Tippajal eksportis Venemaa aastas ligi veerand miljardit tonni naftat, millest 40% läks Euroopasse. Selles omakorda umbes 40% liikus vana tuntud torujuhtme Družba kaudu, seejuures suurem osa põhjaharu pidi ja veerandi jagu lõunaharu kaudu. Ungari, aga ka Tšehhi ja Slovakkia jaoks tehti nüüd erand ja neid ei sunnita poole aastaga Vene nafta tarnetest loobuma. Kahele viimasele anti ajapikendust ja Ungarile ei seatudki konkreetset lõpptähtaega.
Pikendust anti neile ka naftatoodete osas, sest ungarlaste MOL on just Vene naftal töötavate tehastega piirkonnas turul peamine tegija. Lisaks lubati Orbanile, et kui tema juurde Ukraina kaudu tulev Družba torujuhtme lõunaharu peaks sõja tõttu kannatama, saab ta Euroopa Liidu toel tuua naftat sisse Horvaatia sadamast tuleva toru kaudu.
Ka bulgaarlastele tehti erand. Neile lubati ajapikendust meritsi Vene nafta sissetoomiseks, sest ka nende tehased on sellele häälestatud. Muidu keelati Vene nafta meritsi import ära ning ELi riikide tankeritel ei lubata seda ka vedada. Samas Maltale ja Kreekale tehti taas erand.
Loe Raivo Vare täispikka postitust Äripäevast.