Transpordisektor on juba mõnda aega Eesti teenuste ekspordi suurim pidur ning ka 2024. aastal langes sektori ekspordimaht 8,4%. Sektori 50 suuremat eksportijat on küll protsentuaalse keskmisena suutnud eksporti 13,6% võrra kasvatada, kuid seda suuresti tänu ühele ettevõttele, mille ekspordimaht kasvas aastaga 426,8%. Suurem pilt on siiski üsna nukker. Või siiski mitte?

- Esikolmikus on kaks ühele omanikule kuuluvat raudteefirmat, mille ekspordimahud liiguvad püstloodis üles.
- Foto: TransGroup
2024. aastal müüsid logistikasektori ettevõtted arusaadavalt kõige enam EL riikidesse, kuid võrreldes 2023. aastaga langesid müügimahud enam kui 30 miljoni euro võrra, ehk 13,5 protsenti. Müük väljapoole ELi pisut kasvas, ehk kui 2023. aastal oli see 166,3 miljonit eurot, siis 2024. aastal 187,6 miljonit, kirjutab värske logistikasektori aastaraport.
Täismahus Logistikasektori aastaraport on saadaval
SIINEksport pea kõikidesse Eesti partnerriikidesse kahanes aga jõudsalt: Soome -20,2%, Rootsi -30,4%, Leedu -28,3%, Saksamaa -27,2%, Taani -31,5%, Läti -40,7% jne. Plussmärgiga riike on peale USA vaid üks: Tšehhi, kuhu müüdi oma teenuseid 82,4% rohkem kui aasta tagasi, kuid summad on suures pildis suhteliselt olematud, vaid 609 764 eurot.
Ettevõtete lõikes on kümme suurimat eksportijat siiski suutnud peale ühe erandi oma müügimahte kasvatada ning esikolmikus näeme kasvunumbreid, mis on üpriski muljetavaldavad.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood
Äripäeva Rikaste TOPi transpordi ja logistikasektoris tegutsevate ettevõtjate esikolmikus võrreldes eelmise aastaga muutusi ei toimunud, küll aga on nende varade maht kasvanud kolme peale üle 216 miljoni euro.
Värskelt ilmunud Infopanga aastaraporti kohaselt langes aastal 2023 ekspediitorite koondkäive 21,7%, aastal 2024 tuli leppida veel lisaks 3,8 protsendi suuruse langusega. Langustrend jätkub ka 2025 aastal ning on selge, et see ei jää kajastumata ettevõtete kasuminumbrites. Toome välja 50 suurema kahjumiga ekspedeerimisfirmat 2024 majandusaastal.
Võitja on ettevõte, kes on kolm aastat suutnud esikohta hoida
Juunis avaldatud Gartneri globaalsete tarneahelate TOP25 edetabelis noppis juba kolmandat aastat järjest esikoha Prantsuse energia- ja automaatikalahenduste gigant Schneider Electric. Maailma parimaid tarneahelaid eristab teistest näiteks edukas tehisintellekti rakendamine.
Millised sadamafirmad on aastaga käivet kasvatanud, millised aga kaotanud?
Eesti sadamaettevõtete 2025 aasta I kvartali majandustulemuste põhjal oli enam kui miljon eurot teinud ettevõtteid vaid seitse ning pisut enam kui pooled ettevõtted on võrreldes eelmise aasta sama perioodiga käivet kaotanud. Kuid seevastu ligi pooled kasvatanud.
Kas oled kunagi teinud äriotsuse, tuginedes vaid kõhutundele? Tõenäoliselt küll. Ettevõtluses on intuitsioonil oma koht, kuid tänapäeva kiiresti muutuvas majanduskeskkonnas võib see osutuda petlikuks. Kuidas teha vahet tundel ja tegelikkusel? Vastus peitub andmetes. Andmetark juhtimine ei ole enam pelgalt suurkorporatsioonide pärusmaa, vaid edu võti igas suuruses ettevõttele.