Ratas tunnistas probleemi, aga aktsiisi langetama ei kipu

Peraminister Jüri Ratas.
Peraminister Jüri Ratas.

Peaminister Jüri Ratas tunnistas Riigikogu liikmete arupärimisele vastates, et Eesti transpordifirmad on kõrgema aktsiisi tõttu kaotanud turuosa Läti ja Leedu firmadele, kuid aktsiisi langetamine ei tule teemaks enne veebruari lõppu, kui valmib vastav uuring.

Jüri Ratase sõnul on kütusehinna kasv teema, mida valitsus jälgib tähelepanelikult, kuid andis "ridade vahelt" mõista, et aktsiisi langetamine ei ole praeguse valitsuse jaoks enam kuigi oluline teema.

„Kui rääkida üldisemalt maksudest ja maksukeskkonna kujundamisest, siis Rahandusministeeriumil on käimas aktsiisimõjude uuring "Aktsiisipoliitika riskid, võimalused ja mõju majanduskeskkonnale piirikaubanduse tingimustes", mis annab edasiste aktsiisipoliitiliste otsuste langetamiseks täiendavat infot,“ selgitas Ratas.

Ta märkis, et analüüsi eesmärgiks on muu hulgas saada põhjalikum ülevaade viimaste aastate aktsiisipoliitika majanduslikest mõjudest ning samuti hinnata tulevaste aktsiisipoliitiliste valikute mõjusid. Uuring valmib järgmise aasta veebruari lõpuks, ehk vahetult enne valimisi. See omakorda vihjab sellele, et praegune valitsus vaevalt aktsiisi langetamist enam väga tõsiselt võtab.

Ratas tunnistas, et konkurents rahvusvaheliste vedude turul on viimastel aastatel olnud tihe ning Eesti maanteetranspordi firmad on kaotanud turuosa naaberriikide Läti ja Leedu firmadele.

„Üks põhjuseid on tööjõu vähesusest tulenev palgasurve, mis suurendab Eesti ettevõtete kulusid ning tõstab teenuste hindu. Samuti mõjutab Eesti ettevõtete kulusid kõrgem kütuseaktsiis. Nii on maanteetranspordis viimastel aastatel kulude kasv ületanud tulude kasvu ning kasumlikkus on vähenenud,“ hindas Ratas olukorda.

Ta lisas, Läti ja Leedu diislikütuse aktsiisimäärad on Euroopa Liidu ühed madalamad. Eesti määr 493 eurot 1000 liitri kohta, Leedus seevastu 330,17 eurot 1000 liitri kohta ning hetkel pole teada, et Leedu plaaniks lähiajal aktsiisimäära tõsta.

Aktsiisimäärade vahe Lätiga kahanes käesoleval aastal, kuna Lätis tõsteti 2018. aasta 1. jaanuaril diislikütuse aktsiisimäära 372 eurole 1000 liitri kohta. Kehtivate otsuste kohaselt jätkab Läti aktsiisitõusudega ning aktsiisimäär jõuab 2020. aastaks 414 euroni 1000 liitri kohta.

„Arvestades, et maismaatransport moodustab kogu diislitarbimisest 40 protsenti, olles seega kõikidest tegevusaladest suurim diislikütuse tarbija, on võimalikul aktsiisilangetusel maanteetranspordile suurim mõju. Diislikütuse aktsiisimäärade langetamine mõjutab ka majapidamisi, kuid mõju oleks neile tagasihoidlikum, sest majapidamised moodustavad diislitarbimise osakaalust umbes 12 protsenti,“ märkis peaminister. Tema sõnul mõjutavad transpordisektori konkurentsivõimet ka hinnavälised tegurid.

Peaminister Jüri Ratas vastas Riigikogu liikmete Andres Herkeli, Külliki Kübarsepa, Enn Mere, Krista Aru ja Ain Lutsepa 16. oktoobril esitatud arupärimisele kütusehinna mõju kohta transpordisektorile ja tavatarbijale.

Arupärijad viitasid asjaolule, et Eesti tavatarbija jaoks on kütusehind juba Lääne-Euroopa kallimate riikide tasemel. Transpordisektori erialaliitude hinnangul pole olukord Eesti veonduses praeguses maksu- ja majanduskeskkonnas jätkusuutlik ega suuda konkureerida naaberriikide soodsamate tingimustega.

Arupärijad soovisid teada, kuidas tuua tagasi koju naaberriikides kütust tankivad ettevõtted ja kuidas mõjutab vedelkütuse hinnatõus tavatarbijat.

 

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,58 0.1769912
Brasiilia reaal BRL 4,22 -0.0189506
Bulgaaria leev BGN 1,96 0.0204583
Filipiinide peeso PHP 58,92 -0.2573218
Hiina jüaan CNY 7,62 -0.5077467
Hongkongi dollar HKD 8,90 0.0123591
Horvaatia kuna HRK 7,41 0.0296868
Iisraeli seekel ILS 4,10 0.0268234
India ruupia INR 80,70 -0.1768861
Indoneesia ruupia IDR 15917,09 -0.4310647
Islandi kroon ISK 135,62 0.095948
Jaapani jeen JPY 125,61 0.1435063
Kanada dollar CAD 1,49 -0.1936432
LAV rand ZAR 16,14 1.42139
Lõuna-Korea vonn KRW 1272,61 0.0275101
Malaysia ringgit MYR 4,61 -0.3825621
Mehhiko peeso MXN 21,74 0.1594206
Norra kroon NOK 9,73 0.2080201
Poola slott PLN 4,34 0.2956598
Rootsi kroon SEK 10,56 0.0303131
Rumeenia leu RON 4,75 0.2192012
Singapuri dollar SGD 1,53 -0.0912587
Suurbritannia nael GBP 0,87 0.1958751
Šveitsi frank CHF 1,13 -0.0264294
Taani kroon DKK 7,46 -0.0040209
Tai baht THB 35,25 -0.1198636
Tšehhi kroon CZK 25,65 -0.0272809
Türgi liir TRY 6,02 0.5093605
Ukraina grivna UAH 30,67 -0.1939422
Ungari forint HUF 317,34 0.0126064
USA dollar USD 1,13 0.0088183
Uus-Meremaa dollar NZD 1,65 0.3279087
Valgevene rubla BYN 2,43 -0.0740375
Vene rubla RUB 74,52 0.0491381

Valdkonna töökuulutused

STOCKMANN otsib TARNEAHELA JUHTI

Stockmann AS

03. märts 2019