• 10.01.25, 11:48

Uuest aastast pikenes veokijuhi töö- ja puhkeaja kontrollitav periood kaks korda

Alates uuest aastast peavad veokijuhid olema teeäärsete kontrollide käigus valmis kontrollijatele esitama 56 päeva töö- ja puhkeaja andmed varasema 28 päeva asemel, ehk kontrollitav periood pikenes kaks korda, kirjutab Autoserti juht Lenno Põder.
Mida tasub uuest aastast tähele panna juhikaartidega seoses, selgitab Autoserti juht ja koolitaja Lenno Põder.
  • Mida tasub uuest aastast tähele panna juhikaartidega seoses, selgitab Autoserti juht ja koolitaja Lenno Põder. Foto: Raul Mee
Koolitustel oleme näinud, et ühe juhikaardi peal on töö- ja puhkeaja andmeid vabalt mitusada päeva. See sõltub sellest, kui palju tegevusi autojuhil päeva jooksul on ja kui palju seega mälumahtu ära kasutatakse. Autojuhtidel on see tööiseloomude tõttu erinev. 56 päeva andmeid on igal juhul kõigil kaartide peal olemas.
Siiski tuleb meeles pidada ühte asja, mis on seotud justnimelt juhikaartide mälumahuga. Nimelt salvestavad vanemad juhikaardid riigisümboleid piiratud mahus, sest algselt oli vajadus 28 päeva andmete salvestamise järele. Kuid kui meile tekkis nõue, et ka riigipiiride ületamisel tuli hakata riigisümboleid sisestama, siis hakkas see osa juhikaardi mälust kiiremini täituma. Kui riigitähiste mälusektsioon saab täis kirjutatakse vanemad andmed uutega lihtsalt üle.
See võib tekitada probleemi, kus vanemate juhikaartide peal on töö- ja puhkeaja tegevused küll olemas 56 päeva kohta, kuid osa riigitähistest on puudu, sest riigitähiste mälumaht on täis ja tagumised sümbolid on ära kustunud. Riigisümbolite mälumaht vanematel kaartidel on 112 tk.
Sõidumeerikute ja juhikaartidega kaasnevat lahatakse detailsemalt 29. jaanuaril toimuval Autovedajate aastakonverentsil. Tutvu programmiga ning pane end kirja SIIN!

Juhikaartidelt tuleb andmed alla laadida ikka 28 päeva järel

Kaks reeglit on olnud päevade arvu osas sarnased: need on andmete esitamise kohustus ja juhikaartide andmete alla laadimise tähtajad, mis on mõlemad olnud 28 päeva. Siinkohal on vajalik igaks juhuks üle rääkida, et 56 päeva reegel hakkab kehtima ainult andmete esitamise kohta teeäärsetele kontrollidele ja see ei puuduta juhikaardi andmete alla laadimise tähtaega - see jääb ikka 28 päeva peale.

Väljatrükid peavad kaasas olema 56 päeva

Kui reeglite kõrvalekaldumiste korral on juht teinud väljatrükke, siis ka need peavad nüüd olema juhil kaasas 56 päeva ulatuses. Pärast 56-te päeva peaksid väljatrükid liikuma edasi ettevõtte arhiivi, kus neid tuleks säilitada ühe aasta jooksul Tööinspektsiooni võimalike kontrollide tarbeks.

Salvestuslehed kaasa!

Kettameerikuga sõitjatele on info samuti oluline, sest 56 päeva nõue kehtib ka neile. Seega kettad kaasa!

Mida politsei kontrollib ja millised on põhilised "rikkumised"?

Sõidumeerikute kasutamine on ajaga muutunud üha paremaks, ning professionaalsel autojuhil rikkumised üldjuhul puuduvad. Võrreldes näiteks 8-10-aastatagusega oli meerikuga seotud rikkumiste hulk väga suur, kuid täna - väike.
Siiski tuleb üht-teist ette. Kõrvalekaldumisi tekib ikka seoses ootamatustega transpordiprotsessis või liikluses või siis tekivad sisse inimlikud vead meeriku kasutamisel. Need vähesed niinimetatud rikkumised, aga on maiuspalad politseinikele, kes kipuvad trahvikviitungi kiirelt välja kirjutama isegi siis, kui tegemist oli inimliku eksimusega. Aga kõik sõltub muidugi olukorrast. Tuleb olla ise võimalikult hoolas ja mitte lasta apsakaid sisse.
Autojuht peab tähelepanu pöörama järgmistele sõidumeerikute kasutamisega seotud nüanssidele, mis võivad lõppeda rahatrahviga:
Käsitsikande tegemine juhikaardi sisestamisel tegemata (bürokraatlik). Kui juhikaart sisestatakse meerikusse, siis ta küsib, et kas soovid selle aja, mil kaart oli meerikust väljas, täita tegevustega? Sa pead alati sellest aru saama ja oskama kanded ära teha. Paraku vahest ikka juhtub, et autojuhil pole see tegevus õnnestunud, eriti siis, kui juht oli pikemal puhkusel. Ka siis tuleb käsitsikanne ära teha. Tähelepanelik tuleb olla just sellega, et pärast juhikaardi sisestamist ei viivitataks nuppude vajutamisega üle ühe minuti. Kui see juhtub, siis meerik arvab, et sa ei soovigi käsitsikannet teha ja jäteb selle tegevuse võimaluse vahele.
Nii jääb andmete järjepidevusse auk sisse ja potentsiaalne trahv ongi soolas. Seda ei tohi lasta juhtuda. Muidu politsei arvab, et sa kas oled rumal inimene või siis hakkab kahtlustama, et sa sõitsid kogu see aeg kettaga, aga kettaid pole kaasas. Ja lõpeb lugu trahviga ja tundega, et maailm on hukas. Üks asi siiski veel. Alati ei ole kogu juhikaardi väljasoleku aeg ainult puhkeaeg, vaid seal võib olla osa sellest ka näiteks muu töö. Liikumine oma sõiduki juurde, mis ei asu tööandja tegevuskeskuses aga juhi kodus ei tohi käsitleda puhkeajana, vaid see tuleb sisestada muu töö või valmisolekuaja sümbolina. See aga eeldab juba natukene keerulisema käsitsikande tegemise oskust, mida õpime ametikoolitustel.
Riigitähise sisestamine tegemata (bürokraatlik). Tööpäeva alguses ja lõpus tuleb meil ikka sisestada sõidumeerikusse riigitähis. See kipub vahest meelest ära minema, aga ei tohi. Ja kui lähebki meelest ära mõnikord, siis nüüd on kontrolliperiood 56 päeva ja tõenäosus, et selliseid unustamisi on selles ajaperioodis rohkem, on suur. Oluline on nii hommikul kui ka õhtul sisestada riigitähis ka SMART 2 sõidumeerikutesse. Hommikusi ja õhtusi kandeid ta automaatselt ära ei tee.
Väljatrükk tegemata (bürokraatlik). Kõik, kes me transpordiga tegeleme, teame, et alati ei ole võimalik ettekirjutatud reeglite järgi logistikas hakkama saada, sest ootamatult tekkinud asjaolud pole seda võimaldanud. No näiteks pole parklas kohti, et puhkepausi hakata tegema või siis liiklus on ühtäkki nii aeglane, et sõiduaeg saab täis, kuid peatuda pole kusagil. Ja siis tekibki kõrvalekaldumine reeglist.
Teame, et taolisel juhul on alati vaja esimeses peatuskohas teha juhikaard väljatrükk, millele kirjutada peale mis reeglit rikuti ja mis oli selle põhjuseks. Tee see väljatrükk alati ära ka kõige pisemate juhtumite korral. Hoia see korrektselt alles 56 päeva ja esita kontrolli ajal politseile. Kui rikkumine on, kuid väljatrükki pole, siis on raske sul ennast sõnadega kaitsta ja trahvisaamise tõenäosus on jälle suurem. Enneta.
Tegevused ei vasta reaalsusele. No näiteks, kui sa tangid kütust, laed koormat peale või tegeled reisijatega või kui teed ükspuha, mis tööalast tegevust ja sinu sõidumeerik salvestab sellel ajal puhkeaega... Siis on samuti tegemist rikkumisega. Jaotusevedude või metsavedude autojuhil ei saa meerikus olla ainult sõit ja puhkeaeg. Eriti ohlik on aga olukord siis, kui sa näiteks politseikontrolli ajal annad oma juhikaardi politseile kontrollimiseks ja pärast tagasi meerikusse sisestades paned selle aja puhkeajaks (puhkus kuni praeguseni), ka siis on oht saada trahvi, sest juhikaardil sisestatud sümbol ei vasta tegelikule tegevusele.

Kokkuvõtteks

Kontrolliperiood teel pikeneb kaks korda: 28-lt päeval 56-le päevale. Mis on selle eesmärk? Kindlasti parema liiklusohutuse tagamine, mille varjus rullub lahti päriselu: autojuhtide jaoks tähendab see aga suuremat võimalust rohkem trahvi saada, sest 56-s päevas on apsakaid ikka rohkem sees kui 28-s päevas. Tark autojuht aga on täpselt kursis sellega, mis tema juhikaardil toimub, kas on kõrvalekaldumisi, kas on kogemata juhtunud apsakaid, kas kõik on nii nagu peab.
Loe ka teisi Autoserti blogipostitusi.

Seotud lood

Uudised
  • 17.05.24, 12:25
30 aastat tegutsenud Parkli HL vahetas omanikku
Äriregistri andmetel omandas Digimeerik OÜ aprilli lõpus 30 aastat sõidumeerikute ja muude veokite lisaseadmetega tegeleva ettevõtte Parkli HL. Tehinguga kaasnes ka osaluste muutus Digimeerikus endas.
  • ST
Sisuturundus
  • 30.05.24, 13:13
Tehnoloogia tegelik potentsiaal peitub selle teadlikus rakendamises
Innovaatilised tehnoloogiad muudavad meie elu paremaks. Pole kahtlustki. Tehnoloogia areneb küll kiirelt, kuid tegelikkuses sellest üksi ei piisa. Oluline on osata tehnoloogiat õigesti kasutada, et päriselt efektiivsemalt, ohutumalt ja jätkusuutlikumalt tegutseda.
Uudised
  • 08.03.23, 16:54
Katre Suigusaar: "Helistasin läbi 15 firmat enne kui mind veokijuhina tööle võeti"
Katre Suigusaar on juba kaks aastat veokirooli keeranud. Enne seda oli 15 aastat põdemist ja 15 äraütlemist firmadelt, kes ei tahtnud naisjuhi tööle võtmisest kuuldagi. „Eks enesetõestamist on olnud ikka üksjagu," nendib Katre.
Uudised
  • 09.02.23, 06:30
Veokijuhtide põud võib paisuda katastroofiks: huvi on, aga palk ja töögraafik peletavad
"Minult ikka küsitakse, et teil on palju õpilasi, äkki leidub mõni noor juht meile saata. Jah, leidub, aga nad on Usbekistanist ja mujalt kaugemalt. Nägin vedaja silmis ahastust, kui ta küsis, kas eestlasi tõesti ei ole? Ta unistab, et me saaks tagasi oma inimesed, kellega oleks mõnus suhelda," rääkis Autosert kaubamärgi all tegutseva Ametikoolitus OÜ asutaja Lenno Põder autovedajate aastakonverentsil.
  • ST
Sisuturundus
  • 15.01.25, 11:12
Nähtamatu ajaröövel, millele on aga lahendus
Kujutagem ette ühe ettevõtte keskastmejuhti, kes peab nädala lõpus kaitsma oma aasta plaane. See vajab paaritunnist keskendumist ja asi saaks tehtud. Pärast hommikukohvi otsustab ta enne veel „kiirelt“ uudiseid sirvida ja meilid üle vaadata.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Logistikauudised esilehele