Paberivaba materjalivedu on muutumas normiks

Ivar Merilo
Ivar Merilo

Eesti riik on juba aastaid olnud maailmas eesrindlik oma IT lahenduste ja automatiseerimise osas. Sellest puutumata ei ole jäänud ka logistikasektor - nimelt juba aastast 2011 alustas RMK üleminekut paberivabale metsaveole ning alustas metsavedusid läbi elektroonilise veoselehtede infosüsteemi ELVIS.

E-veoselehe kasutuselevõtt tagas parema ülevaate puidu liikumise kohta nii metsaomaniku, transpordifirma kui ka tellija jaoks. Aastal 2016 veeti Eestis juba üle 200 000 puidukoorma e-veoselehega. E-veoselehest on tänaseks saanud metsandussektoris standard ning riigimetsades ei liigu enam ükski koorem paberveoselehega ja ka erasektoris ei kujuta peaaegu keegi enam ette paberveoselehe kasutamist.

Eestis ei veeta aga maanteedel vaid metsa. Aastal 2015 kaevandati Maa-ameti andmetel Eestis kokku ligikaudu 4,8 miljonit kuupmeetrit liiva ja kruusa, mille transportimiseks tuli teha vähemalt 300 000 vedu. Kõikide nende vedude jaoks täideti paberkandjatel vähemalt 300 000 saatedokumenti. Nendest vedudest on tänaseni puudunud ülevaade ja suuri probleeme tekitavad ka üle seaduses lubatud massi teostatud veod, mis kahjustavad ausat konkurentsi ja rikuvad ühtlasi ka maanteid.

Kuna ELVIS on väga metsanduse spetsiifiline, siis seda ei saa täitematerjalide vedudeks kasutada, mistõttu aastal 2016 võttis Maanteeamet endale eesmärgiks probleem ära lahendada. Koostöös tooteagentuuriga Thorgate loodi 2017. aasta jooksul täitematerjalide vedude teostamiseks infosüsteem Waybiller.

Waybilleri kasutamine võimaldab täitematerjalide veod muuta elektrooniliseks ning tagada reaalajas info liikumise erinevate osapoolte vahel. Esimesena on Waybilleri kasutusele võtnud Nordecon, kes teostab täna igapäevaselt e-veoselehega vedusid Tallinna ringtee ehitusel. Waybilleri kasutuselevõttu toetavad ja aitavad juurutada omalt poolt ka Asfaldiliit ja Autoettevõtete liit.

Mis see Waybiller täpsemalt on? Waybiller on e-veoselehtede infosüsteem täitematerjalide (nt killustik, liiv jms) vedamiseks. Veoselehti saavad luua nii karjäärid kui ka autojuhid ning objektijuhtidel on reaalajas ülevaade töös olevates ja teostatud vedudest. Väga lihtsasti saab välja võtta Excelis aruande kõikidest vedudest ja nõnda hoida kokku aega, mis kulub aruandlusele ja omavahelisele infovahetusele. Ligipääsu saab anda ka tellijale (nt Maanteeamet), kes samamoodi näeb reaalajas ülevaadet kõikidest vedudest.

Waybiller koosneb kahest suuremast moodulist, millest üks on juhtimismoodul, mida kasutavad peamiselt objektijuhid ja projektijuhid ja teine on töötajatele mõeldud moodul, mis on kohandatud just nutiseadmetel masinates kasutamiseks.

Juhtimismoodulis on võimalik lisada lähtekohtasid ehk sõidu alustamise kohti, lisada sihtkohtasid ehk sõidu lõpetamise kohti, lisada sõidukeid (kui tegu veofirmaga), lisada ja muuta töötajaid, jagada õiguseid erinevatele osapooltele veoselehtede nägemiseks (nt tellijale, järelvalvele), näha reaalajas ülevaadet kõikidest vedudest ning laadida alla Excelis aruannet kõikidest veoselehtedest.

Töötajate moodulis on võimalik luua veoselehti (seda saavad hetkel teha nii laadurid kui ka autojuhid) ning sõitu lõpetada ja sõidetud kilometraaþi märkida.

Waybillerit on juba täna teoorias võimalik kasutada ka põllumajanduses (nt viljaveol ja kõikide teiste veoliikide puhul), kuid et fookust hoida, siis ei ole rakenduse arendajad sellele veel täit rõhku pannud. Täna on Nordecon alustanud just täitematerjalide puhul e-veoselehe kasutamist ja annab nende vedude osas väärtuslikku tagasisidet. Kui oleme süsteemi teedeehituse juures saanud väga heaks ja ka teised teedeehitajad on hakanud süsteemi kasutama, liigume sealt edasi põllumajandusettevõtete juurde.

Täitematerjalide (ja ka põllumajanduslike) vedude puhul on Waybiller teadaolevalt ainus sarnane süsteem Eestis. Küll aga on analoogseid süsteeme olemas teiste veoliikide puhul. Näiteks eelmainitud ELVIS metsavedude jaoks. Samuti on mõned ettevõtted ise sarnaseid süsteeme arendanud. Üleriigilise süsteemi eeliseks aga on kindlasti see, et kõik veod on läbipaistvad ja andmed on standardiseeritud. Lisaks on võimalik anda ka ligipääs järelvalveorganitele ja nende infosüsteemidele.

Ivar Merilo, Thorgate kaasasutaja

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,60 0.8533502
Brasiilia reaal BRL 4,23 0.1230798
Bulgaaria leev BGN 1,96 0.0358038
Filipiinide peeso PHP 59,17 0.5232489
Hiina jüaan CNY 7,62 0.0906118
Hongkongi dollar HKD 8,91 0.1629799
Horvaatia kuna HRK 7,41 0.0229327
Iisraeli seekel ILS 4,10 0.2665688
India ruupia INR 80,70 0.268393
Indoneesia ruupia IDR 15965,13 0.3549008
Islandi kroon ISK 135,51 0.0812408
Jaapani jeen JPY 125,75 0.0875517
Kanada dollar CAD 1,50 0.2343802
LAV rand ZAR 15,79 -0.5786862
Lõuna-Korea vonn KRW 1277,60 0.4370932
Malaysia ringgit MYR 4,62 0.3755563
Mehhiko peeso MXN 21,82 0.1919271
Norra kroon NOK 9,77 0.3173723
Poola slott PLN 4,33 -0.0831562
Rootsi kroon SEK 10,58 0.1353577
Rumeenia leu RON 4,75 0.0694869
Singapuri dollar SGD 1,54 0.2219466
Suurbritannia nael GBP 0,87 -0.0115154
Šveitsi frank CHF 1,14 0.1234241
Taani kroon DKK 7,46 0.0147471
Tai baht THB 35,37 0.4019393
Tšehhi kroon CZK 25,64 -0.0389894
Türgi liir TRY 6,04 0.2969968
Ukraina grivna UAH 30,62 -0.0424389
Ungari forint HUF 316,83 -0.0378609
USA dollar USD 1,14 0.1764446
Uus-Meremaa dollar NZD 1,66 0.6414135
Valgevene rubla BYN 2,43 0.0041208
Vene rubla RUB 74,33 -0.1271136

Valdkonna töökuulutused

STOCKMANN otsib TARNEAHELA JUHTI

Stockmann AS

03. märts 2019