Eelmine aasta sarnases Eesti logistika ja transpordisektoris tervikuna 2023 aastaga, ehk kui aasta algas kogu sektoris optimistlikul noodil, siis aasta teisel poolel jätkus käibelangus, sisendhindade kasv ja erinevate muude mõjutegurite surve. 2025. aasta alguses aga langus jätkus, kirjutab ELEA juhatuse liige Herkki Kitsing.

- ELEA juhatuse liige Herkki Kitsing
- Foto: Tõnu Tramm
Aasta 2024 algas iseenesest positiivselt. Müügitulu sektoris kasvas teises kvartalis, jäi seejärel kolmandas kvartalis samale tasemele ning kukkus neljandas kvartalis aasta algusega võrreldavale tasemele.
Herkki Kitsingu kommentaar ilmus sel nädalal ilmunud Infopanga Logistika aastaraportis. Täismahus raportit saad lugeda
SIIN!2025 aastal aga langus jätkus ning I kvartali müügitulu oli sektoris võrreldes 2024 III kvartaliga juba ligi 200 miljonit väiksem. Ehk numbrites 606,90 milj EUR pealt langus kahe kvartaliga 410.05 EUR peale.
Samuti ilmnes märke ettevõtete arvu muutuse osas, ehk nii mikro, kui ka väike- aga ka keskmise suurusega ettevõtted ei suuda kõikidele sektorit kimbutavatele mõjudele enam vastu pidada. Ka ELEA liikmeskonnas on paar väiksemat ettevõtet sattunud makseraskustesse ja sunnitud oma tegevuse lõpetama.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood
Eesti Logistika ja Ekspedeerimise Assotsiatsioon (ELEA) tähistas oma 30. tegevusaastat piduliku üldkoosolekuga, mis tõi kokku liikmed, koostööpartnerid ja valdkonnaeksperdid. Ühiselt tõdeti, et sektori arenguks on veel palju ära teha ning loodeti, et üheks selliseks edusammuks on võimalus võtta ka Eestis peagi kasutusse pikad autorongid.
Eesti autovedajate ja logistikasektori esindusorganisatsioonid edastasid uuele koalitsioonile konkreetsed ettepanekud, millega kutsuvad valitsust looma tingimusi sektori konkurentsivõime ja varustuskindluse tagamiseks. Ligi 60 000 inimesele tööd pakkuva sektori käekäigust on mõjutatud terve riigi majanduse heaolu ning elanike ostuvõime.
Kulude kasv on pärssinud logistikaettevõtete arengut ja innovatsiooni. Ka käesolev aasta ei tule lihtne, aga keegi ei võta hoogu maha, et oodata. Vastupidi – kes teeb praegu tarku otsuseid, on aasta pärast tugevamas positsioonis, kirjutab oma arvamusloos Smarten Logisticsi tegevjuht Mark Paves.
Üldteade tõdemus on see, et enim “OÜ-tamist”, ehk probleeme maksekäitumisega, on “mees ja tema auto” tüüpi ettevõtetes, kus on vaid 1-3 autot ja mille roolis istub enamasti juhatuse liige ise. Et selliseid ettevõtteid on sektoris aga enam kui pool, ehk 55%, tuli paljudele üllatusena.
Suvi on aeg, mil paljudel ettevõtetel on kõrghooaeg – klientide huvi kasvab, hooajalised tooted ja teenused on populaarsed ning laienemisplaanid saavad hoogu juurde.