Kokkuleppeta Brexit – tume pilv lennundusmaailma kohal

Marius Stonkus
Marius Stonkus

Kui Suurbritannia parlament jaanuaris Brexiti tingimusi vastu ei võta, võib riigi kokkuleppeta lahkumine Euroopa Liidust kaasa tuua vähemalt 10 „Tuhkatriinulendu“ ning lugematult sekeldusi reisijatele, kirjutab lennuhüvitisettevõtte Skycop juht Marius Stonkus.

Kuigi Suurbritannia elanikud väljendavad oma meelsust tänavatel ning nõuavad uut referendumit või Brexitist sootuks loobumist, on Suurbritannia lahkumine Euroopa Liidust siiski graafikujärgselt planeeritud 2019. aasta 29. märtsiks kell 23 sealse aja järgi.

Siiani ei teata, mis täpselt edasi saab. Kui otsuse jõustumiseni on jäänud napid kolm kuud, kõrgub tõsiasi, et Suurbritannia ja Euroopa Liit ei ole ühist otsust saavutanud, tumeda pilvena paljude peade kohal. Mis siis õigupoolest juhtub, kui enne 29. märtsi kokkuleppeni ei jõutagi?

Leppeta Brexitit peetakse vaieldamatult kahest kehvast variandist halvimaks ning kahtlemata on sel mõju pea kõikidele eluvaldkondadele, kuid teadmatus kimbutab eriti tugevalt lennundussektorit. Kui kokkuleppeni ei jõuta, saab Suurbritanniast nö kolmas riik ning Londonist, Edinburghist või näiteks Manchesterist lahkuvad lennud ei pruugi saada maanduda Euroopa Liidu lennujaamades.

Kuigi Euroopa Komisjon võttis vastu varuplaani leppeta Brexiti puhuks, mis lubaks Briti lennufirmadel ka jätkata lahkumisele järgneva aasta jooksul Euroopa riikides ja õhuruumis tegutsemist, on ebaselge, millised oleksid tulemused leppelise Brexiti puhul või kas olukorda reguleerivad Rahvusvaheline Tsiviillennunduse Organisatsiooni põhimõtted. Teoreetiliselt on ka võimalik olukord, et lennuühendus Suurbritanniaga kaob, kui Brexit viiakse läbi kindlate kokkulepeteta.

Praegu teadaoleva lennugraafiku järgi on Suurbritanniast lahkumas kümme „Tuhkatriinulendu“ – lennukit, mis tõusevad õhku mõnest Briti lennujaamast 29. märtsi õhtul, kui Suurbritannia on veel Euroopa Liidu liige ning maanduvad peale Brexitit. Sellised võimalikud „Tuhkatriinulennud“ valmistavad lennufirmadele praegu parajalt peavalu. Reisijad jõuavad sihtriiki kui kolmanda riigi esindajad, peavad läbima tollikontrolli ning mõnel juhul võib neil isegi vaja minna viisat.

Pidades silmas, et lennufirmad müüvad pileteid kuni aastapäevad ette, on mitmed lennureiside pakkujad valmistunud Brexiti puhul halvimaks. Briti lennufirma Thomas Cook Airlines uuendas enda kasutustingimusi, lisades firma kontrolli alt väljas olevate force majeure olukordade sekka ka „olukorrad, mis tulenevad poliitilisest ebastabiilsusest“, pidades täpsemalt silmas just kokkuleppeta Brexitit. Ka Ryanair kindlustas oma tagala ning andis teada, et võimaliku kokkuleppeta Brexiti puhul võivad nende lennud Briti saartele peatuda ligi kolmeks nädalaks.

Seejuures ei ole kokkuleppeta Brexit peavaluks ainult lennundussektorile, vaid puudutab tugevalt ka kogu turismivaldkonda üldiselt. Kuniks ei ole vettpidavaid riikidevahelisi kokkuleppeid, võib turistide vool Suurbritanniasse ja sealt välja langeda stagnatsiooni. 2016. aasta statistika näitab, et ligi 70 protsenti Londonit külastavatest turistidest on pärit mõnest Euroopa riigist.

Rangem piirikontroll ja võimalik vajadus ID-kaardi asemel passi kasutada muudab keerulisemaks seni vaba liikumisega harjunud eurooplaste reisimise Suurbritanniasse. Ka riigist lähtuv turism saaks suure löögi, arvestades, et 2017. aastal reisisid Suurbritannia elanikud välismaale üle 72 miljonil korral. Enim külastati Hispaaniat, kus käidi pea 16 miljonil reisil.

Suurbritannia lahkumine Euroopa Liidust tähendab ka, et saareriigil ei ole enam kohustust järgida Euroopa Nõukogu määrust nr 261/2004, mis reguleerib lennureisijate õigused näiteks ära jäänud lendude või liigpika lennujaamas ootamise korral. Veel on ebaselge, kas Suurbritannia võtab omaltpoolt vastu sarnase dokumendi või loobub sellest täielikult, jättes sellega õhku võimaluse, et rahvusvahelised reisijad on ilma igasuguse kaitse ja garantiideta.

Märts jõuab aina lähemale, kuid seni ole Brexiti kokkulepet veel kuskilt paistmas. Vaid aeg annab aru, mis on selle poliitilise käigu tegelik mõju Suurbritanniale, Euroopa Liidule ja maailmale tervikuna.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,58 0.0189633
Brasiilia reaal BRL 4,23 0.1468672
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.0102291
Filipiinide peeso PHP 59,16 0.1523616
Hiina jüaan CNY 7,64 -0.3015154
Hongkongi dollar HKD 8,91 0.1190971
Horvaatia kuna HRK 7,41 -0.0094458
Iisraeli seekel ILS 4,11 0.1414324
India ruupia INR 80,96 0.143488
Indoneesia ruupia IDR 15933,94 -0.32566
Islandi kroon ISK 135,50 0.0073806
Jaapani jeen JPY 125,86 0.3428207
Kanada dollar CAD 1,50 -0.0400641
LAV rand ZAR 15,90 -0.0766621
Lõuna-Korea vonn KRW 1273,58 0.1037524
Malaysia ringgit MYR 4,62 -0.25288
Mehhiko peeso MXN 21,72 0.0718775
Norra kroon NOK 9,72 0.1359339
Poola slott PLN 4,33 0.0323378
Rootsi kroon SEK 10,56 0.0018946
Rumeenia leu RON 4,74 -0.0632311
Singapuri dollar SGD 1,53 0.0065185
Suurbritannia nael GBP 0,87 0.0345662
Šveitsi frank CHF 1,14 0.0704784
Taani kroon DKK 7,46 -0.0174239
Tai baht THB 35,30 0.0181354
Tšehhi kroon CZK 25,67 0.0233836
Türgi liir TRY 5,99 0.098532
Ukraina grivna UAH 30,77 0.1148685
Ungari forint HUF 317,02 -0.0882446
USA dollar USD 1,14 0.1146384
Uus-Meremaa dollar NZD 1,65 0.12752
Valgevene rubla BYN 2,44 0.189207
Vene rubla RUB 74,73 0.3279899

Valdkonna töökuulutused

STOCKMANN otsib TARNEAHELA JUHTI

Stockmann AS

03. märts 2019