• 11.09.24, 12:43

TOP 30: Logistikasektori jõukamad ettevõtjad

Äripäeva Rikaste TOP 2024 500 jõukama ettevõtja seas on transpordi ja logistikasektoris tegutsevaid inimesi 37, kelle seast toob logistikauudised välja 30 esimest. Nagu arvata võis, platseerus esikohale Skinest Grupi omanik Olev Ossinovski, kelle varade maht kasvas aastaga suisa 159,3 miljoni euro võrra, küündides nüüd 391,9 miljonile eurole.
Skinest Grupi omaniku Oleg Ossinovski vara kasvas aastaga üle 159 miljoni euro.
  • Skinest Grupi omaniku Oleg Ossinovski vara kasvas aastaga üle 159 miljoni euro. Foto: Andras Kralla
Alates eelmisest aastast on logistikauudised toonud transpordi- ja logistikavaldkonna rikaste TOPis välja vaid need ettevõtjad, kes on sektoriga otseselt seotud. Välja oleme jätnud kaudsemate seostega tehnoloogiaettevõtjad, nagu näiteks Bolt, Starship, Cleveron, AuveTech jt. Samuti sõidukite ja kütuste jaemüügiga tegelevad ettevõtjad, kes on justkui samuti transpordi ja logistikaga seotud, kuid põhitegevusala on siiski muu.
Äripäeva värske Rikaste TOPi üldtabeli leiad siit.
Vastasel juhul oleksid Bolti omanikud Markus Villig, Oliver Leisalu ja Martin Villig vallutanud kogu esikolmiku ja sektori klassikalisemad suurtegijad oleks nende varju jäänud. Kokku jäi edetabelisse 37 ettevõtjat, kellest toome välja 30 jõukamat. Lähemalt aga tutvustame neist kolme esimest.

I koht – Oleg Ossinovski – 391,1 miljonit eurot

Oleg Ossinovski.
  • Oleg Ossinovski. Foto: Andras Kralla
Skinest Grupi omanik Oleg Ossinovski ütles eelmise aasta majandustulemuste kohta, et ettevõttel läks hästi. Tõepoolest, ettevõtte käive kasvas eelmisel aastal kuuendiku võrra, kasum kahekordistus ja omanik võttis üle 25 miljoni euro dividendi.
„Oleme turuliider – Baltikumis kindlasti –, tegutseme 17 riigis, meil on hästi hajutatud portfell. Seetõttu läks meil hästi eelmisel aastal, üle-eelmisel aastal ja 2024. aasta esimesel poolel.”
Skinest Grupi kasum suurenes 2023. aastal rohkem kui kaks korda, 71 miljoni euroni, selgub aastaaruandest. Käive kasvas 15 protsenti, 148 miljoni euroni. Selle aja jooksul osteti välja ja likvideeriti Spacecom, mille peamine omanik oli varem Vene ettevõtjatega seotud ettevõte Globaltrans Investment Plc.
Ettevõtja sõnul lõpetas Skinest Grupp Venemaa varade müügi 2023. aastal. “Me saime lõpuks kõik Vene vagunid müüdud, neid oli umbes 7000. Täpsemalt öeldes müüsime need ära juba 2022. aastal, aga raha saime lepingu kohaselt aasta hiljem,” selgitas ta.
Vagunid müüdi mitmele eraisikule, kellele täpselt, polnud Ossinovski nõus ütlema. Tema sõnul oli nende hulgas endiseid Spacecomi aktsionäre – tsisternvagunite rendifirma, milles Ossinovskile kuulus pikka aega veidi üle 30 protsendi, mille enamusomanik oli aga Globaltrans Investment Plc, mis on seotud Venemaa ettevõtjate Konstantin Nikolajevi, Sergei Maltsevi ja Nikita Mišiniga.
2023. aastal ostis Skinest Grupp Küprose ettevõttes osaluse, saades Spacecomi enamusomanikuks (82%). Ossinovski ei mäleta ostu täpset summat, kuid tema sõnul on see 100 miljoni euro suurusjärgus. “See oli kasulik otsus, sest ostsime hea hinnaga,” selgitas ta.
Pärast Spacecomi väljaostmist liideti see Skinest Railiga, mis on Ossinovski põhitegevuse keskmes olev tütarettevõte, ja eraldi juriidiline isik likvideeriti. “Vagunite liisinguäris ei mängi kaubamärk mingit rolli,” selgitas Ossinovski otsust. “Ei ole oluline, mis on ettevõtte nimi: sellel turul mängivad olulist rolli isiklikud suhted. Teised peavad sind teadma, sina pead teisi teadma. Usaldus on väga tähtis, aga selle ettevõtte nimi, mille bilansis vara on, ei oma tähtsust.”
Kui Skinest Grupp lõpuks Venemaa varast loobus, siis kuidas õnnestus Venemaa turg asendada?“Asendada” pole õige sõna, sest Euroopa turg on Vene omast palju kasumlikum,” ütles Ossinovski. “Venemaal on alati olnud suur konkurents, aga kasumlikkus väiksem kui Euroopas. Kui me asendasime Vene turu Euroopa omaga, hakkasime me otse loomulikult rohkem kasumit teenima.”
Skinest Grupi peamine turg oli Euroopa Liidu riigid umbes 65%ga. Sellele järgnevad Ukraina, käive 20 miljonit eurot, ja Kasahstan (11 miljonit). Nendes kahes riigis tegeleb ettevõte peamiselt vagunirendiäriga, Eestis ja Euroopa Liidu riikides on tegevus mitmekesisem: ettevõte tegeleb ka vedurite müügi ja remondiga, diiselvedurite (sellega tegeleb Skinest Raili tütarettevõte), rohelise energia ja muuga.
Eelmisel aastal osutus Dividendide TOPi võitjaks Skinest Grupi omanik Oleg Ossinovski, kelle 2022. aastal võetud omanikutulu ulatus ainsana üle 11 miljoni euro. Tegemist oli 2022. aastal ettevõtetest välja liikunud summadega ehk 2022. aasta aruannetes olevate andmetega, kuna värskemaid andmeid kahjuks suurema osa Eesti ettevõtete kohta polnud avalikult võimalik saada.
Ettevõttest dividendide välja võtmise kohta ütles Ossinovski, et see täidab ainult üht eesmärki: vähendada likviidsust. “Kui firma arvelduskontodel on liiga palju raha, siis see segab äri tegemist: ettevõtte juhtkond ei suuda tegutseda enam vastutustundlikult,” ütles ettevõtja. “Skinestil on võla suhe EBITDAsse null, seega ainuke võimalus tegeleda likviidsusega on ettevõttel maksta dividendi.”
Oleg Ossinovski võitis Dividendide TOPi ka 2016. aastal, kui võttis omanikutulu ligikaudu 17 miljonit eurot.

II koht – Tarmo Nurmetalo – 259,4 miljonit eurot

Baltic Maritime Logistics Group AS nõukogu liige Tarmo Nurmetalo.
  • Baltic Maritime Logistics Group AS nõukogu liige Tarmo Nurmetalo. Foto: Andras Kralla / Äripaev
Prolis Grupi omanik, millel on otse ja tütarfirma kaudu Baltic Maritime Logistics Groupis osalus kokku üle 40 protsendi. Pea tuhande töötajaga Baltic Maritime Logistics Groupi teised omanikud on Tarmo Nurmetalo ema Karin Nurmetalo (tänavuses TOPis Eesti rikkaim naine), Ants Ratas ja Andres Vahi. Kontserni kuuluvad Hansa Shipping, CF&S Estonia, Transocean Eesti, Kunda Sadam, JTH Eesti, Stivis, Esteve, Salacgrivas Nord terminals, Autolink Group ja Mann Lines.
Baltic Maritime Logistics Groupi müügitulu oli 2023. aastal 349 miljonit eurot, kuid aasta varem pea 100 miljoni euro võrra suurem. Kontserni puhaskasum vähenes aastaga 6,6 miljoni euro võrra, 67,4 miljonini.
Tarmo Nurmetalo juhitava kontserni ettevõtete investeeringud materiaalsesse põhivarasse moodustasid 2023. aastal 72,2 miljonit eurot. Sellest valdava osa ehk üle 51 miljoni euro moodustasid Hansa Shippingu kaubalaevade ostu ning laevade doki- ja klassiuuenduste kulud, samuti tõstis juhtkond esile investeeringuid Esteve ja Kunda Sadama liikuvtehnika ostudesse ja laoplatside ehitusse.
2023. aastal müüs CF&S Estonia osaluse Vene äriühingu OOO CF&S Russia omanikettevõttes CF&S Cyprus Ltd ning osaluse Valgevene äriühingus OOO CFS Bel. UAB Transocean Lietuva müüs osaluse Valgevene äriühingus OOO Transocean Bel.
“Eesti ja maailmamajanduse käekäik omab palju määramatust. Sanktsioonid ja sõja käik mõjutavad jätkuvalt toorme hindasid ja tarneahelaprobleemide lahendusi,” märkisid Tarmo Nurmetalo ja Ants Ratas majandusaruandes.
Nurmetalo ja Ratas näevad, et konteinermereveo hindade langus, laevandusturu stagneerumine ja keeruline majanduspoliitika vähendavad Baltic Maritime Logistics Groupi müügitulu ja kasumlikkust ka 2024. aastal. Samas peavad nad kontserni arenguväljavaateid heaks. Baltic Maritime Logistics Group maksis eelmisel aastal omanikele dividendi 32,7 miljonit eurot.

III koht – Enn Pant – 222,1 miljonit eurot

AS Tallink Grupp nõukogu esimees Enn Pant.
  • AS Tallink Grupp nõukogu esimees Enn Pant. Foto: Andras Kralla
Enn Pant on investeerimisfirma Infortar üks omanikest lisaks Kalev Järvelillele ja Ain Hanschmidtile. Infortar tuli börsile eelmise aasta lõpus ja on tänavu nautinud investorite toetust. IPO-hinnaga võrreldes suurenes ettevõtte turuväärtus üle 50% – ükski teine ettevõte Balti põhinimekirja ettevõtetest ei jõudnud ligilähedalegi.
Juulis tegi Infortar pakkumise osta kokku Tallinki aktsiaid – börsiraamatute järgi jättis oma aktsiapakkidega hüvasti kokku kuus välisfondi.
Infortarile müüdi pakkumise käigus 161,4 miljonit aktsiat, mis moodustas 21,71% kõigist Tallinki aktsiatest. Kuna Infortar maksis aktsiate eest 0,55 eurot aktsia kohta, vahetas omanikku enam kui 88 miljoni euro eest Tallinki aktsiaid. Teate tegemise ajal Tallinki sulgumishinda arvesse võttes teenis Infortar alla turuhinna ostmisega vähemalt 6,5 miljonit eurot.
Pärast suurfondide väljumist sai Infortari järel suurimaks aktsionäriks Nordea Bank ABP esindajakonto, mis omab 24,2 miljonit Tallinki aktsiat, mida on 3,2% kõigist aktsiatest. Talle järgneb suuruselt kolmandana Enn Pandile kuuluv Mersok OÜ, mis omab 1,6% Tallinkist. Suuremate investoritena on veel Sven Lennart Alpstali omatud Luksusjaht AS, maailma suurim investeerimisfond ehk Norra naftafond ja Enn Pant eraisikuna, kes omavad vastavalt 1%, 0,9% ja 0,8% Tallinki aktsiatest.
Sügisel saavad Infortari tippjuhid ja võtmetöötajad hakata optsioone aktsiateks vahetama – torus on 25 miljoni euro väärtuses aktsiaid. Optsiooni ostuhind on 0,1 eurot, kuid ettevõtte aktsia hind oli Tallinna börsil juuli lõpu seisuga 39,55 eurot.
Suur tükk optsioone on Infortari seniste suuromanike käes – Enn Pandil, Ain Hanschmidtil ja Kalev Järvelillel on igaühel soolas üle 2 miljoni euro väärtuses aktsiaid. Sama palju saavad juhatuse liige Eve Pant, tegevjuht Martti Talgre ning nõukogu liikmed Toivo Ninnas ja Mare Puusaag.
Sektori jõukamate ettevõtjate TOP 30
Koht 
Koht ÄP TOPis 
Nimi 
väärtus 2024 
väärtus 2023 
muutus 
ettevõte 
sektor 
vanus 
110Oleg Ossinovski392233159Skinest Grupplogistika58
213Tarmo Nurmetalo25921842Baltic Maritime Logistics Groupveondus ja laondus50
317Enn Pant22214775Infortar, Tallink Grupplaevandus, energeetika, kinnisvara, tootmine59
423Kalev Järvelill19412767Infortar, Tallink Grupplaevandus, kinnisvara59
540Marcel Vichmann132132−1Edelaraudtee, Go Groupveondus, kinnisvara, turism59
643Ants Ratas13010921Baltic Maritime Logistics Grouplogistika56
743Karin Nurmetalo13010921Baltic Maritime Logistics Grouplogistika82
847Ain Hanschmidt1267947Infortar, Tallink Grupptransport, kinnisvara62
969Gleb Andreevich Katkov794039Famer Holdinglogistika, majutus, kinnisvara39
1072Andres Vahi786513Baltic Maritime Logistics Grouplogistika53
1195Keijo Erkki Mehtonen594244Infortarveondus ja laondus75
12103Neeme Tammis542034Hansa Grupptransport50
13112Toivo Ninnas503219Tallink Gruppveondus ja laondus84
14117Sergei Glinka4956−6GST Investmentsveondus ja laondus58
15118Levan Pailodze493316Trans Optima Groupveondus ja laondus64
16127Danil Ignatenko4751−4ESTMAlogistika42
17128Galina Ignatenko47451Eesti Mereagentuurlogistika66
18144Hugo Osula433013Mootor Grupptransport67
19177Tiit Vähi3636−0Valga Grouplogistika, majutus77
20192Tiit Pruuli32258Go Grouptransport59
21196Rein Kilk32311Transcom Grouplogistika71
22207Aleksei Kondrašov30030Invicontveondus ja laondus43
23218Valery Glushchuk29209Wett Eestilogistika61
24261Oleksandr Streletskyi25025Railship Commerceveondus ja laondus25
25281Mati Einmann2323−0Pärnu Sadamveondus ja laondus71
26359Sergejs Ivahovs19019Aferatoveondus ja laondus56
27394Ago Vingissar18144Prentonveondus ja laondus58
28401Victor Batin17017Transglobal Shipping and Logisticsveondus ja laondus70
29403Aaron Arkady Raihshtein17153Universe Jet Allianceveondus ja laondus43
30411Taivo Abram1721−4Linford, Randomerveondus ja laondus61
Metoodika
Oleme arvutamisel arvestanud ette­võtjatele kuuluvate firmade väärtust, osalust börsifirmades ning vähestel juhtudel ettevõtete müügist saadud kasumit.
Börsifirmade väärtpaberid on arvestatud juuli lõpu sulgemishinnaga.
Börsil mittenoteeritud firmade väärtus on arvestatud 2023. aasta majandusaruande põhjal või nende puudumisel aasta varasema raporti baasil. Võimalusel oleme aluseks võtnud ka aktsiakapitali­ laienemisega kaasnenud tehinguhindu või ettevõtete ostu- ja müügitehinguid.
Raamatupidamislik väärtus on võetud kahjumlike ning väikese omakapitali­ tootlusega firmadel ja neil, kes kasutavad firmasid investeerimisportfellina. Kui ettevõtete vara soetusmaksumus erineb märkimisväärselt bilansis kajastatud väärtusest, siis oleme soetusmaksumuse turuväärtusse ümber hinnanud. ­Suure omakapitaliga firmade puhul on raamatupidamisliku väärtuse kõrval aluseks võetud ka korrigeeritud kasumid.
Ettevõtjaid, kes pole eelmise aasta aruannet esitanud, oleme hinnanud konservatiivsemalt või jätnud edetabelist välja. Kui ettevõtja pole valdusfirma aruannet esitanud, aga tütarfirmade oma on olemas, oleme vara hindamisel võtnud aluseks nende aruanded. Kui mullust aruannet pole esitatud, oleme jätnud vara suuruse samaks mis eelmisel aastal.
Vara väärtus on märgitud miljonites ­eurodes.

Seotud lood

TOP
  • 05.09.24, 11:14
Rikaste TOP: Eesti rikkaim naine tegutseb logistikasektoris
Tänavuse Äripäeva Rikaste TOPi esimese kolme naise vara väärtus ulatus üle 100 miljoni euro nagu ka eelmisel aastal, kuid esikolmik muutus. Seekord on esikohal 82aastane proua, kelle rikkus pärineb logistikasektoris äri ajades.
TOP
  • 16.08.24, 12:09
TOP 50: suurimad kasumiteenijad ja kahjumisse jääjad mootorsõidukite müügis
Äripäeva Infopanga värskest mootorsõidukite müügi aastaraportist selgub, et 50 suurima kasumi ja 50 suurima kahjumiga ettevõtte keskmine kasum oli 2023. aastal 1 153 520 eurot. Võrreldes 2022. aastaga kasvas nende ettevõtete keskmine kasum 59 929 euro võrra. ​Kes teenisid suurimat tulu, kes aga pidid leppima miinusega?
TOP
  • 19.07.24, 11:39
Otsustajate TOP: 60 mõjukamat transpordivaldkonnaga seotud ettevõtjat
Äripäev koostas viiendat aastat järjest Eesti otsustajate TOP 200, mis mõõdab äriliidrite mõjuvõimu ja reaalset kokkupuudet otsuste langetamisel. Logistikauudised võttis omakorda luubi alla 500 Eesti mõjukamat ja noppis neist välja 60 ettevõtjat, kes ühel või teisel viisil on seotud transpordi või logistikaga.
TOP
  • 14.06.24, 13:15
TOP 25: aastaga enim käivet kaotanud ekspediitorfirmad
Äripäeva infopanga värske Logistika kvartaliraporti kohaselt oli sektori käive tänavu esimeses kvartalis 14,1% madalam kui aasta tagasi samal perioodil, suurima käibelanguse on sektoris läbi teinud ekspedeerimisfirmad: -20,4%. Logistikauudised võttis tõsiasja luubi alla ja toob välja 25 suurima languse läbi teinud ekspediitorit ja uurib, millised veokorraldajad on samal ajal hoopis käivet kasvatanud. Selgus nii mõndagi üllatavat.
  • ST
Sisuturundus
  • 26.09.24, 10:36
Digitaalne revolutsioon laonduses: Directo teenus WMS Direct aitas Farron Tehnika laoprotsessid uuele tasemele
Tänapäeva kiirelt arenevas ärimaailmas mängib tehnoloogia tööprotsesside efektiivsuse tõstmises olulist rolli. Üks selline uuenduslik lahendus, millest lõikavad suurt kasu mitmed ettevõtted, on Directo uus laohaldussüsteemi liides WMS Direct, mis on loodud spetsiaalselt Directo kasutajatele, kes tegelevad laomajanduse, kaupade liigutamise ja tootmisega.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Logistikauudised esilehele