis oodatud lõpuni - ettevõtjatele ligi 18 miljonit krooni sisse toonud õppelaevadeks parseldatud laevukesed roostetavad nüüd kasutuna kaide ääres.

Paari aasta eest suutsid tubli lobitöö tulemusena kalurite liidu juhatuse liikmed ja nendega seotud inimesed suruda põllumajandusministeeriumis läbi seadusepügala, millega 60miljonilisest eurotoetusest kalalaevade püügilt kõrvaldamiseks said eelisjärjekorras osa just õppe- või järelevalve otstarbeks ümber muudetud laevad.

Skeemi peamised võitjad - kalurite liidu toonane juhatuse aseesimees Mihkel Undrest ja liidu suurima liikme Dagomar ASi üks omanikest Toomas Kõuhkna sokutasid oma kalalaevad 15,3 miljoni krooni eest Mereakadeemiale õppelaevadeks. Meestel on toetused ausalt ja ametlikult käes, kuid Mereakadeemiale on laevad vaid pinnuks silmas.

Rakendust laevadele pole"Need on olemas ja oleme hädas," ütleb Eesti Mereakadeemia rektor Jüri Kann oma eelkäija hangitud "õppelaevade" kohta.

Kannu sõnul on peamine murekoht, mida nende laevadega teha - kas või siis ümbersulatamisele saata, et riik midagigi tagasi saaks. Võimalust, et praegu jõude seisvad laevu hakataks õppelaevadeks kõpitsema, Kann ei näe: Taanist on hangitud üks mahakantud sõjalaev, mida esmajärjekorras õppelaevaks muuta planeeritakse.

"Mulle on püütud selgeks teha, et laevu (õppelaevadena hangitud kalalaevu - toim.) on vaja käigupeal natuke kohendada ja kõik. Siin on aga omad rahvusvahelised reeglid, millele peab õppelaev vastama ja see loetelu on väga pikk," lisab ta.

Üks aastatetagune tagatrepluse harrastaja Mihkel Undrest peab aga kalalaevade mittevastavust õppele absurdseks. "Mina ei tea Mereakadeemia teisi laevu. Aga meie kalalaev oli tehniliselt ideaalses korras. Ma arvan, et see, kes on tahtnud seda teemat uuesti üles tuua, on teid valesti valgustanud," räägib Undrest. "Mis teil sellest on? See küsimuse asetus on selline, nagu laev ei oleks täna õppelaev. Aga miks ma peaksin toetust tagasi maksma, kui see on õppelaev. Või te tahate, et ma maksaks selle tagasi?" ärritub Undrest ajakirjaniku küsimise peale, kas saadud raha peaks ta nüüd tagasi maksma.

Ka ei olnud tema sõnul miskit lobby seoses kala-õppelaevadega. "Ei olnud seal midagi juhatuse liikmete poolt läbi surutud. Meilt tuli lihtsalt ettepanek, sest meie poisid tulevad laeva ja ei tea, kus on ahter ja kus on vöör."

Kõlbab kuivaks trenniks

Eesti Mereakadeemia Merekooli direktori Rein Ausmehe sõnul saab Undresti antud laeval Solveig teha siiski nn kuiva trenni, kuid seadmed tuleks teha õpilastele kättesaadavaks. "Kuigi siin laeval praegu väga tihedalt õpilased ei käi, siis polnud sellega juba algusest peale planeeritud sõitma minna, vaid kasutada ainult mehhanisme. Keerulisem lugu olevat aga laevaga Pedassaare, mille õppelaevaks andmise eest selle eelmine omanik, Toomas Kõuhkna osalusega Dagomar kasseeris 8,3 miljonit krooni toetust. Nimelt seisab Pedassaare tegevusetult juba mitmendat aastat. Ausmehe sõnul võib Pedassaare minna edasi teenima hoopis mõnda teise riiki.

Toomas Kõuhkna ise ütleb enda olevat välismaal ning ei saavat seetõttu küsimustele vastata.

Undrestile-Kõuhknale lisaks kasutas siseinfot oma kasuks osavasti ka kalurite liidu juhatuse liige Margo Purru, kasseerides sisse 2,3 miljonit krooni toetust ning andes oma kalalaeva omaenda firmale OÜ Gotta õppelaevaks. Ja, oh üllatust, praegu õppetööd selle laevaga ei toimugi. Purru jääb telefonitsi tabamatuks, kuid firma teise omaniku Sergei Popovi sõnul mingit õpet laeval ei toimu. "Pakkusime Mereakadeemiale võimalust, et nende õpilased saaksid laeva kasutada, kuid seal on kaks korda juhtkond vahetunud ning mingit vastust pole tulnud," vastab Popov, kelle sõnul tehakse laevaga hoopis mereuuringuid.

Lobby ekstraklass - minister tegi kõik, mis soovitud

Hulga kalalaevade õppelaevadeks moondumine oli kui lobby-töö ekstraklass - rahvaliitlasest minister Ester Tuiksoo tegi oma ringi ettevõtjate survel täpselt seda, mida ettevõtjad ootasid. Ja toetusraha tuli.

Asi sai alguse kalurite liidu aseesimehe, Torgu vallavolikogu esimehe Mihkel Undresti soovist anda oma remondiootel laev Solveig mereakadeemia käsutusse.

Saavutanud kokkuleppe mereakadeemiaga, lasi Undrest endale alluval kalurite liidu tegevjuhil Toivo Orgussaarel saata raha jagamise eest vastutavale toonasele põllumajandusministrile Ester Tuiksoole kirja ettepanekuga lisada määrusesse punkt, millega planeeritud vähempakkumise asemel saaksid õppe- või teadustööks minevad alused toetust eelisjärjekorras. Kirjas viidatakse üheselt Undresti laevale Solveig.

Kalandusekspertide töögrupi koosolekul ei kiitnud põllumajandusministeeriumit esindanud Kädi-Liis Kangur muudatuse tegemist heaks. Siis aga ilmus see ikkagi määrusesse, kuid nüüd juba formaalselt haridus- ja teadusministeeriumi ettepanekuna ja leidis nii ka Tuiksoo heakskiidu.

Küsimusi tekitas ka Toomas Kõuhkna "keiss". Nimelt sai ta taotleda toetust oma kalalaevu haldava Dagomari maksuvõlgadele vaatamata. Kõuhkna sai pirukale õigel ajal jaole tõenäoliselt tänu kalurite liidu juhatuses istuvale firma tegevjuhile Ülo Estale.

Kõuhkna võlgneb aga vähemasti tänu, kui mitte enamat, Tuiksoo erakonnakaaslasele ja tänaseks kalurite liidu juhatuse esimehe kohalt tagasi astunud Andres Varikule - ehkki ELi reeglid ei näe tavaliselt ette toetuse maksmist maksuvõlglastele, otsustas kalurite liit Variku ettepanekul, et kui maksuvõlg on ajatatud ja seda on ka graafiku järgi tasutud, võib toetust anda. Liidu juhatuse tegevuses pettunud kalurid esitasidki avalduse korruptsioonikahtluse uurimiseks prokuratuuri.

Kalurite liit on tänaseks laiali jooksnud

Viimastel aastatel on kalurite lobby-organisatsioonist Eesti Kalurite Liit välja astunud 18 kalapüügifirmat ja väljaastumise tendents jätkub.

Välja astuvad väikefirmad, sest arvatakse, et liit ei kaitse nende huve, vaid ainult suurfirmade huve nende arvel. Samuti ei ole väikefirma nõus maksma 10 000kroonist liikmemaksu aastas nagu suurfirmad. Sel aastal pole liikmemakse kogutud, kuid kui kogumiseks läheks, poleks maksjaid ilmselt üle 5-8. Liit saab praegu eksisteerida üksnes rannakalurite atesteerimistasudest laekuvate vahendite toel. Seda raha jääb eksamite korraldamise otsestest kuludest üle vaid planeerituist suuremate gruppide tekkel.

Undrest jr võitles toetuse välja kohtus

Kalalaeva Solveig muutmisega õppelaevaks töötuks jäänud Mihkel Undresti poeg Mikko Undrest sai kohtu kaudu PRIA-lt sotsiaalseid toetusi ligi 160 000 krooni ulatuses.

Mikko Undrest töötas kalalaeval Solveig ning kui tekkis võimalus saada PRIA-lt toetust töö kaotamise hüvituseks, haarati sellest ka kohe kinni. Paraku arvas PRIA, et Undrest juunior ei peaks üldse mitte saama 156 466kroonist toetust, sest tal polnud madruse kutsetunnistust. Ilma selleta aga ei saanud teda arvata laevapere hulka.

PRIA äraütlemine vaidlustati ning Undrest võitles välja kuni riigikohtuni. Viimane aga otsustas novembri alguses, et Undrestil oli siiski õigus toetusele.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077