Autor: Logistikauudised.ee • 6. september 2018
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

ETTA asus võitlusse skeemitamistega bussiettevõtetes

Transpordi Ametiühingu koordinaator Aare Kübarsepp aastaid tagasi toimunud bussijuhtide streigil.
Foto: Scanpix/Margus Hansu
Transpordi Ametiühing (ETTA) pöördus bussijuhtide poole, et nad nõuaks oma tööandjalt korrektse töölepingu sõlmimist ja ei nõustuks tööandja poolt propageeritavate käsunduslepingute ja muude skeemidega ning et nad annaks ettevõttes toimuvatest rikkumistest teada.

Transpordi Ametiühing saatis laiali ringkirja bussijuhtidele, kus selgitatakse kui oluline on mitte alluda ettevõtete survele pakkuda ebakorrektseid töölepinguid.

„Tulenevalt ettevõtete vahel toimuvast teravast konkurentsist ning olukorrast, kus tänaseks on puudu palju bussijuhte ja töötasu ei ole vastavuses tehtava töö ja vastutusega, on vajalik, et kõik ettevõtted käituksid vastutustundlikult ja täidaksid seadusest tulenevaid ning sektoris kehtestatud reegleid,“ seisab pöördumises.

Transpordi Ametiühingu koordinaatori Aare Kübarsepa sõnul kogub ametiühing rikkumiste kohta käiva informatsiooni kokku ning edastab selle järelevalvet teostavatele ning avalikku liinivedu korraldavatele organisatsioonidele.

„Transpordi Ametiühingu arvates tuleb hangete läbiviimisel pöörata tähelepanu ka pakkumisel osalevate ettevõtte eelnevale seadusekuulekale käitumisele,“ sõnas Kübarsepp lisades, et probleemid on sektoris pikaaegsed, tasuta ühistransport on probleemi veelgi süvendanud ja tekitanud bussijuhtide seas rahulolematust juurde.

„Samuti tuleb tagada, et kogu liinilepingu kehtivuse ajal peetaks kinni kehtestatud seadustest ja sektorilepinguga kehtestatud reeglitest,“ rõhutas Kübarsepp.

Transpordi Ametiühing kutsub kõiki bussjuhte üles oma õiguste eest seisma ning on valmis nendega vajadusel konsulteerima ja neid informeerima, lisaks abistama oma liikmeid konkreetsetes töövaidlustes, koostades töövaidlusavaldusi ning esindades töötajaid töövaidlusorganis.

Miks käsundusleping ei sobi bussijuhile?

Töölepingu seadus (TLS)§ 1 lg 2 sätestab, et kui isik teeb teisele isikule tööd, mille tegemist võib vastavalt asjaoludele oodata üksnes tasu eest, eeldatakse, et tegemist on töölepinguga.

See tähendab, et kuigi võlaõiguses kehtib lepinguvabadus ehk lepingupooled võivad sõlmida mistahes lepinguid, ei ole töö tegemisega tekkiv õigussuhe siiski pelgalt töö andja ja töö tegija reguleerida. Et töö tegija on võrreldes töö pakkujaga nõrgemal positsioonil, on seadusandja andnud töö tegijale garantii, et töö tegemiseks sõlmitud leping loetakse eelduslikult alati töölepinguks.

Eelduslikkust tuleb mõista nii, et kui töösuhte pinnalt tekib vaidlus või kui töötaja nõuab endale töösuhtest tulenevaid õigusi, peab tööandja tõendama, et poolte vahel ei ole sõlmitud tööleping, vaid tegemist on teenuse osutamisega käsunduslepingu alusel.

Töölepingut eristab käsunduslepingust eelkõige see, et töölepingu alusel töötav töötaja allub tööandja juhtimisele ja kontrollile, ta ei saa ise valida töö tegemise aega ega viisi, ta peab täitma tööandja korraldusi ja alluma töökorralduse reeglitele.

Reisijate liinivedu toimub kindlatel marsruutidel sõiduplaani järgi, bussijuhtidele on koostatud tööajakavad, nad on kohustatud täitma bussiettevõtte korraldusi ja juhiseid, mh piletite müümise, tankimise, kütusenormide jms kohta ehk neil puudub vabadus ise otsustada, kuidas oma tööd korraldada nii töö tegemise aja kui viisi osas.

Seega ei ole ETTA hinnangul töö iseloomust tulenevalt isegi võimalik bussijuhil reisijate liiniveol töötada muud liiki lepingu kui töölepingu alusel. Praktikas on olnud juhused, kus bussiettevõttes töölepingu alusel töötava bussijuhi ja käsunduslepingu alusel nn teenust osutava bussijuhi lepingu tingimused bussijuhi kohustuste osas on identsed, sh ametijuhendid, töökorralduse reeglid jne.

Eeltoodud põhjustel ei ole tööandja võimeline töövaidlusorganis tõendama, et bussijuht osutab nn reisijateveo teenust, mitte ei tööta töölepingu alusel. Lisaks ülaltoodule ei saa käsunduslepinguga töötavad bussijuhid näiteks puhkust ja haigestumise korral töövõimetuse hüvitist.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077